6 tips voor lichte benen

Gepubliceerd op 26 July 2019 door Commercieel team
6 tips voor lichte benen

Het is prachtig weer en de temperaturen lopen hoog op! Maar wat is nu dat onaangename gevoel dat jouw mooie dagen verpest? Zware benen, gezwollen enkels, slechte bloedsomloop... Deze zomer hoef je je daar geen zorgen om te maken! Tenminste, als je deze 6 waardevolle tips volgt!

1/

1. Eet Gezond

Voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten beschermen je aderwanden. Om welke voeding het precies gaat? Paprika's, aardbeien, tomaten, citrusvruchten, bosbessen, frambozen.... Die mag je naar believen eten en combineren met (uiteraard magere) eiwitten: essentieel voor de spieren!

Om verder de drainage van de weefsels te bevorderen, moet je gehydrateerd blijven door ten minste 1,5 liter water per dag te drinken.

 

2/

2. Zeg nee tegen warmte

Hitte is de aartsvijand van zware benen. Lange zonnebaden, sauna's, stoombaden, warme ontharingen en hete douches verwijden door de vasodilaterende werking de de diameter van de bloedvaten. Vermijden dus, die handel! Aangezien koude temperaturen dan weer het tegengestelde effect hebben, mag je je benen altijd besproeien met koud water. Ze zullen je dankbaar zijn!

 

3/

3. Doe die benen omhoog

Veneuze insufficiëntie wil zeggen dat de aders het bloed niet terug naar het hart kunnen transporteren. Geniet dus van jouw nachtrust en laat de natuur terwijl haar werk doen: breng je benen 5 tot 10 cm omhoog, bijvoorbeeld door een kussen onder jouw matras te leggen. Wat is er beter dan een herstelde bloedsomloop én lichte benen?

4/

4. Blijf bewegen

Blijven stilzitten of net lang rechtstaan? Beide kan je beter vermijden. Wandel regelmatig, ga op je tenen staan of draai je enkels los. Hoe dan ook: hou die benen in beweging! Wandelen, zwemmen, aquagym of gymnastiek: doe minstens een half uur per dag aan lichaamsbeweging.

5/

5. Gebruik steunkousen

Weg met strakke schoenen of sokken én die klevende, skinny broek die druk uitoefent op je nu al vermoeide benen. Bloed moet blijven circuleren. De ultieme oplossing? Steunkousen! De werking is zeer eenvoudig: ze zijn gemaakt van een stevige stof, drukken de verwijde delen van de aders terug naar de originele omvang en versnellen de bloedcirculatie. En goed nieuws! Je hoeft geen esthetische opofferingen te maken: er bestaan nu ook mooie steunkousen in alle kleuren (en zelfs in biologische materialen!).

6/

6. Arnica, jouw beste vriend

Arnica of valkruid, gelegen in de bergachtige gebieden van Europa en Rusland, is een plant die zijn strepen verdiende in het verlichten van vele kwalen, van artrose tot postoperatieve pijn. Maar wist je dat Arnica-gel ook heel vaak wordt gebruikt bij massages, omdat ze helpt de veneuze terugstroom te versnellen en daardoor het gevoel van zware benen vermindert? Wacht dus niet langer! Masseer de hele zomer lang je benen in de richting van de veneuze terugstroom (van de enkel tot de knie) en verlicht je benen! En voor nog meer efficiëntie wordt de gel gecombineerd met Arnica-korrels, om zo de gespannen spataders te ontlasten. In geval van veneuze insufficiëntie is een behandeling van 5 korrels Arnica 9CH ('s morgens en 's avonds) aangewezen.