Fanatieke kerstfans: “Er staan elk jaar meer dan 500 kerstmannen in mijn tuin”

Geüpdatet op 12 december 2022 door Lore Ginneberge
Fanatieke kerstfans: “Er staan elk jaar meer dan 500 kerstmannen in mijn tuin” Shutterstock

I wish it could be Christmas every day! zong de Britse band Wizzard. Er zijn heel wat kerstfans die het daar roerend mee eens zijn. Wie zijn die mensen die hun boom tevoorschijn halen zodra de herfstbladeren vallen en het huis tot in de kleinste details versieren?

Ze noemen hem Mr Christmas. Andy Park, een 59-jarige Brit, staat erom bekend dat hij al 20 jaar elke dag Kerstmis viert. Dat betekent duizenden glazen sherry en gebraden kalkoenen, enkele kilo’s erbij wegens te veel lekker eten en een heel fortuin uitgegeven om elke dag te kunnen vieren. “Ik voelde me op een dag niet zo fijn en ik besloot de kerstversiering op te hangen, ook al was het pas juli,” vertelt hij in de Britse media. “Ik maakte een kerstdiner klaar en dronk een paar glaasjes sherry en voelde me weer prima. Op dat moment besloot ik om voortaan elke dag Kerstmis te vieren.”

Als ik de kerstversiering wegberg, voel ik me niet meer thuis in huis

Fanny, de Christmas influencer

We hoeven de plas niet over te steken om kerstfans te vinden, want die zitten zo’n beetje overal. De 44-jarige Fanny Houze woont in Sint-Genesius-Rode en ze heeft haar kinderdromen nooit opgegeven. Ze wordt Nanny Vanille genoemd, en heeft een Instagramaccount dat volledig aan Kerstmis is gewijd. Blijkbaar zijn er meer mensen die van Kerstmis houden, want ze heeft meer dan 77.000 volgers. Op haar feed, die qua kerstvibe niet moet onderdoen voor de Instagramaccounts van de meest fanatieke Amerikaanse influencers – vind je honderden kerstbomen, gedekte tafels en uitbundig versierde kamers. “Ik zet mijn kerstboom al eind oktober in mijn slaapkamer, zodat ik die op mijn Instagram kan zetten zonder dat mijn vriendinnen denken dat ik gek ben,” zegt ze. “Maar eigenlijk is Instagram een beetje een excuus geworden.”

Haar man, met wie ze al meer dan 20 jaar samen is “probeert niet eens meer om het te begrijpen,” zegt ze; Hij heeft leren leven met een huis vol glitter, tot in zijn werkkamer toe. Haar tienerkinderen vinden het prima en gaan al in november mee naar koekjesworkshops, ze bingewatchen kerstfilms en ze zijn al gewend aan de speciale feestmuziek die Fanny elk jaar onafgebroken speelt. “Ze weten dat het belangrijk voor me is. Ik vind het ook een fijne manier om samen te zijn en even pauze te nemen in ons razend drukke leven.” En de energiecrisis zal de pret zeker niet bederven, want Fanny is best bereid om het de rest van het jaar extra zuinig aan te doen als ze maar uitgebreid kerst kan vieren. “Ik heb het ervoor over om niet op vakantie te gaan, of niet uit eten te gaan,” bekent ze.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Fanny Houzé (@i.love.christmas.time)

Het ergste moment? Als het tijd wordt om de kerstballen weer naar zolder te brengen. “Dan is het huis zo leeg, ik vind het zo saai, alsof ik er niet meer thuis hoor.” Om de leemte op te vullen denkt Fanny erover om de ‘Christmas in July’-trend te volgen, die in North Carolina is ontstaan. Gewoon om een tweede keer Kerstmis te vieren, met een koele spritzer in plaats van glühwein.

