5 tips om je goede voornemens vol te houden in 2018!

Gepubliceerd op 29 December 2017 door Maxine Detaellenaere
5 tips om je goede voornemens vol te houden in 2018!

Nu het einde van 2017 in zicht is, kriebelt het om het nieuwe jaar goed te beginnen en onze voornemens voor 2018 vast te leggen. Helaas halen ze maar al te vaak het einde van januari niet. 

Met deze tips slaag je er in 2018 wel in om je aan je goede voornemens te houden!

5 tips om je goede voornemens vol te houden in 2018! - 1

#1 Hou het simpel

Probeer niet je hele leven in één keer te veranderen, want dat houdt niemand vol. Beperk je tot de twee voornemens die er voor jou het meest toe doen of die je het dringendst wil aanpakken.

1/

#2 Wees realistisch

Grote kans dat je in 2018 niet de marathon van Parijs zal lopen, als je nu niet verder raakt dan het einde van je straat. Leg de lat dus niet te hoog, want dat leidt vaak tot teleurstelling en zelfhaat. Ben je realistisch, dan heb je meer kans op slagen, wat je zelfvertrouwen een flinke boost geeft. Maak je doel ook zo concreet mogelijk: 'Ik wil vermageren' of 'ik wil meer sporten' zijn te vaag.

2/

 

#3 Maak een planning

Eens je een concreet doel voor ogen hebt, kan je een planning uitzetten. De truc is om je voornemen in behapbare brokjes op te delen. Dat maakt het heel wat haalbaarder. Koop dus een kalender of notitieschriftje en evalueer op vaste momenten hoe ver je al gekomen bent. Zo kan je snel bijsturen, mocht je je voornemen uit het oog verliezen.

3/

#4 Geef niet op na een slippertje

Geef niet meteen op omdat je je tussentijdse doel niet gehaald hebt, of omdat je jezelf een keer hebt laten gaan. Vaak gaat de weg naar je einddoel niet in een stijgende lijn, iedereen heeft wel eens een mindere periode. Wees niet boos op jezelf, maar neem jezelf voor om je vanaf nu te herpakken.

4/

 

#5 Treat. Yo. Self.

Zit je op schema? Beloon jezelf! Zo ben je nog meer gemotiveerd om de volgende stap te doen slagen. Let wel op, kies niet voor iets dat botst met je voornemen. Wil je gewicht verliezen, trakteer jezelf dan niet op een groot stuk appeltaart omdat je weegschaal enkele kilo's minder aanduidt.