De wereld lijkt maar al te graag te geloven dat vrouwen gemeen zijn, dat ze koud en onverschillig zijn. De wereld wil denken dat vrouwen vreemd en gebrekkig zijn, lastig en ingewikkeld. Het lijkt alsof de wereld alles wil aannemen wat negatief is over vrouwen, behalve hun eigen woorden wanneer ze die uitspreken.

Een vrouw die niet sympathiek is, wordt niet geloofd
Kijk naar de collectieve hysterie op het internet, en in de juridische strijd die na de première van It Ends With Us is losgebarsten, lijkt of Justin Baldoni of Blake Lively uiteindelijk als ‘winnaar’ uit de bus te komen. Op 31 december diende Lively een aanklacht in tegen Baldoni, producent Jamey Heath en publicisten Jennifer Abel en Melissa Nathan. Ze beschuldigde hen ervan een lastercampagne tegen haar te hebben gevoerd om haar reputatie te schaden. Een dag later diende Baldoni een aanklacht in tegen de New York Times, waarin hij de krant beschuldigde van samenwerking met Lively’s team en van het uit context halen van sms’jes. Dit naar aanleiding van een artikel dat op dezelfde dag werd gepubliceerd, getiteld We Can Bury Anyone: Inside a Hollywood Smear Campaign. Baldoni’s advocaat, Bryan Freedman, beloofde meer rechtszaken. Gisteren voegde de acteur de daad bij het woord door Lively en haar man, Ryan Reynolds, aan te klagen wegens laster.
Dit is Baldoni’s tweede aanklacht die verband houdt met Lively en de productie van hun film. In een document van maar liefst 179 pagina’s beschuldigt Baldoni Lively en Reynolds ervan hun gezamenlijke sterrenstatus te hebben gebruikt om de productie van It Ends With Us te saboteren. Binnen enkele uren reageerde Lively’s team: “Dit is het klassieke verhaal: een vrouw komt naar buiten met concreet bewijs van seksuele intimidatie en wraak, en de dader probeert de rollen om te draaien. Dit noemen experts DARVO: Deny, Attack, Reverse Victim and Offender.”
Op het internet lijkt de consensus inmiddels te zijn dat Lively, ooit het gezicht van Gossip Girl, de slechterik is. Sinds ze haar eerste aanklacht indiende, zijn de zoekopdrachten naar haar en Baldoni’s juridische strijd met 500% gestegen, volgens Google Trends. Op TikTok zijn talloze video’s viraal gegaan waarin Lively’s gedrag in eerdere interviews wordt geanalyseerd. Elk woord dat ze heeft gezegd, wordt onder de loep genomen, en ze wordt afgeschilderd als manipulatief. Vergelijkbare analyses van Baldoni blijven grotendeels uit. Waarom dat zo is, valt moeilijk eenduidig te verklaren. Maar wat wel duidelijk is: dit juridische conflict is een klassiek geval van ‘hij zegt, zij zegt’. En meestal is de uitkomst niet in het voordeel van de vrouw.
Dit bericht op Instagram bekijken
De kritiek is dat er iets ‘niet klopt’ aan Lively. Dat ze liegt of haar verhaal verdraait. Na It Ends With Us doken video’s op van eerdere interviews waarin Lively werd neergezet als ‘onaardig’ en ‘hooghartig’. De bittere realiteit voor vrouwen is dat als we niet voldoen aan het perfecte plaatje van een slachtoffer, we meteen worden weggezet als ongeloofwaardig. Er is geen ruimte voor fouten, want als we geen perfecte slachtoffers zijn, zijn we helemaal geen slachtoffers. Niet echt, niet zoals de wereld het begrijpt.
Los van de rechtszaken zeggen commentatoren online dat ze Lively ‘afstandelijk’ vinden, of ‘ongeïnteresseerd’. En in de publieke opinie geldt: een onaangename vrouw kan geen onrecht worden aangedaan. Een vrouw die niet sympathiek is, wordt niet geloofd. En dáár zit het probleem.
Blake Lively in It Ends With Us
De #MeToo-beweging bracht het idee dat vrouwen geloofd moeten worden als ze hun verhaal doen. Maar die overtuiging lijkt langzaam te zijn afgebrokkeld, en plots ineens compleet ingestort. Donald Trump is inmiddels opnieuw president van de Verenigde Staten, een man die vrouwen eerder ‘achterlijk’, ‘pathetisch’ en ‘walgelijk’ heeft genoemd. In 2022 vond een jury dat acteur Johnny Depp was belasterd door een opiniestuk van zijn ex-vrouw Amber Heard, hoewel ze hem nooit expliciet noemde. Tijdens de rechtszaak beschuldigde Heard Depp ervan haar meerdere keren te hebben geslagen tijdens woedeaanvallen en haar seksueel te hebben misbruikt in wat zij omschreef als een ‘intrusief onderzoek’ naar cocaïne.
De echte jury in de huidige celebritywereld is de publieke opinie. En zolang je de sociale media aan je kant hebt, lijkt je zaak al bijna gewonnen.
Er is een toxisch patroon dat diep in onze cultuur geworteld zit: mannen komen overal mee weg en worden geloofd. Maar als een vrouw iets doet wat ‘verkeerd’ wordt gevonden, staat de wereld klaar om haar te laten boeten.
De waarheid achter het drama van It Ends With Us is nog niet volledig bekend. Maar meerdere dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn. Blake Lively kan fouten hebben gemaakt. Justin Baldoni kan fouten hebben gemaakt. Maar zolang we niet erkennen dat slachtoffers er niet altijd uitzien of zich gedragen zoals wij denken dat ze zouden moeten, zetten we collectief stappen achteruit. Vooral voor vrouwen overal ter wereld.