Het is lente, trek je loopschoenen maar aan

Geüpdatet op 20 Februari 2018 door Commercieel team
Het is lente, trek je loopschoenen maar aan

Hoe begin je weer te sporten zonder blessures op te lopen of er na twee keer al de brui aan te geven? Volg het advies van de     redactie en ga weer sporten zonder je te forceren.

Begin rustig

Het heeft geen zin om te gaan joggen als je na drie weken toch weer de handdoek in de ring gooit ... Stel een trainingsschema op. Voor een week, een maand of ineens een trimester? Het maakt niet uit. Het belangrijkste is dat je je activiteiten plant. Anders zul je toch altijd iets beters vinden om te doen!

Vuistregel: ken je capaciteiten en grenzen en stem je training daarop af. Je doet beter korte en regelmatige sessies dan 2 of 3 uur zwaar sporten in één keer. Het gevaar is immers dat je de eerste dagen te hard je best doet en het dan plots niet meer ziet zitten.

Warm je goed op

De opwarming bereidt je lichaam voor op de inspanning. Ze maakt je spieren elastischer en dus sterker. Stretch je armen en benen minstens 5 tot 10 minuten vóór iedere sportactiviteit. Ook buikspieroefeningen horen daarbij.

1/

Drink water

De regel is eenvoudig: drink vóór, tijdens en na het sporten. Een slechte hydratatie kan tijdens de inspanning leiden tot onpasselijkheid, en tijdens en na de inspanning tot krampen.

Eis niet het onmogelijke

Luister naar de signalen die je lichaam je geeft. Let op spierpijn, je adem en je hartslag. Ga op de rem staan voor het te laat is. Het risico op een peesontsteking en spierverrekkingen is veel groter wanneer je na lange tijd weer begint te sporten. Voel je pijn op een welbepaalde plaats? Stop dan een tijdje met sporten.

--- Stretchoefeningen voorkomen spierpijn. Sla ze nooit over! ---

2/

Arnica, het bloempje dat niet mag ontbreken in je sporttas!

Arnica montana is een onmisbaar homeopathisch geneesmiddel in de voorbereiding op sportinspanningen en het herstel nadien.  Dit mooie gele bloemetje is ook nuttig bij sportblessures (verrekking, verstuiking, …) of zelfs bij spiervermoeidheid. “De homeopathische geneeskunde bewees ook haar nut in een gepersonaliseerde behandeling van talloze sportblessures. Ze is niet toxisch en kan indien nodig met de allopathische geneeskunde worden gecombineerd”, legt sportdokter Jean-Louis Cabay uit. “Ze vergemakkelijkt het herstel na de blessure, maar ook na een operatie. De herstelfase is minder lang, en dat is belangrijk voor sporters! Bovendien staan homeopathische producten nooit op lijsten met verboden producten, in het kader van de anti-dopingwet voor de gezondheid van sporters.”

--- Arnica – in de vorm van korrels, in een tube of als gel – is onmisbaar in de sporttas. Vraag raad aan je apotheker! ---