De Encycl’eaupedie: wanneer drink je welk water?

Geüpdatet op 17 Februari 2018 door Jolien
De Encycl’eaupedie: wanneer drink je welk water?

Tournée Minérale is halfweg! Hét ideale moment om de meest levensnoodzakelijke vloeistof - water - onder de loep te nemen. Maar is er wel een verschil? En zo ja, wanneer drink je dan best welk water?

Wanneer je uiteten gaat en een fles water bestelt, hoop je stiekem dat jouw favoriete merk op tafel komt. Mensen die zeggen dat water naar niets smaakt, hebben ongelijk. Er is wel degelijk een verschil, en niet alleen in smaak, maar ook in samenstelling.

Waarom? 

Ondanks je misschien denkt dat water 'gewoon' water is, zijn er heel wat verschillende soorten die zich van elkaar onderscheiden door hun samenstelling. Hoe? Bijvoorbeeld door het aantal nitraten, mineralen of natrium dat het bevat. Bekijk in het vervolg dus eerst het etiket vooraleer je zonder nadenken een flesje water koopt. Vooral de minerale samenstelling van water is zeer belangrijk. Niet alleen bepaalt het de smaak ervan, ook heeft het effect op je lichaam!

Verschillende soorten

De drie 'hoofdsoorten' die we kunnen onderscheiden zijn: mineraalwater, leidingwater en bronwater. Elks hebben ze hun voor-en nadelen waarmee je rekening moet houden.

We moeten je niet uitleggen hoe belangrijk water voor het lichaam is. Toch willen we nog even benadrukken dat mineralen echt levensnoodzakelijk zijn. Wanneer je het etiket van een flesje mineraalwater inspecteert, let dan zeker op het aantal residu per liter. Dat is de mineraalwaarde die je overhoudt nadat je een liter water laat verdampen bij 180°C. Flessenwater moet minder dan 300 mg droog residu per liter bevatten.

Bij ons in België hoef je je absoluut geen zorgen te maken over leidingwater. Het is perfect drinkbaar doordat het aan strenge gezondheidsnormen moet voldoen. Het enige en grootste nadeel van leidingwater is de hoeveelheid natrium en chloor dat het kan bevatten. Deze stoffen kunnen je zuurstofgehalte en darmflora aantasten.

Bronwater is dan weer puur natuur en bijgevolg dus ook niet behandeld. Daardoor varieert de samenstelling van bronwater van bron tot bron. Check dus zeker het etiket!

water_verschillende_soorten_gezondheid_tournée_minérale

We gaan ons even focussen op flessenwater:

Zeer zwak gemineraliseerd water is heel arm aan mineralen. Door het lage nitraatgehalte is dit water aan te raden voor baby's en zwangere vrouwen. Maar ook bij een hoge bloeddruk is dit water de beste optie doordat het amper natrium bevat. Neem in dat laatste geval wel extra calcium en magnesium op via een andere bron.

>> Bru, Spa of Montcalm.

Zwak gemineraliseerd water is niet rijker aan mineralen dan leidingwater. Toch is er een verschil tussen de twee doordat die eerste een aanvullende voedingswaarden bevat, waaronder calcium en magnesium. Ook dit water is sterk aan te raden voor zwangere vrouwen en zuigelingen. Opnieuw omwille van het lage nitraatgehalte.

>> Chaudfontaine, Valvert of Evian.

Normaal mineraalhoudend water kan meer mineralen bevatten dan toegestaan is in leidingwater.

>> San Pellegrino en Vittel.

Sterk gemineraliseerd water bevat ontzettend veel meer mineralen dan is toegestaan in leidingwater. Daardoor is het niet geschikt voor baby's of kleine kinderen. In sommige gevallen kan dit water wel nuttig zijn.

Maar wanneer drink je dan welk water? 

  1. Braken of diaree
    Indien je aan deze symptomen lijdt, drink je best natriumrijk water. Onder andere Vichy, Celestins of Apollinaris zijn ideaal. Ook bij extreme hitte kies je best voor één van deze merken.
  2. Geconstipeerd
    Heb je wat last van constipatie? Ga dan voor een sulfaatrijke variant. Contrex en Hépar kunnen beide laxerend werken.
  3. Gevoelige maag
    Wie last heeft van een gevoelige maag drinkt best carbonaathoudend water. Onder andere Apollinaris, Tönissteiner, Vichy en Badoit zijn ideaal voor een gevoelige maag.
  4. Vermoeidheid
    Misschien ligt een te kort aan magnesium wel aan de basis van jouw vermoeidheid. Drink daarom magnesiumrijk water als Apollinaris, Contrex, Vitalinea of Hépar. Deze zullen je hartritme op peil houden, je spieren ontspannen en je zenuwstelsel goed laten functioneren.
  5. Baby's en kinderen
    Laat je baby'tje en kinderen enkel licht gemineraliseerd water drinken als Aquarel, Bru, Evian, Spa, Valvert of Volvic.
  6. Hoge bloeddruk
    Vermijd water met een hoge hoeveelheid natrium. Kies dus niet voor Apollinaris, Gerolsteiner en Chaudfontaine, maar ga voor Bru, Evian, Spa, Valvert of Vittel!
  7. Zwanger
    Wanneer je zwanger bent, moet je niet eten voor twee, maar wél drinken voor twee. Zorg er dus voor dat je ten allen tijde een flesje water bij de hand hebt. Kies in dit geval, zoals hierboven al gezegd, voor een nitraatarme variant als Spa, Bru, Montcalm, Chaudfontaine, Evian of Valvert.

Over het algemeen heeft je lichaam iedere dag anderhalve liter water nodig om afvalstoffen makkelijk uit je lichaam af te drijven!

Lees ook: 5 verrassende weetjes uit de kraantjeswaterchallenge