5 tips om het prikkelbaredarmsyndroom aan te pakken

Gepubliceerd op 18 november 2021 door ELLE Partner
5 tips om het prikkelbaredarmsyndroom aan te pakken © Pexels

Een opgeblazen gevoel, buikpijn, geconstipeerd of het tegenovergestelde, diarree die lijkt te blijven duren? Als je te maken hebt met het prikkelbaredarmsyndroom, kan je toch een paar dingen doen om jouw dagelijkse leven wat dragelijker te maken.

1. Maak je niet te veel zorgen over de ziekte

Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS of IBS van Irritable Bowel Syndrome), uit zich vooral door aanhoudende diarree of constipatie, of zelfs de afwisseling van beide, gedurende ten minste zes maanden met ten minste eenmaal per week buikpijn (spasmen, zwaar of opgeblazen gevoel…). Het PDS is een goedaardige maar zeer invaliderende ziekte die 7 tot 16% van de bevolking zou treffen, met duidelijk meer gevallen bij vrouwen (dubbel zoveel).
“PDS evolueert in aanvallen of opstoten, afgewisseld met perioden van remissies. En zoals gezegd is het een goedaardige aandoening, omdat ze nooit tot complicaties lijdt. Er is dus geen risico dat ze tot kanker leidt, maar de ziekte is niettemin invaliderend," aldus prof. dr. gastro-enteroloog Heiko De Schepper van het UZA, Antwerpen. “En toch wordt de ziekte nog niet altijd ernstig genomen,” betreurt de gastro-enteroloog, “omdat de symptomen nogal alledaags zijn en er niet echt onderzoek is dat de ziekte bevestigt. Er is momenteel ook geen enkel medicijn dat het prikkelbaredarmsyndroom permanent geneest.” De huidige behandelingen beogen nu dan ook het beperken en verlichten van de spijsverteringskwalen tijdens de opstoten. Een bezoek aan een arts is nodig. Hij zal dan de geneesmiddelen voorschrijven die hij nodig acht, zoals krampstillers, intestinale absorptiemiddelen, transitvertragers, laxeermiddelen, enz.
Een andere doeltreffende aanpak is bijzondere aandacht besteden aan je eigen leef- en voedingsgewoonten en misschien kan je daarvoor bijvoorbeeld persoonlijk voedingsadvies halen bij een diëtist.

2. Beweeg!

Regelmatige lichaamsbeweging zal je helpen om je stress beter te beheersen, jouw slaap te verbeteren en je eetlust en dikke darm te stimuleren. Wandelen, ontspanningsoefeningen, allerlei soorten sporten, buitenactiviteiten, familiespelletjes ... er zijn heel wat manieren om bezig te blijven en te bewegen.
Aan jou de keuze waar je je het beste bij voelt en pret aan beleeft.

3. Ban de stress

Ongeveer de helft van de mensen met het prikkelbaredarmsyndroom geeft toe gestrest te zijn. Ze leggen de link tussen perioden van vermoeidheid of intense stress met het optreden van de symptomatische opstoten van dit syndroom. En anderzijds blijken een weekendje weg of rust de frequentie en de intensiteit van de aanvallen te verminderen.
Sommige ontspanningsoefeningen (yoga...) en hypnose verbeteren de symptomen. Durf te praten over je symptomen en je angsten! Raadpleeg zeker een psycholoog als je de behoefte zou voelen.

4. Stuur je voeding bij

  • Eet op vaste tijdstippen, sla geen maaltijden over, eet rustig, drink voldoende water.
  • Sluit nooit een bepaald voedingsmiddel volledig uit zonder medisch advies. Dit zou immers tot sommige voedingstekorten kunnen leiden.
  • Eet minder uien en peulvruchten.
  • Eet minder appels en steenfruit. Citrusvruchten zijn een goed alternatief.
  • Eet minder volle zuivelproducten.
  • Eet minder vet vlees.
  • Vermijd zeer gekruid voedsel en cafeïnehoudende dranken. Probeer ook bruisende dranken te vermijden.
  • Pas op voor polyolen. Deze stoffen zitten in kauwgom, gearomatiseerd water en andere caloriearme producten (onder de namen sorbitol, mannitol of xylitol) want ze kunnen diarree veroorzaken.

5. Verwen je darmflora

Maag- en darmspecialisten zijn het er allemaal over eens dat de darmflora een rol spelen bij de ontwikkeling van het prikkelbaredarmsyndroom. Studies toonden immers aan dat de samenstelling van de darmflora of microbiota verschilt van die van gezonde mensen en dat de inname van bepaalde probiotica effectief kan zijn.
De wereld en de mogelijkheden van probiotica zijn enorm. Zeggen dat je probiotica gebruikt, is trouwens net zo vaag als zeggen dat je medicijnen neemt. Elke stam van eenzelfde bacterie heeft verschillende effecten, bij een bepaalde dosis en in een bepaalde vorm. Bifidobacterium longum bv. is zo een specifieke stam. Wetenschappelijke studies bevestigden dat dit probioticum effectief is bij de behandeling van het prikkelbaredarmsyndroom, inclusief de symptomen van een opgeblazen gevoel, gas, buikpijn, diarree en constipatie. Vraag raad aan jouw apotheker!

Symbiosis Alflorex
© Alflorex

MEER INFORMATIE

 

Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Symbiosys Alflorex.
www.symbiosys.com

Lees ook:
Intieme hygiëne: dit moet je weten
Hoe kan je je immuniteit versterken met natuurlijke geneeskunde?
Dit is waarom sporten kan helpen bij stress