Zijn soft skills net zo belangrijk als technische vaardigheden in een bedrijf?

Geüpdatet op 1 oktober 2019 door Noemi Dell'Aira en Virginie Dupont
Zijn soft skills net zo belangrijk als technische vaardigheden in een bedrijf?

Het valt niet te ontkennen dat technische vaardigheden of "hard skills" onmisbaar zijn om aangenomen te worden en je te bewijzen in een bedrijf. Hoewel ze erg belangrijk zijn, zijn ze niet de enige vaardigheden die ertoe doen. Er wordt ook rekening gehouden met nog andere, zachtere, vaardigheden. Om welke skills gaat het en hoe kunnen ze worden geïdentificeerd? We leggen het je uit!

Perrine Corvaisier en Amélie Dagues zijn de oprichtsters van Human Learning eXpedition, een organisatie voor consulting en coaching die analyseert welke gedragsvormen leiden tot succes. Ze zullen beiden aanwezig zijn op het ELLE Active Forum in november in Brussel. Tijdens hun workshops zullen ze je helpen je eigen professionele identiteit op te bouwen en methoden en programma’s bieden die het best werken volgens jouw persoonlijkheid. Zo combineer je welzijn en performance op het werk!

Soft skills, wat is dat?

De term “soft skills” werd in de jaren 1950 bedacht door de Amerikaanse legertroepen. Ze komen over het algemeen overeen met wat we niet op school leren. Het zijn immers vaardigheden die deel uitmaken van onze identiteit en die we tijdens ons traject persoonlijk hebben kunnen ontwikkelen. Ze kunnen in het Nederlands worden vertaald door "zachte vaardigheden", wat ze een nogal negatieve bijklank geeft. Ze zijn echter onmisbaar en erg gegeerd in de beroepswereld. In werkelijkheid maken ze ook deel uit van de kwaliteiten die een werkgever tijdens een sollicitatiegesprek verwacht. Meestal worden deze vaardigheden niet vermeld in de hoofdpunten van een curriculum vitae, maar zitten ze eerder verborgen in het gedeelte over je activiteiten en hobby's.

Welke vaardigheden zijn essentieel voor een succesvolle carrière?

De soft skills vertegenwoordigen de persoonlijke en menselijke vaardigheden. Ze vormen een meerwaarde voor je professionele identiteit binnen een bedrijf. Een van de meest gezochte kwaliteiten in ondernemingen is de zin voor organisatie. Weten hoe je je werk en dat van je team als manager efficiënt moet plannen is inderdaad een eigenschap die erg op prijs gesteld wordt. Ook prioriteiten kunnen stellen en omgaan met stress, druk en onverwachte veranderingen kunnen deel uitmaken van deze organisatorische vaardigheden. Communicatie blijkt ook een voordelige skill te zijn, ongeacht het beroep. Denk maar aan de kunst om een correcte en gepaste e-mail op te stellen of een boodschap weten over te brengen op een manier waarop die begrepen en efficiënt uitgevoerd wordt door de gesprekspartners. Het lijstje met positieve vaardigheden wordt aangevuld door aanpassingsvermogen, nieuwsgierigheid, optimisme, creativiteit, maar ook het vermogen om in teamverband te werken. Al deze kleine dingen lijken in eerste instantie onbeduidend en gemakkelijk, maar blijven essentieel voor een succesvolle beroepscarrière.

Kom Perrine Corvaisier en Amélie Dagues ontmoeten op het ELLE Active Forum op zaterdag 16 november in Brussel (hoofdkantoor van AXA) om je ware professionele identiteit te ontdekken. Info en inschrijvingen op ELLE.be.

Neem hier je tickets

LEES OOK:

Leadership: 7 essentiële vaardigheden om een goede baas te zijn

6 films en series om je innerlijke working girl wakker te schudden