Innoveren: de sleutel tot succes voor bedrijven?

Geüpdatet op 30 oktober 2019 door Virginie Dupont
Innoveren: de sleutel tot succes voor bedrijven?

Hoe vind je het juiste idee? Hoe ga je te werk om iets te creëren dat nog nooit eerder op de markt is gebracht? Het is vaak niet eenvoudig om te innoveren in een maatschappij waarin alles razendsnel gaat. Fred Colantonio, criminoloog van opleiding, gastspreker en auteur, breekt met de mythes rond innovatie en verklaart waarom het zo belangrijk is om te innoveren voor bedrijven.

Fred Colantonio is criminoloog van opleiding en auteur van verschillende boeken gewijd aan hoe je van je beroepsleven een succesverhaal maakt. Met zijn originele en feel good conferenties wil hij mensen https://www.elle.be/nl/278824-geef-je-carriere-een-boost-met-elle-active-forum.htmlmotiveren en inspireren. Hij zal aanwezig zijn op het ELLE Active forum op zaterdag 16 november, dat zal plaatsvinden op de hoofdzetel van AXA in de hoofdstad Brussel. Zijn nieuwe boek Innover à tous les coups is te koop vanaf 24 oktober 2019.

EAF
Fred Colantonio, criminoloog, gastspreker, consultant en auteur

Een wals met drie stappen

Innoveren in bedrijven, wat betekent dat precies?

"Innoveren in bedrijven betekent vandaag de dag dat je kan walsen. Veel mensen denken dat innoveren een soort proces is dat uit een aantal fases bestaat die in een bepaalde volgorde moeten worden nageleefd, zoals een recept, om op briljante ideeën te komen die de zaken gaan omgooien. Om te innoveren in het bedrijfsleven, is het echter vooral belangrijk om gebruik te maken van drie elementen, drie aspecten die voor magie kunnen zorgen.

Het eerste element is de transgressie of overgang. De grootste uitdaging wanneer je wil innoveren in een bedrijf, is de eerste stap. Het gaat om het vermogen om onze eigen manier van denken en onze eigen werkmethodes in vraag te stellen. En daar is niet veel voor nodig. Heel wat mensen zeggen dat innoveren te veel geld vergt, je een beroep moet doen op experts en het tonnen technologie vereist. Dat is helemaal niet het geval! Innoveren betekent in de eerste plaats een andere, alternatieve blik werpen op onze werkwijzen, onze positionering, onze relatie met onze klanten, onze interne processen, ... Dat is de eerste stap.

De tweede fase, de tweede stap van deze wals, zijn de testen. Het is niet per se een lineair proces, aangezien er veel bedrijven zijn die veel dingen testen die niet noodzakelijkerwijs transgressief zijn. Het is bij de testen dat het ingewikkeld wordt. In eerste instantie moet je weten wat je moet testen. En wanneer we iets uittesten, duiken er bovendien vaak problemen op.

De laatste stap om te innoveren in bedrijven is de overdracht. Innovatie mag niet zomaar links blijven liggen. Dat is net een van de grote kenmerken van innovatie in tegenstelling tot een uitvinding of creativiteit. Innovatie moet absoluut een gemeenschap van gebruikers of begunstigden bereiken. Veel mensen associëren innovatie met een economisch doel, maar persoonlijk vind ik dat het veel verder gaat dan dat. Mensen moeten zich de innovatie die is doorgevoerd eigen maken."

Waarom is het essentieel om te innoveren in bedrijven?

"Naar mijn mening zijn er twee redenen waarom innovatie zo belangrijk is. De eerste reden waarom we in bedrijven moeten innoveren, is omdat het in feite verankerd zit in de manier waarop de mens in elkaar zit. De geschiedenis is één groot verhaal over innovatie: vuur leren maken, het sedentarisme, de ontdekking van andere continenten, de ontwikkeling van de smartphone, elektrische wagens, ... In de zoektocht naar innovatie ligt iets wat deel uitmaakt van de werking van de mens. Er zijn altijd mensen onder ons die proberen om het anders aan te pakken, op avontuur trekken of dingen aan elkaar proberen linken, niet per se om iets te creëren dat niet bestaat, maar om te experimenteren. De tweede reden is dat we niet allemaal gelijk zijn als het gaat om innovatie."

