Deze 10 tips helpen je om je concentratie te verbeteren

Geüpdatet op 29 Augustus 2018 door Maxine Detaellenaere
Deze 10 tips helpen je om je concentratie te verbeteren

Heb je tijdens het studeren regelmatig last van een gebrek aan focus? We kennen het allemaal wel.

Deze 10 tips helpen je om je concentratie te verbeteren, waardoor je sneller en efficiënter werkt.

#1 Geen social media

Leg je gsm en internet af tijdens het studeren. Leuk is het niet, maar social media creëert een enorme afleiding. Je kan wel iedere 2 uur een pauze inlassen waarin je een aantal minuten kan genieten van de schattigste kattenvideo's of de laatste, sappige Kardashian-roddels.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

1/

#2 Ga naar buiten

Tijdens je pauze een frisse neus halen, kan wonderen doen voor je concentratie. Maak een korte wandeling in een park, haal diep adem en geniet van de rust en de natuur. Zo zijn je batterijen in een mum van tijd weer opgeladen.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

2/

#3 Let op je voeding

Allerhande snoep lijkt heel aanlokkelijk wanneer je je door een lastig hoofdstuk worstelt, maar snelle suikers zorgen voor pieken en dalen in je suikerspiegel die nefast zijn voor je focus. Kies daarom voor gezonde snacks en eet niet te veel of te zwaar, zo vermijd je slaperige dipjes.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

3/

#4 Slaap voldoende

Iedereen heeft wel eens door acuut tijdsgebrek tot het vroege ochtendgloren zitten studeren, maar echt helpen doet het niet. Probeer je slaappatroon zo regelmatig mogelijk te houden en zorg ook voor voldoende slaap. Want oververmoeidheid is dodelijk voor je focus.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

4/

#5 Notitieboekje

Schieten je tijdens het blokken briljante ingevingen of belangrijke to do's te binnen? Noteer ze kort in een notitieboekje, en studeer verder. Ben je klaar met leren, dan kan je verder nadenken over je hersenspinsels.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

5/

#6 Maak een goede planning

Begin op tijd met een planning en wees realistisch. Probeer niet te veel leerstof in te weinig tijd in je hoofd te proppen. Hou ook ruimte in je planning voor herhalingsmomenten. En vergeet zeker niet de nodige ontspanning in te plannen.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

6/

#7 Sport

Wanneer je na een lange dag studeren eindelijk klaar bent, wil je vaak niks liever dan enkele afleveringen van je favoriete series bingewatchen. Probeer toch nog je laatste motivatie aan te spreken om even te bewegen. Je zal er beter door slapen en het helpt om even je verstand op nul te zetten en te ontspannen. Sport kalmeert namelijk je brein en vermindert angstgevoelens en stress.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

7/

#8 Mediteer

Een aantal minuten per dag mediteren helpt tegen stress en paniekaanvallen. Nog nooit gemediteerd? Gratis apps zoals Headspace en Buddhify helpen je op een erg toegangelijke manier op weg.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

8/

#9 Motiverende quotes

Hang een blad met een voor jou erg motiverende zin in het zicht, wanneer je studeert. Het helpt je bij moeilijke momenten je eraan te herinneren waarom je studies belangrijk zijn voor jou en geeft je een extra motivatieboost.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie

9/

#10 Kies een goede studieplek

Je kan je veel beter focussen op een stille plaats, die niet te koud of te warm is, zonder rommel of afleiding. Kies je studieplaats dus verstandig en houd ze opgeruimd en netjes.

studeren, focus, blokken, leren, examens, tips, concentratie