Hoe kan creativiteit de essentie van een bedrijf veranderen?

Geüpdatet op 1 oktober 2019 door Noemi Dell'Aira en Virginie Dupont
Hoe kan creativiteit de essentie van een bedrijf veranderen?

In een uniforme samenleving waarin de bevolking inspiratie haalt uit de succesmethodes van anderen, is creativiteit een zeldzame kwaliteit die een echte meerwaarde biedt voor zowel je privé- als je beroepsleven. Het is een vaardigheid waarnaar bedrijven steeds meer op zoek zijn.

Creativiteit is een kwaliteit die deel uitmaakt van wat we de "soft skills" noemen. In tegenstelling tot de "hard skills", ook wel technische vaardigheden genoemd, worden zachte vaardigheden niet aangeleerd tijdens je school- of universitaire opleidingen. Ze worden op een natuurlijke manier verworven en zijn eigen aan de persoonlijkheid en opvoeding van elk van ons. Deze vaardigheden vormen een belangrijke aanwinst voor bedrijven. Aline Frankfort is de oprichtster en zaakvoerster van Creative ConsulTeam, een organisatie voor coaching en consulting op het gebied van creativiteit en strategische innovatie opgestart in 1992. Ze zal aanwezig zijn op het ELLE Active Forum in de komende maand november, waar ze een workshop zal geven over het belang van creativiteit voor het succes van elk bedrijf. Samen met de belangrijkste partner van de organisatie, Jean-Louis Baudoin, maakte Aline Frankfort gebruik van haar expertise op dit werkterrein om een boek te schrijven. Het is gebaseerd op het idee van "Shapership", dat gedefinieerd wordt als de kunst van het vormgeven aan de Toekomst. Het boek zal tijdens het evenement beschikbaar zijn.

Samenvatting

Shapership is de kunst van het geven van nieuwe vormen aan de realiteit en het openen van nieuwe wegen naar de toekomst die gunstige veranderingen zullen meebrengen voor de samenleving. Het gaat daarbij niet om leadership of entrepreneurship. Het is een vaardigheid die iemand bezit vanaf het moment dat hij een frisse blik werpt op de realiteit zoals die is en zoals die zou kunnen zijn. Het gaat erom te zien wat mogelijk is voorbij wat is. Waarom dit nieuwe concept? Omdat de wereld nieuwe perspectieven nodig heeft. In onze hyperconnected wereld hoef je geen leidersfunctie te hebben om een bepaalde positie in te nemen, belangrijke dingen te bereiken en impact te hebben op de samenleving. Het DNA van Shapership wordt gevormd door drie elementen: het Creatieve Verzet (de grote NEE), de Transformerende Visie (de grote JA) en het Anticiperend Experimenteren (de creatieve "hoe"). De in dit boek voorgestelde aanpak kan iedereen inspireren - ongeacht geslacht, ras, opleiding, status of werkveld - om een "Shaper" van de toekomst te worden of om enkele dimensies van het Shapership toe te voegen aan je huidige bestaan.

Creative ConsulTeam heeft 27 jaar ervaring en heeft onder andere samengewerkt met Microsoft. De onderneming helpt bedrijven van elke omvang hun verbeeldingskracht en creativiteit ontwikkelen om succesvol te zijn in het licht van de veranderingen van de maatschappij en de onzekerheden van de toekomst. Deze weg naar innovatie is gebaseerd op vier benaderingen:

  • Revitalisatie
  • Regeneratie
  • Vernieuwing
  • Revolutie

Schrijf je in en ontmoet Aline Frankfort op het ELLE Active Forum op 16 november. Ontdek er hoe je je creativiteit de vrije loop kan laten om de weg vrij te maken voor alle mogelijkheden. Info en inschrijvingen op ELLE.be.

Koop hier je tickets

LEES OOK=

Happycratie: hoe de wereld ons verplicht gelukkig te zijn