10 tips om na een slechte nacht toch efficient te werken

Geüpdatet op 20 Juni 2017 door Isabelle Vander Heyde
10 tips om na een slechte nacht toch efficient te werken

Slecht geslapen door de hitte? Deze kleine, schijnbaar onbenullige gewoontes leveren je alsnog een vruchtbare werkdag op: 

#1. Snooze zeker niet. Er zijn tal van studies die de positieve effecten van snoozen aantonen, maar in het geval van een onrustige nacht is het effect averechts: het maakt het nòg moeilijker om uit de nerveuze, semi wakkere toestand te raken die je brein zo benevelt én het werkt bijzonder frustrerend om dat zo gevreesde moment van opstaan met enkele minuten uit te stellen. Resultaat: je hebt een rothumeur en helemaal geen energie om aan je dag te beginnen.

#2. Neem een Schotse douche oftewel het beproefde koude stortbad. Sluit je douchemomentje af met een afwisseling van dertig seconden koud water, dan weer dertig seconden warm en uiteindelijk opnieuw dertig seconden koud. Waarom je de doucheknop zo drastisch moet omdraaien? De plotse afwisseling tussen warm en koud water zal je hartslag verhogen en je ademhaling zwaarder maken, waardoor er een bloedrush door je hele lijf gaat. Resultaat: een hele dag door extra energie, zowel voor je geest als je lichaam! Verder helpt het je ook aan een glanzende en gladde huid en haardos, vermindert het de impact van stress én zou je er gemakkelijker enkele kilootjes door kunnen kwijtspelen. Win win win win dus!

1/

#3. Ontbijt stevig en slim. Hoe verleidelijk het ook is om naar comfort food te grijpen, maar wit brood, smeerpasta en andere zoetigheden zorgen voor een kortdurige energiepik die echter heel snel weer zal zakken. Je bent beter af met eiwitten die je energieniveau op peil houden: volkoren granen, yoghurt, havermout, muesli en fruit zijn aangeraden. Smijt er nog een gezonde smoothie bovenop en je kan er een hele ochtend tegenaan!

#4. Hoe zit het met koffie? Opgelet… drink er slechts een kleine portie van! In de uren na je ontwaken ben je het meest alert van de dag, dus nu is de nood aan cafeïne eigenlijk het laagste -ook al heb je er psychologisch veel nood aan. Bewaar die dubbele espresso dus eerder voor na de lunch of als vieruurtje, dan zal je er écht naar snakken, en doe het ’s morgens vroeg met een bescheiden kopje. Op die manier overschrijdt je zeker de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vier koppen zeker niet.

2/

#5. Beweeg! Ook al heb je er een korte nacht op zitten, het is de moeite om een uurtje vroege op te staan voor een workout sessie. Lichaamsbeweging en frisse lucht brengen je bloedsomloop op gang en maken endorfines vrij, die je de hele dag door aan een frisser hoofd en hoger energieniveau zullen helpen. Bovendien helpt het je lichaamstemperatuur beter regelen, waardoor je later op de dag beter kan omgaan met extreme temperaturen.

#6. Pak ook je dagplanning slim aan. ’s Morgens ben je in je meest frisse toestand van de dag, dus het is het moment om de meest vervelende taken aan te pakken. Bovendien werkt het extra stimulerend te weten dat die alvast achter de rug zijn. Je zal er allesbehalve zin in hebben, maar zet dus eerst en vooral je tanden in die enkele zuren appels, je zal er de rest van de dag met een lichter, opgelucht gevoel door meemaken. Niets leuker dan je eerste kop koffie drinken om 11u en beseffen dat het ergste al achter de rug is…

3/

#7. Ga ’s middags voor een lichte maaltijd: het zal veel energie vergen om een zware maaltijd te verteren en je zo onvermijdelijk in die gevreesde middagdip doen terechtkomen. Koolhydraten zijn te vermijden, eiwitten zoals kip, zalm of quinoa dan weer een heel goed idee! Die laatste stimuleren de productie van dopamine, waardoor je beter geconcentreerd kan blijven.

#8. Zoek verkoeling. Dat kan door tal van verschillende trucjes: laat een ijsblokje smelten op je tong, spoel je gezicht en polsen met koud water (daar lopen je slagaders immers, wat op slag je hele lichaam opfrist) of spuit wat etherische muntolie op je polsen (munt heeft een verkwikkende werking op lichaam en brein!). Bij extreme hitte kan je natuurlijk altijd voor een ijskoud voetbadje of, indien mogelijk, een tweede Schotse douche gaan.

4/

#9. Skip de koffie in de namiddag en ga voor een verkwikkende én gezonde energiesmoothie. Alleen al van de felle kleurtjes word je vrolijk… Deze receptjes leveren je naast een energieboost ook nog eens een mooiere huid en strakker silhouet op. 

#10. Toch een dipje? Door je handpalmen te masseren, zou je je energieniveau weer op peil kunnen helpen.