Dit zijn de best betaalde beauty influencers ter wereld

Geüpdatet op 22 January 2019 door Laure Vandendaele
Dit zijn de best betaalde beauty influencers ter wereld

Forbes maakte voor het eerst een top 10 van de meest invloedrijkste beautygezichten ter wereld bekend. Zoe 'Zoella Sugg' verdient de meeste miljoenen vanuit haar slaapkamer en ook de Nederlandse Nikkie de Jager (gezicht van Nikkie Tutorials) duikt op in de top 4.

Forbes, het Amerikaanse zakentijdschrift dat ons jaarlijks op de hoogte houdt van welke ondernemers, beroemde gezichten of zakenlui de meeste miljoenen bij elkaar harken, maakte gisteren voor het eerst de top 10 van 's werelds meest invloedrijke beautygezichten,  ook wel 'beautyinfluencers' genoemd, bekend. Samen zijn goed voor zo'n 50 miljoen Instagramvolgers, meer dan 46 miljoen abonnees en  een bereik van 135.000.000 mensen, hun invloed op het koopgedrag van de consument is dan ook niet te onderschatten.

Celebrity 2.0

Allen vergaarden hun invloed, succes en geloofwaardigheid online, wat nogmaals bewijst dat 'gewone modellen' of celebrities lang niet de enige bekende koppen zijn om je product aan de man te brengen. De 28-jarige Britse Zoe 'Zoella' Sugg mag zich het meest invloedrijke gezicht ter wereld noemen en verdient miljoenen vanuit haar slaapkamer, al ligt die in tegenstelling tot haar begindagen niet in het ouderlijk huis, maar in haar op eigen kracht gekochte droomhuis.

Rijk vanuit de slaapkamer

De vierde plaats is voor de Nederlandse Nikkie de Jager, bekend om haar Amerikaanse tongval, grappige en lichtjes'over the top' make-upfilmpjes en sterke boodschap over de kracht van make-up. Ook de prille twintiger begon jaren geleden als onzekere tiener in een slaapkamer en verdient nu honderdduizenden euro's dankzij gesponsorde Instagramposts, lucratieve deals en een eigen make-uplijn in samenwerking met Too Faced.

Zoe Sugg - Zoella

beauty influencer zoella forbes
Foto: Instagram/@zoella

De Britse Zoe 'Zoella' Sugg verwierf bekendheid vanuit haar tienerslaapkamer door video's van haar beauty-aankopen te posten. Vandaag heeft de 27-jarige meer dan 11,6 miljoen abonnees op haar YouTube-kanaal en een succesvolle make-uplijn die in de Britse drogisterijketen Superdrug verkocht wordt. Haar eerste boek 'Girl Online' brak records, nadien bracht de internetonderneemster nog twee boeken uit.

1/

Michelle Phan

michelle phan beauty influencer forbes
foto: Instagram/@michellephan

Meer dan tien jaar nadat Michelle Phan haar eerste video uploadde, is de Amerikaanse niet langer zomaar een blogger maar een heuse businessvrouw. Ze is de medeoprichtster van beautyabonnementendienst Ipsy, een bedrijf dat in 2015 zo'n 500 miljoen waard was. Phan richtte ook haar eigen make-upmerk Em Cosmetics op.

2/

Huda Kattan

beauty influencer huda kattan forbes
Foto: Instagram/@hudabeauty

Zeven jaar geleden ga de in Dubai wonende Huda Kattan haar job in de financiële wereld op om zich toe te leggen op haar echte passie: make-up. Vandaag staat Kattan samen met haar twee zussen aan het hoofd van een beauty-imperium met onder meer valse wimpers (Kim Kardashian is fan) en vloeibare lippenstiften.

3/

Nikkie de Jager

beauty influencer nikkie tutorials forbes
Foto: Instagram/@nikkietutorials

De Nederlandse Nikkie de Jager heeft een lange weg afgelegd sinds ze in 2008 haar eerste video uploadde. Momenteel telt de gevierde make-upartieste meer dan 7,2 miljoen volgers op Instagram en werkte ze samen met onder meer Too Faced en Ofra.

4/

Shannon Harris

shannon harris beauty influencer forbes
Foto: Instagram/@shaaanxo

De Nieuw-Zeelandse Shannon Harris begon met vloggen om naar eigen zeggen een 'leegte' op te vullen. "Ik was geobsedeerd door Amerikaanse vloggers maar vond in mijn thuisland geen waardig alternatief. Acht jaar later heeft Harris een eigen cosmeticalijn met penselen en wimpers. De vlogster werkte onder meer samen met Clinique en Smashbox Cosmetics.

5/

Jeffree Star

beauty influencer jeffree star forbes
Foto: Instagram/@jeffreestar

De basis van Jefrree Stars online roem werd gelegd in het MySpace-tijdperk. De Amerikaan merkte dat zijn make-uplooks aansloegen bij zijn volgers en zette het succes verder op YouTube. Nu staat de excentriekeling aan het hoofd van zijn eigen 'cruelty free' make-uplabel en werkt hij samen met Maybelline-gezicht Manny Gutierrez.

6/

Kandee Johnson

beauty influencer kandee johnson forbes
Foto: Instagram/@kandeejohnson

Make-upartiest Kandee Johnson filmde haar allereerste blog in 2008 met de oude camera van haar grootouders. Niet veel later postte ze 'glaminars': beauty en businessseminaries via haar YouTube-kanaal. Nu is haar Sinful Colors nagellaklijn een succes in Amerikaanse drogisterijen.

7/

Manny Gutierrez

manny gutierrez beauty influencer forbes
Foto: Instagram/@mannymua733

Make-upartiest Manny was van plan om geneeskunde te gaan studeren maar koos uiteindelijk toch voor sociale media. Nadat hij een flinke achterban op Instagram vergaarde, maakte hij op vraag van zijn volgers de overstap naar YouTube. Vandaag is hij de eerste mannelijke ambassadeur van Maybelline.

8/

Christen Dominique

beauty influencer christen dominique forbes
Foto: Instagram/@christendominique

Tijdens haar begindagen combineerde Christen Dominique het maken van make-uptutorials met een voltijdse baan en het moederschap. Vandaag neemt het filmen van nieuwe make-upfilmpjes al haar tijd in beslag en werkt ze samen met Sephora, Urban Decay en L'Oréal.

9/

Wayne Goss

wayne goss beauty influencer forbes
Foto: Instagram/@gossmakeupartist

Make-upartiest Wayne Goss brak online pas écht door nadat hij in 2012 de contouringtechniek van Kim Kardashians typerende look uit de doeken deed. In 2013 lanceerde hij een collectie make-upborstels met Beautylish.

bron: Forbes.com