8 tips voor een gezond ontbijt

Geüpdatet op 9 April 2019 door ELLE België
8 tips voor een gezond ontbijt

Last van een late winterblues? Een gezonde levensstijl kan helpen, maar hoe begin je daaraan? Heel simpel: start elke dag met een gezond ontbijt. Hier 8 tips voor een healthy breaky.

1/
Neem tijd voor een uitgebreid ontbijt

ontbijt, gezond

 

Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, wist je misschien al. Na een deugddoend schoonheidsslaapje heeft je lichaam namelijk nieuwe voedingsstoffen nodig. Daarom is het cruciaal dat je jezelf verwent met een voedzaam ontbijt, zo begin je met nieuwe energie aan de dag.

2/
Drink een glas water na het opstaan

water, gezond, ontbijt

Een glas water na een lange nacht slapen doet wonderen. Zie het als een ochtenddetox waarbij alle gifstoffen worden geëlimineerd. Daarnaast activeert water ook je stofwisseling voor de rest van de dag.

3/
Eet biologisch en lokaal voedsel

lokaal, biologisch, ontbijt, gezond

Kies zoveel mogelijk voor biologische en lokale producten. Niet alleen bevatten ze meer smaak,  maar zijn ze ook gezonder doordat er geen pesticiden aan te pas komen. Beter voor je lichaam én voor de planeet. Op de markt vind je tegenwoordig een aantal Belgische merken die biologische porridges verkopen, denk aan Turtle en Felix Venter's.

4/
Kies voor volkoren granen

volkoren, gezond, ontbijt

Volkoren granen helpen bij een goede spijsvertering en zorgen voor een langer verzadigd gevoel dan bewerkte granen. Kies dus steeds voor volkoren havermout, brood of crackers.

5/
Producten zonder toegevoegde suikers zijn je beste vriend

gezond, ontbijt, fruit

Sommige ontbijtgranen zitten vol ongezonde suikers. Dit zijn onnodige calorieën en geven je dus niet de nodige verzadiging. Resultaat: je lichaam snakt constant naar méér suiker. Kan je toch geen zoetigheid missen 's ochtends? Probeer eens vers seizoensfruit als topping of voeg een beetje agavesiroop toe aan je gerecht.

6/
Eet fruit om vitamines binnen te krijgen

fruit, gezond, ontbijt

Fruit is de beste keuze wanneer je gezond en zoet wilt eten, want je krijgt er de nodige vitamines en antioxidanten mee binnen. Bovendien is fruit enorm veelzijdig: voeg enkele schijfjes toe aan je porridge of muesli, drink een vers geperst fruitsapje  of maak een smoothie. Vermijd wel supermarkt-fruitsap, dat bevat namelijk evenveel suikers als frisdrank.

7/
Voeg superfoods en zaden toe

superfood, gezond, ontbijt

Superfoods danken hun naam aan hun uitzonderlijke voedingswaarden. Chiazaden, hennepzaden of gojibessen zijn van nature rijkelijk gevuld met antioxidanten, vitamines en andere goede voedingsstoffen. Veel merken van biologische ontbijtgranen voegen superfoods en zaden toe aan hun mengelingen.

8/
Maak het jezelf makkelijk met porridge

porridge, gezond, ontbijt

Wil je een gezond ontbijt, maar heb je 's ochtends weinig tijd? Probeer dan eens de mix van Turtle en Felix Venter’s. Je hoeft enkel water of melk toe te voegen,  de mengeling 5 minuutjes te koken en daarna kan je genieten van een ontbijt dat alles bevat om je lichaam een gezonde start te geven!

Wil je je huid ook een gezonde boost geven? Volg deze 5 tips voor een stralende, egale teint.

bron: Turtle