8 tips om je goede voedingvoornemens nu echt vol te houden

Geüpdatet op 15 Januari 2019 door Isabelle Vander Heyde
8 tips om je goede voedingvoornemens nu echt vol te houden

Een gezondere levensstijl: het is één van de meest gehoorde goede voornemens en meteen ook dat waar we het vaakst tegen zondigen. Uit onderzoek blijkt dat slechts één op de tien Belgen ook effectief zijn ambitie waarmaakt, tijd om daar verandering in te brengen. Nochtans zit het geheim in kleine dagdagelijkse handelingen, met deze tien kleine aanpassingen word je eetpatroon in één klap een pak gezonder!

We keken de tips trouwens af van niemand minder dan Nafi Thiam, atlete en Alpro ambassadrice. De Belgische gouden medaille weet als geen ander wat een gezonde, geritmeerde levensstijl inhoudt en legt uit hoe je die atletische discipline naar het leven van gewone stervelingen vertaalt… Ze raadt eigenlijk vooral aan om je ontbijtgewoontes aan te pakken, kwestie van al van het begin van je dag op het juiste spoor te zitten: 

1. Begin je dag met minder suikers

 Of toch met minder kunstmatige suikers. Trap je dag af met een suikervrije drink op basis van soja, amandel of haver. Kies je twee keer per week voor een suikervrije ontbijtdrink, dan betekent dit 150 suikerklontjes per jaar minder! Opgelet, minder suiker betekent niet minder smaak: wij gebruiken het liefst plantaardige melk (Alpro maakt er een uitgebreid gamma van) in de mix met heerlijke bessen, proteïnepoeder of zelfs rauwe cacao. Ontdek hier onze recepten voor gezonde energiedrinks

2. Tijdsgebrek hoeft een gezond ontbijt niet in de weg te staan

Het is geen geheim dat een volwaardig ontbijt de beste manier is om je dag te beginnen, en toch maken steeds minder mensen tijd voor het ontbijt. Een op vier Belgen geeft aan dat tijd een valkuil vormt in het volhouden van goede voornemens. Nafi’s ontbijttip? Kies voor een plantaardig alternatief voor yoghurt met granola en vers fruit. Een goed voorbereide ontbijter is er twee waard, dus zorg dat je frigo altijd een potje plantaardige yoghurt bevat, net als tupperwares met verschillende soorten gesneden fruit, en natuurlijk een lekker pot homemade granola.

3. Eén dag per week plantaardig eten

Wist je dat deze kleine stap een aanzienlijke impact heeft op je gezondheid én die van de planeet? Plantaardige voeding bevat meestal minder verzadigde vetzuren en vaak ook goede onverzadigde vetzuren, wat je cholesterolgehalte ten goede uitkomt. Je bespaart ook maar liefst 1.500 liter water, oftewel vijftien douchebeurten, door wekelijks één dag plantaardig te eten. De moeite waard, niet?

1/

4. Laat de lift links liggen en kies voor de trap

plantaardige_melk_dieet_alpro_

Ook al klinkt deze tip stilaan als een klassieker, hij blijkt nog steeds te weinig ingeburgerd. Je hoeft niet altijd de trap te nemen om succes te boeken. Zelfs als je één keer per dag de lift inwisselt voor de trap, heeft dit op lange termijn een aanzienlijke impact op je stappenteller. Wist je dat het calorieverbruik van traplopen twee keer zo groot is als dat van joggen? Om maar van de natuurlijke billenlift te zwijgen…

5.Kies voor plantaardige melk in je koffie

De meeste mensen beginnen hun dag graag met een kop koffie en vragen om dàt te laten vallen, is een brug te ver. Probeer echter eens het scheutje melk in je koffie te vervangen door een plantaardig alternatief. Het komt je algemene conditie ten goede uit en is zoals eerder gezegd duurzamer. Bovendien zal je weinig smaakverschil mengen met alle koffie eromheen. Beslis ook niet te snel dat zo’n melk niets voor jou is: naast soja, maakt Alpro ook melk op basis van hazelnoot, amandel, kokosnoot, cashewnoot, rijst en haver.

6. Koop bewust en ken de tools om je daarbij te helpen

Beslissen om bewuster producten te kopen, is één ding, dat ook daadwerkelijk doen is een ander -gewoonweg omdat het zo ongelooflijk ingewikkeld is! Ingrediënten hebben ontelbaar veel verschillende namen, voor suiker alleen al bestaan er ruim 150 benamingen, en dat maakt labels ontcijferen een uitdaging. “Light” producten zijn niet noodzakelijk de gezondste, omdat ze suikers en vetten vervangen door chemische stoffen, dus waar te beginnen? Er bestaan handige tools, zoals de Nutri-Score, een Franse uitvinding die aan de hand van een kleurenschaal in combinatie met lettercodes aangeeft welke producten binnen een bepaalde productgroep gezonder zijn dan andere. Zo heb je aan één blik genoeg om te weten of een product past binnen een gezonde en evenwichtige voeding. Meer dan 90% van het Alpro-gamma heeft Nutri-Score A of B, heb je meteen een extra motivatie om de vorige tips te volgen. 

2/

7. Ga te voet of met de fiets naar de buurtwinkel

43% van de Belgen heeft minstens één goede buurtwinkel op wandel- of fietsafstand. Deze kleine moeite garandeert niet alleen meer lichaamsbeweging voor jezelf, ze heeft ook een positieve impact op de planeet.

8. Ontdek de wondere wereld van meal prepping

Geen tijd om elke dag gezond te koken of een duurzaam ontbijtje in elkaar te flansen? Goed nieuws: dat hoef je ook niet te doen! Dankzij het wondere principe van meal prepping hoef je niet meer dan twee keer in de week achter het fornuis te kruipen en kan je de rest van de week gewoon lekker je frigo openen en instant genieten. De meesten trekken zondagnamiddag een uurtje of twee uit om alvast hun granola, slaatjes, gegrilde groenten, brood en zelfs taart voor de komende dagen voor te bereiden. Woensdagavond nog eens een uurtje vrijhouden en je bent er. De meeste smoothies en andere gezonde drankjes blijven ook meerdere dagen goed in de koelkast, dus je kan ze gerust zondagavond klaarmaken en tot woensdag bijtanken.