Met deze 7 tips blijf je gezond tijdens de feestdagen

Gepubliceerd op 30 november 2021 door Lore Ginneberge
Met deze 7 tips blijf je gezond tijdens de feestdagen Libby Penner

Wat is er leuker dan de feestperiode op het einde van het jaar? Overal hangt gezelligheid in de lucht, je geniet van het gezelschap van vrienden en familie rond een heerlijke feestdis... en voor je het weet bevind je je na het eten in een foodcoma.

Wil je 2022 gezond starten? Volg deze tips en blijf helemaal healthy tijdens kerst en nieuw!

1. Goed begonnen...

Verwacht je je aan een feestmaal vanavond? Start de dag dan met een groot en gezond ontbijt. Studies tonen namelijk aan dat je dan minder eet gedurende de rest van de dag. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijke mango kokos chia pudding?

gezond eten feestdagen kerst
Maddi Bazzocco

2. Geen lege maag

Voor je naar een Nieuwjaarsreceptie vertrekt, eet je best iets kleins dat je maag vult - denk aan een banaan, noten of crackers met hummus. Op die manier stort je je éénmaal ter plaatse niet uitgehongerd op de hapjes.

3. Kies je drankjes verstandig

Alcohol is voor velen een vast onderdeel van de feestperiode. En hoewel een glaasje Champagne geen aanslag is op je lichaam, voelt de combinatie met vet en suikerrijk voedsel soms wat te veel. Wil je nog steeds kunnen klinken op elk kerstfeestje? Er zijn heel wat gezonde(re) alternatieven, waaronder de bubbels en wijnen van PURE The Winery. Deze unieke flessen bevatten geen suiker, geen koolhydraten en daardoor minstens 30% minder calorieën dan andere wijnen. Cheers!

gezond feestdagen
PURE The Winery

Shop hier

4. Focus op één gezonde gewoonte

Teveel focussen op je voeding tijdens de feestperiode maakt je alleen maar miserabel en heeft sowieso weinig zin - het is immers maar één keer kerst in 365 dagen. Probeer je toch een foodcoma te vermijden? Focus dan op één gezonde gewoonte: minder tafelbroodjes knabbelen of de pralines netjes delen met familieleden, het kan al helpen.

5. Portiecontrole

Genieten mag, meer zelfs, het moet! Een slimme truc om niet met een indigestie te belanden is portiecontrole. Een bord met véél groenten aangevuld met proteïnen en kroketjes, frietjes of puree zorgt voor balans.

gezond eten kerst feestperiode
Marine Dumay

 

6. Water, de rest komt later

Tijdens een drukke periode is het makkelijk om volledig uit het oog te verliezen dat je lichaam water nodig heeft. Je zou 1,5 liter per dag moeten drinken om gehydrateerd te zijn. Voelt dit als een onmogelijke taak? De drinkflessen van Air Up zorgen er via revolutionaire geurpods voor dat het lijkt alsof er perzik, bosbes of passievrucht in je water zit. Sleur je drinkbus mee naar elk feestje, zo voorkom je meteen ook een kater.

air up drinkfles gezond
Air Up roze drinkfles

Shop hier

7. Sport

De perfecte oplossing voor wie het snoepen niet kan laten. Niet alleen sport je al dat lekkers eraf, maar hoe meer je beweegt, hoe sneller je metabolisme werkt. Bovendien kan je je hoofd helemaal leegmaken en bekomen van de drukte. Weinig tijd? Voor deze workout heb je slechts enkele minuten nodig.