Fitbit Versa 2: zo kan je bewuster sporten tijdens de crisis

Gepubliceerd op 26 maart 2020 door Isabelle
Fitbit Versa 2: zo kan je bewuster sporten tijdens de crisis(C)Shutterstock

Sporten in de buitenlucht wordt aangeraden om je lichaam te wapenen tegen ziektes en dus trekken Belgen de laatste tijd opvallend vaak hun loopschoenen aan. En omdat we nu eenmaal een tech generatie zijn, gebeurt dat mét smartwatch om de pols. Wij testten de Fitbit Versa 2 en ontdekten dat die meer gunstige effecten heeft dan enkel en alleen onze sportieve prestaties bijhouden.

Wat is de Fitbit Versa 2? 

De Fitbit Versa 2 dus, een smartwatch die niet alleen je gezondheid en conditie bijhoudt, maar ook de kwaliteit van je slaap meet, on-screen fitnessoefeningen geeft, je tijdens je workouts coacht én je ook nog eens vlotter door de werkdag heen loodst. Dat laatste met behulp van slimme functies die je melden wanneer je nieuwe mails op telefoontjes ontvangt, je online helpen betalen of je toegang geven tot motiverende playlists en zelf opgeslagen muziek. Dat, én de ingebouwde spraakbediening, die het communiceren “zonder handen” (oké dan, “richting je polsen”) heel erg gemakkelijk maken.

Ons experiment startte eigenlijk rond de feestdagen en toen al waren we tevreden over het effect ervan op onze algemene conditie. Niet dat een horloge, hoe modern ook, ons van champagne en kerststronken zou kunnen weghouden, maar de constante stroom aan informatie én interessante conclusies die je daaruit trekt, zette ons wel keer op keer in beweging. Je kan de stappenteller bijvoorbeeld instellen op een bepaald doel -standaard gaan de meesten voor 10,000 stappen- en het is verrassend hoe hard het plots kriebelt om na een overdadig festijn toch nog een uurtje te gaan wandelen om toch maar die doelstelling te halen. Meer frisse lucht en meer beweging, en dat in volle kerstperiode! Weinig verwonderlijk overleven we de eindejaarsfeesten dan ook zonder al te veel extra kilo’s, noch verminderde sportprestaties. Feest! (Met champagne.)

Bewust sporten

Ook leuk: de Fitbit past zich aan je type beweging aan: ga je baantjes trekken, dan telt hij gezellig mee, duik je voor een uurtje de fitness in, gaat hij lekker mee calorieën tellen, etc. Wat deze nieuwe uitgave echter vooral onderscheidt van de vorige Fitbit Versa, is echter de ingebouwde microfoon. In onze ervaring bijzonder handig om snel op Whatsapp berichtjes te antwoorden. Zoiets van; “Ben je nog lang bezig.” - “Nog één artikel en ik kom naar huis!” In onze ervaring extreem handig voor journalisten die niet in hun flow gestoord willen worden en het liefst beide handen òp het toetsenbord houden…

Interessant om weten trouwens: als je wil vermageren door meer te sporten, heb je er alle baat bij je hartslag te tracken. De Fitbit geeft je immers aan wanneer je in de zogenaamde vetverbrandingfase terechtkomt en -tromgeroffel- dat doe je niét door de longen uit je lijf te lopen! De fat burn fase komt immers overeen met een lage tot medium inspanning -je hart slaat dus iets sneller dan normaal- en zorgt dat de te verbranden calorieën vooral uit je vetreserves worden gehaald. Je zal weliswaar minder calorieën verbranden dat in hogere inspanningzones, maar wel meer vet verliezen. Daarom wordt dit vaak aangeraden voor mensen die aan hun buikje willen werken. Je ziet, sporten met een Fitbit zorgt dat je op een veel bewuster manier gaat bewegen en presteren en dat is alleen maar een pluspunt.

De ELLE video van vandaag :
HALLOWEEN: 5 BANGELIJK LEKKERE COCKTAILS

Health tracker

De huidige lockdown heeft natuurlijk het een en ander veranderd in onze workout routine. Gedaan met zwemmen en HIIT workouts in de sportschool, tegenwoordig staan hardlopen en urenlange wandelingen (een al te vaak miskende activiteit) op de planning. In onze ervaring bieden cijfers houvast en sereniteit in deze op zijn minst gezegd bizarre periode: zoiets van “microben en WC-papier komen en gaan, maar onze tienduizend stappen blijven bestaan…” Nu we met z’n allen noodgedwongen thuis zitten, staat slow living trouwens ook op het programma: focus op de kleine dinges des levens en op zelfzorg. Ook voor dat laatste komt de smartwatch handig van pas dankzij zijn (female) health tracking systeem en het feit dat je bepaalde gegevens, zoals hoeveel water je die dag hebt gedronken en wat je zoal eet, kan invoeren. Op die manier leer je een gebalanceerd dieet samenstellen en je lichaam van wat broodnodige voedingsstoffen voorzien. Last but not least, en misschien wel de grootste indicator: de smartwatch analyseert en quoteert je slaap! Hier ging echt een wereld open, want hoe meer we zachter en liever met ons lijf omgingen, hoe beter die scores werden. Lang verhaal kort: het helpt je (een beetje) beter slapen in een dolgedraaide wereld en daar tekenen wij altijd voor.

Meer ideetjes om actief blijven? Volg online workouts bij deze lokale studio's en steun ondernemers van eigen bodem die het in deze tijden bijzonder moeilijk hebben!