Carrière: hoe lanceer ik mijn product in het buitenland?

Gepubliceerd op 28 augustus 2019 door ELLE België
Carrière: hoe lanceer ik mijn product in het buitenland?

Grenzeloos ondernemen is de max, op voorwaarde dat je goed geïnformeerd en ondersteund wordt. Een team van professionals – dat ook aanwezig zal zijn tijdens de workshops van het ELLE Active Forum in samenwerking met AXA Belgium – geeft nu al advies.

Je eigen product verdelen over de hele wereld is de (stiekeme) ambitie van hypergedreven ondernemers. The sky is the limit, weet je wel. “Eerst en vooral moet je je doelstellingen bepalen. Wil je produceren en distribueren op lokale schaal of mik je eerder op het buitenland?”, zegt Millie Rolin, co-founder van Story To Line (een innovatief mentoring programma voor de mode- en design- sector) en internationaal consultant, gespecialiseerd in de Chinese markt. “Er bestaat geen tussenweg. Voor je je zinnen kunt zetten op het buitenland – en je zeker weet dat je een innovatief product of een unieke dienst kunt aanbieden, anders wordt het heel moeilijk – moet je zorgen voor voldoende productiecapaciteit en visibiliteit. Voor je kunt beginnen exporteren, heb je een waterdicht financieel plan, voldoende budget en een uitgekiende marketingstrategie nodig.”

KENNISOVERDRACHT MAAKT MACHT

Zinkt de moed je nu al in de schoenen? Niet nodig. Weet gewoon dat het niet in een vingerknip zal gebeuren. Sprookjes bestaan niet, en al zeker niet in de zakenwereld. Je vooraf laten adviseren is een absolute must. “Om te beginnen moet je de wetgeving van het land waarnaar je wilt exporteren grondig kennen”, gaat Millie verder. “Neem nu bijvoorbeeld China, een land dat helemaal in de ban is van alles wat ‘Made In Europe’ is.

Stel dat je daar als ontwerper je luxeartikelen zou willen verkopen, is het belangrijk te weten dat Chinezen met hun kredietkaart niet meer dan 2000 euro per jaar mogen uitgeven aan geïmporteerde producten, anders riskeren ze een belastingverhoging van 20 %. Heb je een cosmeticamerk? Dan moeten je producten verplicht eerst op dieren getest worden voor ze daar verkocht mogen worden. Het is bijna gekkenwerk om alle regels te kennen.

Bij Story To Line zijn we fulltime bezig met de Chinese wetgeving te bestuderen en te begrijpen. We doen dagelijks de nodige aanpassingen om up-to-date te blijven.

Met resultaat: in enkele uren tijd kunnen we onze klanten wegwijs maken en hen de nodige tools geven om de juiste beslissingen te nemen. Mijn beste advies: laat je goed omringen door mensen met kennis van zaken.”

SPEEL HET SLIM MET ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE

Aurélie Couvreur, expert digitale transitie bij Digitaly, stipt nog een belangrijk punt aan: hoe ga je je beoogde doelgroep bepalen en identificeren? “De belangrijkste troef van technologie – behalve dat het ons leven vereenvoudigt – is dat alles bereikbaar wordt.

Door de technologische innovaties van pakweg Amazon, market places of sociale media kun je nu zelfs vanop een onbewoond eiland een product versturen naar de andere kant van de wereld, zon- der je druk te hoeven maken over de logistieke kant van de zaak.

Dankzij technologische hulpmiddelen zoals augmented reality is het vandaag perfect mogelijk om vanop afstand je stock te beheren of moeilijk transporteerbare materialen te versturen zonder dat je je moet bezighouden met verzendingen, transportmiddelen of retour.

Artificiële intelligentie kan handig zijn op voorwaarde dat ... je het intelligent gebruikt. Door bepaalde data te kruisen met informatie over een gedefinieerde doelgroep, kan je producten of diensten ontwikkelen met net dat tikkeltje extra. Een artificieel brein kan exact voorspellen welke specifieke producten bij welk type klant of welk land passen en aangeven op welk moment je het best een verkoop of een promotie lanceert.” Een ongelofelijk hulpmiddel als je graag iets wilt opstarten buiten je comfort zone.

DE GEMAKKELIJKSTE OPLOSSING?

Najad Jonas-Menouar, Amazon Marketing Consultant is, zoals haar titel al aangeeft, expert online verkoop van het platform. De virtuele winkelreus heeft onze manier van shoppen de laatste jaren drastisch veranderd, maar ook de hele business compleet over- hoop gegooid. Laten we even afstappen van het idee dat de online gigant alleen de detailhandel verplettert.

Het klopt dat Amazon het lokale winkellandschap hertekend heeft, maar daarnaast heeft het ook andere kleine spelers de kans gegeven om zich te ontwikkelen en te exporteren, iets wat daarvoor totaal ondenkbaar was. “Meer dan de helft van de verkopers op Amazon zijn ondernemers en geen grote multinationals”, benadrukt Najad. “Het goede nieuws is dat iedereen mag verkopen op Amazon. De belangrijkste voor- waarde is dat je het platform en haar specificaties door en door moet kennen.

Daarnaast moet je product ook zichtbaar aanwezig en aantrekkelijk zijn, want het moet concurreren met miljoenen andere artikelen.” Is het voldoende om daarvoor beroep te doen op je persoonlijke netwerk? “Neen, je laat je het best begeleiden door een specialist die je een duidelijk overzicht kan geven van de kosten en commissies. Iemand die je kan adviseren over markton- derzoek, nieuwe niches, opkomende trends en ook meedenkt over praktische zaken. Wie zal zich bezighouden met voorraadbeheer, verpakking, verzending ... Ik probeer alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Daarna volgt de communicatie en ook daar moet je enkele regels in acht nemen. Zorg dat je er niet alleen voor staat en vraag professioneel advies. Dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat je plannen werken. Vrouwen lopen over van de energie en barsten van de ideeën, laten we de krachten bundelen!”

Ontmoet Millie Rolin, Aurélie Couvreur en Najad Jonas-Menouar tijdens het ELLE active forum. Schrijf je in en til je carrière naar een hoger niveau. Afspraak op 15 en 16 november in het hoofdkantoor van AXA Belgium in Brussel. Info en inschrijven kan vanaf 2 september op ELLE.be