4 profielen voor een innovatief team

Iedereen kan bijdragen aan innovatie, behalve cynici. Veel mensen denken dat innovatie bedacht wordt door een man of een vrouw in een laboratorium die plots een geweldig idee heeft. Dit is een mythe die volgens Fred Colantonio volkomen verkeerd is. In realiteit zijn er verschillende profielen die innovatie mogelijk maken in een bedrijf.

"Ten eerste hebben we het creatieve profiel nodig. Een persoon wiens belangrijkste kwaliteit erin bestaat om met ideeën voor de dag te komen. En dat hebben we rond de tafel sterk nodig. Dat betekent niet dat zijn inbreng voor het project daar stopt. In zijn rol moet hij zijn intenties kunnen toelichten en formuleren op een manier die voldoende duidelijk is voor de andere leden van het team zodat zij zich het idee eigen kunnen maken. Deze mensen die met transgressieve ideeën komen die afwijken van de norm, worden vaak onderdrukt in bedrijven. Ze voelen zich gehinderd door zichzelf of door anderen en verbergen daarom vaak hun creatieve aard. Ze moeten de gelegenheid krijgen om zich uit te drukken.

Het tweede profiel dat we nodig hebben is de avonturier. Het is degene die heeft begrepen dat hij essentieel kan zijn, hoewel hij niet noodzakelijk ideeën heeft. Het kan bijvoorbeeld de zaakvoerder of een goede manager zijn. De avonturier is de man of vrouw die erin slaagt het idee van de creatieveling te vatten en die het team bij het verdere onderzoek kan begeleiden. Zijn rol is van cruciaal belang!

Het derde profiel is de ingenieur. Dit profiel beschikt over technische vaardigheden en wordt gedreven door de challenge. Vaak is het moeilijk om hem in het bedrijfsleven te betrekken, in de motiverende zin van het woord, omdat hij soms de indruk geeft dat hij lak heeft aan het doel van het project of dat het al dan niet in strijd is met de waarden van het bedrijf. De ingenieurs zijn meer geïnteresseerd in de af te leggen weg dan het uiteindelijke doel.

Als vierde en laatste profiel hebben we de scepticus nodig. Dit profiel valt niet te verwarren met de cynicus. De scepticus is degene die het idee in twijfel trekt en de risico's identificeert. Het is iemand die van nature uit eerder voorzichtig is, maar dat betekent niet dat die het niet eens is met de rest van zijn team. Het betekent gewoon dat hij in zijn manier van redeneren de neiging heeft om valkuilen en gevaren op te sporen. En maar goed dat zij er zijn! Stel je een team voor dat enkel bestaat uit creatieve mensen... Het zou een grote chaos zijn!"

Heeft innovatie zijn grenzen?

"Innovatie zit zo ingebakken in de mens dat het geen limiet heeft. We kunnen worden afgesloten van alles, het internet, elektriciteit, absoluut alles, of 10 mensen in het midden van de savanne plaatsen en in minder dan 24 uur heb je er eentje die zegt: "ik zou het gebied daar gaan verkennen!". De wil om te innoveren is nog lang niet uitgedoofd, dat verkondig ik luid en duidelijk!"

Top 7 mythes die innovatie in de kiem smoren

  1. We hebben het altijd al zo gedaan!
  2. Innovatie is duur.
  3. Innovatie is voor mensen die bezig zijn met technologie.
  4. Om te innoveren moet je HET grote idee hebben.
  5. Innovatie zit niet in ons DNA, het heeft geen betrekking op ons.
  6. Als het een goed idee was, zouden anderen het al uitgewerkt hebben.
  7. Wat heeft het voor zin? Het zal toch niet werken.

Schrijf je in en ontmoet Fred Colantonio op zaterdag 16 november op het ELLE Active Forum in Brussel. Info en inschrijvingen op ELLE.be.

Koop hier je tickets

LEES OOK:

Seksisme: hoe reageer je op ongepaste opmerkingen op het werk?

Oplichterssyndroom: hoe kom je ervan af?

Feed Your Brain: hoe optimaliseer je de werking van je brein?