Serge, het hulpje van de Kerstman

Enkele kilometers verderop, in Bauvechain, woont Serge Hennebel. Hij vraagt zich bezorgd af of hij zijn kerstspektakel dit jaar wel aan het publiek zal kunnen tonen. Al 29 jaar lang verandert de technicus in de luchtvaartbouw zijn tuin van 7 are in het dorp van de Kerstman. De attractie is zo beroemd geworden dat er elk jaar duizenden bezoekers van over de hele wereld komen kijken. Maar dit jaar is de straat afgesloten voor werken, en dat maakt het allemaal een stukje ingewikkelder.
“Ik ben begonnen met een simpele streng lichtjes aan de gevel,” zegt hij. “En toen besloot ik dat het wel wat meer mocht zijn, dus ik deed er een slee bij, en zes rendieren, een sneeuwpop van vier meter, en toen nog een paar sleeën.” Dat trok de aandacht van voorbijgangers, die zelfs uit hun auto stapten om het spektakel van dichtbij te bekijken.

Mijn kerstversiering doet de mensen dromen

Tegenwoordig vind je in zijn tuin de slaapkamer, het atelier, de salon en de eetkamer van de Kerstman zoals Serge ze zich voorstelt. Er is een huisje van de helpers van de Kerstman en een verrassende collectie van bijna 500 uiteenlopende kerstmannen die ondergebracht zijn in een van de chalets die Serge gebouwd heeft. Dit wonderlijke dorp kan je een maand lang gratis bezoeken, van 7 december tot 7 januari. “Als de mensen het voor de eerste keer zien, kunnen ze hun ogen niet geloven. Ze vragen hoe ik het allemaal voor elkaar heb gekregen. Ik vind het heerlijk om de mensen een stukje magie te geven, ze even te laten dromen. Dat is mijn passie.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Serge Hennebel (@sergehennebel)

Om alles op tijd klaar te krijgen, begint Serge al in oktober. Over elk element is uitgebreid nagedacht, om het beste effect te bereiken. Bij Serge thuis ging het er vroeger heel anders aan toe: “Toen ik klein was, stond er alleen een kerststalletje dat mijn vader had gemaakt. Het was toen heel anders dan de Kerstmis van nu, die een echte business is geworden.” Serge geeft toe dat zijn passie van nu best een therapeutisch kantje kan hebben. “Als je aan Kerstmis denkt, denk je minder aan andere dingen.”

Kerstmis is een ritueel geworden dat in ons DNA zit

Wat is er zo magisch aan Kerstmis?

Hoe verklaar je het feit dat sommige mensen zo bezeten zijn van Kerstmis? Hoe komt het dat heel wat mensen hun gezonde verstand laten varen als de feestdagen op komst zijn? Wat zegt dat over ons? “Het is een traditie die al honderden jaren bestaat en die in de loop der tijden met steeds meer symboliek omringd is,” verklaart psychotherapeute Dr. Anne-Françoise Meulemans. “Het is een soort ritueel geworden dat in ons DNA zit.” Maar een ritueel dat in overdrive is gegaan, met koortsachtige shoppingtrips en een zucht naar glans en glitter die bijna te veel wordt.

Helemaal uit de bol gaan met Kerstmis wordt aangemoedigd in onze consumptiemaatschappij, met kerstetalages die steeds vroeger worden ingericht, maar ook met verhalen in de media en in Amerikaanse films. Waarin ideale gezinnetjes samen onder de boom zitten in zoveel vrede en welbehagen dat het totaal niet meer klopt met de realiteit. “Er zijn misschien mensen die zich hierin herkennen, maar er zijn veel meer mensen die dat ideaal nooit kunnen bereiken, om financiële of emotionele redenen.”

Verrassend genoeg (of niet) ziet de psychotherapeute dat haar patiënten-aantal toeneemt in de periode die aan Kerstmis vooraf gaat. De oplossing: meer voorbeelden geven waarin de hele wereld zich wél kan herkennen. En proberen ons dagelijks leven wat leuker te maken, zodat we ons niet meer zo druk hoeven te maken over Kerstmis of de vakantie. Met andere woorden: het elke dag een beetje Kerstmis maken. Toch?

LEES OOK: