Veuve Clicquot x Bold Woman Award: vrouwelijke ondernemers in de prijzen

Gepubliceerd op 5 oktober 2021 door Juliette Maes en Virginie Dupont
Veuve Clicquot x Bold Woman Award: vrouwelijke ondernemers in de prijzen © Veuve Clicquot

Op 14 oktober 2021 reikt champagnehuis Veuve Clicquot voor het eerst in België de ‘Bold Woman Award’ en de ‘Bold Future Award’ uit, prijzen met een missie: generaties vrouwen inspireren om meer lef te hebben.

 

Al sinds 1972 zet Maison Veuve Clicquot via de Bold Woman Award vrouwelijke ondernemers in de schijnwerpers die dankzij hun talent, kracht en persoonlijkheid een bedrijf hebben opgericht, overgenomen of uitgebouwd. Sinds de oprichting van de prijs heeft het champagnehuis 350 vrouwen bekroond in 27 verschillende landen.

 

Dit jaar zal de prijs voor het eerst in België worden uitgereikt. De editie 2021 van de Bold Woman Award is bijzonder belangrijk, want vrouwelijke ondernemers hebben meer dan ooit een duwtje in de rug nodig. Nog te veel structurele en mentale barrières remmen vrouwen af in hun ondernemersambities, zo blijkt uit de International Women Entrepreneurship Barometer over vrouwelijk ondernemerschap.

 

Meer bepaald in België vinden vrouwen dat ze zich meer als mannen moeten gedragen om succesvol te zijn als ondernemer (45% van alle vrouwen is het eens met die stelling). Toegang tot financiering voor hun bedrijf lijkt ook moeilijker als vrouw (bijna de helft van de vrouwen en slechts een derde van de mannen denken dat). Ook vinden Belgische vrouwelijke ondernemers dat een rolmodel – iemand met wie ze zich kunnen identificeren – cruciaal is om de stap te zetten naar ondernemen. Maar veel vrouwen hebben geen rolmodel dat hen inspireert om voor het ondernemerschap te gaan. De meerderheid (85%) van de vrouwelijke ondernemers zegt dan wel geïnspireerd te worden door collega-ondernemers, maar slechts weinig ondervraagden kunnen een succesvolle vrouwelijke ondernemer bij naam noemen (amper 24%).

 

Het champagnehuis heeft dan ook een missie: de rolmodellen van vandaag en morgen identificeren, vrouwen van wie de naam synoniem zal zijn met lef. “We willen generaties vrouwen blijven inspireren om steeds meer lef te hebben,” aldus Jean-Marc Gallot, algemeen directeur van Maison Veuve Clicquot. “We bewonderen vooral de profielen van onze finalisten: het zijn visionaire vrouwen met lef die de lijnen van de samenleving verleggen en anderen inspireren door het traject dat ze aflegden.”

Bekroning voor twee inspirerende vrouwelijke ondernemers

Voor het samenstellen van een vakjury voor deze eerste Belgische editie van de Award deed het champagnehuis een beroep op de visie van een aantal geëngageerde prominente namen uit diverse vakgebieden. Tijdens een plechtigheid in Hotel de Merode in Brussel op donderdag 14 oktober zullen de namen van de Bold Woman Award en de Bold Future Award Belgium 2021 – respectievelijk ervaren bedrijfsleider en ‘start-upper’ – worden bekendgemaakt.

finalistes bold woman award

Finalisten van de Bold Woman Award:

Muriel Bernard, oprichtster van eFarmz

Muriel Bernard is handelsingenieur. Na twaalf jaar in de Sales & Marketing bij diverse multinationals (Gillette, Levi Strauss en Orange) voelde ze een steeds sterkere drang om het over een andere boeg te gooien. In 2013 lanceerde ze het project eFarmz, vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om anders te eten én te ondernemen. eFarmz is een e-commerceplatform dat de toegang tot duurzaam voedsel gemakkelijker maakt door maaltijdboxen aan te bieden, naast een breed assortiment van zorgvuldig geselecteerde bioproducten van Belgische bodem.

Catherine Bodson, oprichtster van Pipaillon

Na een internationale carrière van 25 jaar in de Europese private en publieke sector besloot Catherine Bodson op vijftigjarige leeftijd dat het tijd was om het roer om te gooien. Door haar verbondenheid met het land en haar voorliefde voor mooie producten en echte smaken wist ze het zeker: ze zou haar eigen atelier beginnen voor biologische conserven, Pipaillon. Eerst was er confituur uit koperen ketels, zoals die vroeger in de keukens hingen, daarna volgde een uitgebreid assortiment bokalen vol hedendaagse smaken. Ondernemen is voor Catherine ook zich inzetten, op haar niveau, om nieuw leven te blazen in het centrum van de stad waar ze zo van houdt, jobs te creëren, samen te werken met talentvolle mensen met een handicap en een merk, Pipaillon, wereldwijd te promoten.

Allison Mc Greal, oprichtster van The Fabric Sales

In 2010 richtte Allison Mc Greal The Fabric Sales op, een bedrijf dat stofresten in de verkoop brengt. Het gaat om stoffen van prestigieuze leveranciers die zijn overgebleven na de productie van de collecties voor modehuizen zoals Raf Simons, Kris Van Assche, Véronique Branquinho, Christian Wijnants, Annemie Verbeke, Walter Van Beirendonck … Tien jaar geleden was het concept van circulaire economie nog vaag, maar het bedrijf is op organische wijze gegroeid. Inmiddels is het 700 m² groot, waarvan 250 m² opslagruimte, en goed voor 7000 verschillende kleding- en meubelstoffen.

Finalisten van de Bold Future Award :

Aurélie D’Hulst, oprichter van Sienna & Friends

Aurélie D’Hulst is de oprichtster van Sienna & Friends, een Brusselse start-up die sinds 2018 100% biologische voeding voor baby’s en kinderen maakt. De producten bevatten geen toegevoegde suikers, zout of additieven en worden gemaakt in Europa. Zo komen de tomaten uit Italië, wordt het zoete fruit in Frankrijk geplukt en is de pasta van de beste Italiaanse kwaliteit. Aurélie krijgt begeleiding en advies van experts, zoals kinderartsen en diëtisten.

Pauline Van Ostaeyen, medeoprichtster van Dockflow

Pauline van Ostaeyen is medeoprichtster van Dockflow, een applicatie voor maritieme logistiek. Haar logistics enablement platform maakt elke container als het ware zichtbaar en houdt de gebruiker automatisch op de hoogte over de status van zijn vracht gedurende de hele reis: van vertragingen en temperatuurschommelingen onderweg tot verloren of beschadigde vracht. Dockflow wil het werk van logistieke teams gemakkelijker helpen maken, zodat ze zich kunnen focussen op nuttige taken, leuker werk en een betere dienstverlening. Behalve een opleiding in business en marketing heeft Pauline ook praktische ervaring in digitale transformatie, user-centered design en logistieke transmissie.

Audrey Joris, oprichtster van AFC-Collection

Audrey Joris is medeoprichtster van de start-up Affordable Furniture Collection (AFC), die innoveert met een compleet nieuwe lease-to-own formule. Van meubels tot verlichting en van huishoudapparaten tot linnengoed: het bedrijf biedt het aan tegen een maandelijkse betaling over een afgesproken tijdsperiode, van drie tot vijf jaar. Dankzij deze nieuwe manier van aankopen kan iedereen kwaliteit boven kwantiteit stellen. Haar uitdaging? Meubelen van hoge kwaliteit aanbieden tegen democratische prijzen. In nog geen twee jaar tijd is het concept geëvolueerd. Dankzij videogame-technologie word je rondgeleid in hun digitale showroom via een individuele experience in toekomstige ingerichte ruimtes.

De opening van de kandidaturen voor de eerste Belgische editie van de Award bleek een groot succes, want voor beide prijzen samen stelden zich meer dan negentig vrouwelijke ondernemers kandidaat. Een ongelooflijke rijkdom aan profielen, waardoor de jury het nog knap lastig kreeg om drie finalisten per prijs te selecteren. Alle kandidaten zullen worden uitgenodigd om deel te nemen aan de verschillende contactmomenten voor het uitwisselen van ervaringen. Ideaal om mee te werken aan het opbouwen van een Bold-community en er de vruchten van te plukken.

LEES OOK:

Dior Talks: een podcast met vrouwelijke artiesten over mode, feminisme en kunst

De beste carrièrelessen van onderneemster en straffe madam Elke Jeurissen