In de modewereld verdwijnen sommige namen soms even naar de achtergrond en worden ze een tijdlang minder zichtbaar. Toch duiken ze op een onverwacht moment opnieuw op, vaak met een samenwerking of een nieuwe generatie fans die het merk ontdekt. Dat is precies wat vandaag gebeurt met Von Dutch, het merk dat begin jaren 2000 overal te zien was en nu verrassend sterk terugkomt.
De comeback voelt tegelijk nostalgisch en opvallend actueel. Een merk dat lang werd weggezet als modefout, trekt vandaag opnieuw de aandacht van jongeren.
Het moment waarop de populariteit omsloeg
Von Dutch ontstond in 1999 in de Verenigde Staten en werd al snel een kledingmerk dat je overal zag. Bekende namen zoals Paris Hilton, Britney Spears en Booba droegen de iconische truckerpet in muziekvideo’s en paparazzifoto’s. De populariteit werd zo groot dat het merk op elk festival, elke luchthaven en in bijna elke celebritylook opdook.
Volgens Journal des Femmes zorgde die overexposure uiteindelijk voor de val. De pet werd een symbool van een modefout uit de jaren 2000 en het merk verdween stilaan uit het straatbeeld. Een merk dat lang geliefd was, werd uiteindelijk iets waarvan mensen zich liever distantieerden.
De eerste signalen van een terugkeer
De voorbije jaren dook het logo opnieuw op in vintagewinkels. Gen Z begon Y2K-mode te omarmen en zo ontstond een nieuwe interesse in het merk. Volgens Journal des Femmes speelde de samenwerking met ontwerpster Christelle Kocher daarbij een rol omdat zij Von Dutch opnieuw in een modematige context plaatste.
In 2024 kwam het label in handen van WSG Brands, dat de ambitie heeft om vintage merken opnieuw relevant te maken. De timing was perfect omdat de Y2K-golf net op dat moment opnieuw bij jonge consumenten leefde.
Bershka x Von Dutch
De collectie Bershka x Von Dutch lanceerde in de zomer van 2025 en kreeg meteen veel aandacht. De lijn bestaat uit typische Y2K-stukken zoals truckerpetten, bedrukte T-shirts, hoodies en baggy jeans. Volgens Journal des Femmes sluit de samenwerking volledig aan bij de smaak van Gen Z omdat de looks speels en herkenbaar zijn, maar toch betaalbaar blijven.

Bershka x Von Dutch
Online kreeg de collectie opvallend veel reacties. De pet is opnieuw een favoriet en ook de T-shirts met logo worden snel opgepikt door influencers die de jaren 2000 op een nieuwe manier interpreteren.
Waarom Gen Z voor Von Dutch valt
Een nieuwe generatie ziet het merk niet als een modeblunder maar als een stukje nostalgie dat ze zelf nooit bewust meemaakten. De truckerpet voelt gedurfd maar ook luchtig en speels. De prijzen blijven toegankelijk omdat Bershka mikt op een jong publiek dat trends wil volgen zonder grote investeringen.
Volgens Journal des Femmes past de comeback van Von Dutch in een bredere Y2K-golf waarin alles wat glanzend, logo-rijk en licht rebels is opnieuw populair wordt. Voor Gen Z voelt het fris en nieuw, terwijl het voor dertigers een vertrouwde herinnering is aan een heel specifieke periode.
Lees ook: In deze vintage handtassen wil je nù investeren, volgens experten