HOW TO: gezond eten

Geüpdatet op 19 Januari 2015 door ELLE België
HOW TO: gezond eten© KwestiaSmaku.com
© KwestiaSmaku.com
© KwestiaSmaku.com

Gezond eten blijft een uitdaging. Wat heb je nodig?  Wilskracht, discipline en geduld! Hoe vaak beloven we onszelf om gezonder te leven door rekening te houden met wat we in onze mond stoppen en hoe we onze lichaam behandelen? Toch slagen we er zelden in die nieuwe, gezondere levensstijl te behouden. Hoe DOE je het in hemelsnaam?

© Foto: Eric Maillet voor Vogue Russia
© Foto: Eric Maillet voor Vogue Russia

Laat je niet vangen
Studies tonen aan dat het ontzeggen van voeding zorgt voor veranderingen in ons lichaam, die er vervolgens voor zorgen dat we vreetbuien krijgen en op een emotionele manier omgaan met voedsel. Jammer genoeg is dit ook de reden waarom velen worstelen met gezond - dan - ongezond eten. Laat je dus niet vangen en ontzeg je niet alles in een keer, want je hormonen zorgen ervoor dat jouw eetlust stijgt en dat je hierdoor meer zal eten. Stel jezelf open voor verandering en wees kieskeurig!

Eet met smaak
Gezond eten betekent zeker niet zonder smaak eten. Gezonde voeding kan zelfs meer smaak bevatten dan gesuikerde lekkernijen. Kennis over het onderwerp is dus essentieel. Vraag je af of je wel écht zin in hebt voor je iets in je mond stopt. Meestal eten we omdat we ons vervelen of door stress, dus als je een betere besef hebt over jouw smaakpapillen, kan je voorkomen dat je eender wat eet. Onthoud in de eerste plaats waarom je hebt besloten om gezonder te leven. Tip: leer meer van groenten genieten door ze vaker te eten. Een studie toonde immers aan dat je de smaak van voedsel te pakken krijgt nadat je er tien keer van at.

Waarom gezond leven?
Gezond eten, langer leven? Door een gezonde levensstijl te ontwikkelen vermijd je de risico's op hartziekten, diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, osteoporose (tekort aan calcium waarbij je botten brozer worden en makkelijk kunnen breken) en kanker. Slechte voeding vormt zelfs een groter gevaar dan roken, zo melden de VN-deskundigen. Daarbij is geen enkel excuus aanvaardbaar om ongezond te leven. De laatste jaren is het een trend geworden om veganistisch of glutenvrij te gaan. Let er wel op dat een glutenvrij dieet niet noodzakelijk een gezonde dieet betekent, enkel wie glutenintolerant is, mag zo'n dieet op lange termijn volhouden.  Trouwens, er zitten in glutenvrije producten meestal meer kunstmatige stoffen en geraffineerd meel dan anders, wat niet gezond is!

Wat maakt sommige voeding 'slecht'?
Niet alle calorieën zijn hetzelfde. 200 calorieën in een smoothie is gezonder dan dezelfde hoeveelheid calorieën in een blikje Cola. Jouw lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen nodig om te overleven, zoals proteïne, vetten, koolhydraten ( zetmeel en suikers), eiwitten, vitaminen en mineralen. Die vind je in vis, eieren, fruit, groenten, noten, water, olie en vlees. Slechte voeding is meestal chemisch of té gesuikerd. Denk aan diepvriesmaaltijden, frisdranken,  ontbijtrepen en brood uit de supermarkt.

Vervang je voeding
Chips vervang je door homemade popcorn. Daar zitten antioxidanten en ijzer in die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Kies voor water, quinoa en Griekse yoghurt in plaats van frisdrank, rijst en zure room, deze producten bevatten niet enkel meer calorieën maar beschikken ook niet over de nodige voedingsmiddelen. De beste manier om een gezonder levensstijl vol te houden is door er elke dag mee bezig te zijn. Hoe meer kennis je verschaft over het vak, hoe meer motivatie je zal hebben om door te zetten!

(Stagiaire Karima El bajaj)