Deze 5 superfoods zijn onmisbaar voor fit girls

Geüpdatet op 16 May 2019 door Eloïse Pirard en ELLE België
Deze 5 superfoods zijn onmisbaar voor fit girls

We zouden natuurlijk veel meer dan vijf voedingsmiddelen kunnen oplijsten, maar deze basics mogen absoluut niet ontbreken in de koelkast van fit girls.

1/

ONTBIJTGRANEN

superfoods fit girls gezondheid havermout

Ontbijtgranen als vetverbrander

Je leest het goed ja, ontbijtgranen. Niet eender welke soort, maar biologische volkoren granen die rijk zijn aan vezels en plantaardige proteïnes. Die helpen namelijk je spiermassa op te bouwen. Klinkt saai? Open dan maar eens Instagram of Pinterest, want daar vind je miljoenen originele, smakelijke recepten met deze ingrediënten. Wij beginnen onze dag graag met een kommetje havermout met muesli of zaden en vers fruit. Of het nu een nachtje in de frigo heeft gestaan (overnight oats), of vers uit de kookpot komt (porridge), we krijgen er maar geen genoeg van.

Let op met industriële muesli en granen die marketingteams met misleidende slogans doen doorgaan voor superfoods.

2/

Bananen

gezonde voeding voor fitness en gezondheid

Banaan als boost

Banaan is een superfood voor sportievelingen. Ze zijn rijk aan koolhydraten, potassium en magnesium. Je eet er best eentje twee uur voor je een fysieke inspanning zoals cardio doet, of net erna. Dit stuk fruit geeft je absoluut de energie die je nodig hebt om te presteren. Kies voor een gele banaan die niet te rijp en niet te gesuikerd is. Deze snack is duizend keer beter voor je dan eender welke energiereep. Ook op een rustdag is een banaan ideaal als ontbijt in een fruitsalade of smoothie bowl.

3/

Witte kaas

gezonde voeding voor fitness en gezondheid

Witte kaas als tussendoortje

Een onmisbaar element in de frigo van eender welke fit girl. Witte kaas is een bron van calcium, fosfor en proteïnen, die zelfs de grootste honger stilt. Tegelijkertijd kunnen je spieren zich vernieuwen dankzij deze snack. Als je niet lactose-intolerant bent, is er niets mis met traditionele witte kaas. Je hoeft zelfs niet voor de magerste kaas te kiezen, let liever op de kwaliteit van het product en kies voor de minst bewerkte optie. Eet je liever geen koemelkproducten? Kies dan voor geiten- of schapenyoghurt. Heerlijk met fruit.

Veganistische optie: soja-yoghurt is even rijk aan proteïnen en dus een goed alternatief.

4/

Zaden

gezonde voeding  gezondheid superfoods fit girls

Zaden als snack

Zaden zijn tegenwoordig overal en ze kunnen élke maaltijd opfleuren. Van ontbijt tot avondmaal, in smoothies, in groene salades en op vis... Wie zijn nu deze Instagram-supersterren? Ze zijn extreem calorierijk, maar boordevol proteïnen en essentiële vetzuren. Denk: vlaszaad, zonnebloempitten, chia-zaad, pompoenpitten,... Stuk voor stuk zitten ze vol interessante voedingsstoffen, hebben ze ontstekingsremmende eigenschappen en helpen ze met verteren.

Let wel op, 100 gram zaden is al te veel van het goede (aangezien zaden zeer calorierijk zijn). Onze favoriet? Chia-pudding! Heerlijk én goed voor je.

5/

Bessen

superfoods fit girls

Bessen als sweet treat

Vers, ingevroren, gedroogd of in sap: bessen zijn supergezonde bommetjes vol essentiële mineralen, vitamines en antioxidanten. Bessen bevatten veel meer vitamine C dan bijvoorbeeld appelsienen. Bessen werken ontstekingsremmend, handig na grote inspanningen. Dit is slechts één van de vele gezondheidsvoordelen van bessen, ze worden niet voor niets superfoods genoemd.

(vertaald door stagiaire Marie Pauwels)