6 vegetarische aperitiefhapjes om je vingers bij af te likken

Geüpdatet op 26 June 2019 door ELLE België
6 vegetarische aperitiefhapjes om je vingers bij af te likken

Heb je binnenkort een feest bij je thuis maar ontbreekt het je aan originele, diervriendelijke hapjes? Deze 6 receptjes zijn niet alleen vegetarisch, ze smaken ook heerlijk.

Luchtig, kleurrijk, snel klaar te maken,… Vegetarische hapjes zijn de ideale vervanger voor klassieke blokjes kaas en salami. Als soepje, satéstokje, millefeuille of groentechips: eens je onze vegetarische hapjes geprobeerd hebt, wil je niets anders meer. Een plezier voor de ogen én de lijn.

#1 Vegetarisch soepje

vegetarisch, hapjes, recept, aperitief

Met een soep kan je alle kanten uit, want dit gerecht is lekker, licht en gezond. Bovendien kan je de soep presenteren in stijlvolle glaasjes en afwerken met extra kruiden en stukjes groenten.

  • Ons recept: een 100 % groen soepje

Hak 1 ui, 2 stengels selder en 1 kleine venkelknol in stukken. Doe alles in een pot samen met een bosje waterkers, 1 blokje groentebouillon en een paar takjes tijm. Zet de groenten onder water, breng het aan de kook en laat 15 minuten sudderen. Mix het daarna in de blender een zeef het geheel zodat het een gladde en egale soep wordt. Serveer het in glaasjes en werk af met een kleine selderijstok en wat fijngehakte tijm.

#2 Vegetarisch hapje op een blaadje van witloof

vegetarisch, hapjes, recept, aperitief

Witloof werkt perfect als eetbaar schaaltje om zo in je mond te schuiven. Begin met de witloof eerst grondig te wassen, snijd de onderkant eraf en haal beschadigde blaadjes weg. Met de punt van je mes kan je het binnenste eruit halen om de bittere smaak te vermijden. Kies de grootste blaadjes uit om te garneren met kaviaar van aubergine of hummus van bieten of pastinaak.

  • Ons recept: rode linzen op een blaadje witloof

Kook de rode linzen zo’n 20 minuten en laat goed uitlekken. Kruid ze met peper en zout. Schep daarna een eetlepel in een witloofblaadje en werk af met een takje dille.

#3 Gevulde kerstomaatjes

vegetarisch, hapjes, recept, aperitief

Een ander veelgebruikte groente voor smakelijke hapjes zijn kerstomaatjes. Snijd de top er voorzichtig af, maar leg het opzij voor de afwerking. Je kan de uitgeholde tomaatjes vullen met blokjes komkommer of courgette of met een Libanese tabouleh (ui, tomaat, citroen, peper, peterselie, munt, olijfolie en zout).

  • Ons recept: kerstomaatjes met guacamole

Neem een rijpe avocado, verwijder de pit en haal het vlees eruit. Plet het met een vork in een kom. Voeg er een fijngehakte ui bij en sap van een limoen. Meng alles goed en kruid af met wat chilipeper. Bedek de kom met wat plastic folie en zet het in de koelkast. Haal de lege kerstomaatjes erbij en vul ze met de zelfgemaakte guacamole. Zet je hapjes een tijdje in de koelkast voordat je ze serveert bij een drankje.

#4 Vegetarische saté

vegetarisch, hapjes, recept, aperitief

Makkelijk om te serveren en te eten, dat maakt van groentebrochettes meteen het ideale aperitiefhapje. Speel met smaken en kleuren door courgettes, champignons, aubergines, tomaten of uien te gebruiken. Alles kan en mag.

  • Ons recept: brochettes met minipaprika’s

Zet de ovengrill aan op de maximum temperatuur, spoel de gele en rode paprika’s af met koud water en leg ze nog nat op een ovenplaat. Giet een beetje water op de bodem van de plaat en schuif ze in de ovengrill met een takje rozemarijn. Draai de paprika’s om tot ze mooi zwart worden en haal de rozemarijn weg als die is uitgedroogd. Zijn de pepers aan elke kant voldoende gegrilld, haal ze dan uit de oven en spoel ze onder koud water. Wikkel ze daarna afzonderlijk in aluminiumfolie en laat ze afkoelen. Wanneer dat gebeurd is, schil dan de paprika’s en besprenkel ze met olijfolie, zout, peper en wat fijngehakte knoflook. Laat de marinade een uurtje goed intrekken. Serveren doe je door de rode en gele paprika’s afwisselend op houten stokjes te prikken.

#5 Zelfgemaakte groentechips

vegetarisch, hapjes, recept, aperitief

Wortelen, mierikswortel, bieten, pastinaken, … Wortelgroenten zijn de favoriet om chips te maken. We vermijden de friteuse, maar bak de hapjes in de oven. Consumeren zonder zout én zonder mate.

  • Ons recept: groentechips van aardpeer

Verwarm de oven voor op 180°C. Snijd dunne plakjes van de aardperen met de hulp van een groentesnijder. Kies best voor biologische aardperen, dan hoef je ze niet te schillen. Meng de plakjes met 2 eetlepels olijfolie en een snuifje zout in een kom. Leg de schijfjes op een ovenplaat bedekt met bakpapier en laat ze 20 à 25 minuten bakken. Houd de chips in de gaten zodat ze niet verbranden. Als ze klaar zijn, haal ze dan uit de oven, laat ze drogen en dien ze op.

#6 Vegetarische millefeuille

vegetarisch, hapjes, recept, aperitief

Een millefeuille is een leuke manier om groenten in plakjes te presenteren. Om de groenten dezelfde vorm te geven, snij je ze best uit met een ronde koekjesvorm.

  • Ons recept: millefeuille van tomaat, aubergine en champignons

Was twee tomaten, een aubergine en een handvol grote champignons en snijd ze in dunne, gelijke plakjes. Giet wat olijfolie in een pan en bak de schijfjes aan elke kant. Kruid de plakjes in de pan met grof zout en peper. Maak de millefeuille door afwissend plakjes tomaat, aubergine en champignons op elkaar te stapelen. Besprenkel met wat tijm en geniet ervan!

(Stagiaire Kiënta Martens)