Netflix op de front row: herken jij deze gezichten?

Geüpdatet op 25 oktober 2019 door Jolien Vanhoof
Netflix op de front row: herken jij deze gezichten?

Het rommelt op de front rows van de modeweken. Dat de gevestigde modepers en A-list celebrities er de beste zitjes (moeten) delen met influencers is geen nieuws meer. Maar er zijn verse kapers op de kust: Gen Y en Gen Z van Netflix. Maakt Anna Wintour binnenkort plaats voor piepjonge tv-acteurs?

Over wie een plekje krijgt op de eerste rij tijdens de modeweken in Parijs, Milaan, New York en Londen, is al veel inkt gevloeid. Meer zelfs: de gezichten op de front rows zijn vaak het onderwerp van verhitte discussies, zowel on- als offline. Voor het startschot van de hetze moeten we zo’n tien jaar terug in de tijd, toen Dolce & Gabbana bloggers op de eerste rij van hun SS10-show zette. Tot groot ongenoegen van de gevestigde modepers, die plots geflankeerd werd door pubers met een laptop op de schoot. Vogue-redactrice Suzy Menkes, een van de meest gerespecteerde stemmen in het debat, vatte het enkele jaren later in T Magazine samen als een ‘celebrity circus of people who are famous for being famous’. Ze viseerde hierbij enkele populaire peacocks die ook buiten de shows graag met de pluimen gaan lopen. Vandaag is de storm enigszins gaan liggen. Wie kijkt nog op van een gevederde Anna Dello Russo op straat of een zoveelste influencer op enkele zitplaatsen van Anna Wintour? Er lijkt zelfs al een andere stoelendans op til. Eentje die de gemiddelde leeftijd van de front row niet naar boven zal halen, maar wel de macht versterkt van Hollywood 2.0.

Netflix, front row, House of Holland, televisie, celeb
V.l.n.r.: model Charli Howard, Aimee Lou Wood, Ncuti Gatwa en Emma Mackey bij House of Holland FW19.

Het Netflix-effect

Wie mag de shows vandaag bekijken vanop de eerste rij? De kleine televisiesterren die door streamingdiensten als Netflix, Hulu en HBO Max groots worden gemaakt. Ze zijn (piep)jong en komen de huiskamer binnen bij honderden miljoenen betalende klanten. Dat Hollywooddiva’s als Nicole Kidman, Reese Witherspoon en zelfs Meryl Streep hun neus niet langer ophalen voor tv-werk, bewees de HBO-hit ‘Big Little Lies’. Maar wie er écht de show stal, waren de kids van de vijf moms uit Monterey: Ziggy (Iain Armitage), Chloe (Darby Camp), Amabella (Ivy George), Skye (Chloe Coleman) en de tweeling Josh en Max (Cameron en Nicholas Crovetti). Ook tal van Netflix-reeksen pakken uit met een verrassend jeugdige cast. Een snelcursus, voor wie ze nog niet allemaal heeft kunnen bingewatchen. In ‘Stranger Things’ neemt de telekinetische Eleven (Millie Bobby Brown, zie later) het met haar vrienden op tegen Demagorgons en Mind Flayers. In ‘Sex Education’ gebruikt de sociaal onhandige Otis (Asa Butterfield) zijn kennis over seks om status op school te verwerven. Zijn partners in crime: zijn beste – en homoseksuele – vriend Eric (Ncuti Gatwa) en de knappe outcast Maeve (Emma Mackey). In ‘The Society’ richt een stelletje tieners uit West Ham – met Allie Pressman (Kathryn Newton) op kop – de wereld opnieuw in. En in ‘Riverdale’ ontrafelen de jonge personages de duistere praktijken in hun slaperige dorpje. Allesbehalve subtiel, maar wel enorm verslavend. Of je als kijker nu zelf een millennial bent of niet.

 

Van tv-scherm naar eerste rij

De tieners en prille twintigers uit deze televisiereeksen pakken niet alleen goed op het scherm. Ze schrijden over rode lopers in de collecties van volgend seizoen, maken hun entree op fashionevents en afterparty’s, verbinden hun naam – en fris gezicht – aan modecampagnes en duiken steeds vaker op front row. Niet vlak naast Anna Wintour – die plekjes blijven voorbehouden aan de Blake Lively’s en Kim Kardashians van deze wereld – maar toch dicht in haar buurt. Op de FW19-show van House of Holland tijdens London Fashion Week tekende de bijna complete cast van ‘Sex Education’ present. In New York werd Lana Condor (‘To All the Boys I’ve Loved Before’) gespot bij Prabal Gurung. En Kiernan Shipka, de veelbelovende actrice uit ‘Chilling Adventures of Sabrina’, werd bij Fendi in Milaan gesandwicht door Noah Schnapp van ‘Stranger Things’ en Rob Raco van ‘Riverdale’.

 

Styling Sadie Sink

De celebrity shift die plaatsvindt op de eerste rij is ook de stylisten uit Hollywood niet ontgaan. “Het lijkt tegenwoordig wel alsof iedereen een stylist aanvraagt”, vertelde Philippe Uter aan Vogue UK. Uter kleedt de veertienjarige Noah Schnapp, maar ook high-profilers als Milla Jovovich, Coco Rocha en Isabeli Fontana. “Er zijn te weinig samples voor alle sterren en er zijn te veel nieuwe tv-series voor de media om te coveren. Ik probeer prioriteit te geven aan die reeksen waarvan ik geloof dat ze de kracht hebben om uit te groeien tot iets fenomenaals.” Ook Molly Dickson, stylist van onder meer Sadie Sink (‘Stranger Things’), Katherine Langford (‘13 Reasons Why’) en Kayli Carter (‘Godless’) ziet het potentieel van de ‘cool girls’ van Netflix. “Het is heel interessant om met deze jonge actrices te werken, omdat ik hun gevoel voor stijl mee kan kneden”, zegt ze daarover in een interview met de onlinekrant Observer. Dat Dickson nog nooit een njet kreeg, zelfs niet van de meest iconische modehuizen, bewijst de aantrekkingskracht van deze relatief onbekende namen. De zeventienjarige Sink verscheen sinds de release van ‘Stranger Things’ al in Chanel, Saint Laurent, Miu Miu, Gucci en Valentino. Daarnaast mag de knappe redhead zich sinds kort de muze van het modelabel Kate Spade noemen. Een rol waar andere meiden van haar leeftijd alleen van kunnen dromen.

Netflix, front row, celeb, televisie, Sadie Sink
V.l.n.r.: Angela Sarafyan, Julia Jones, Kiki Layne, Sadie Sink, Julia Garner en Maggie Gyllenhaal bij Kate Spade FW19.

Millie Million

Nog jonger en nog grootser is Sadie’s bestie en ‘Stranger Things’-collega Millie Bobby Brown. Zij mag handjes schudden met Anna en heeft de felbegeerde zitjes op de eerste rij voor het kiezen. Haar impact heeft iets bovennatuurlijks, helemaal in lijn met haar personage Eleven. De dag dat ‘Stranger Things’ op Netflix in première ging, zag Millie Bobby Brown haar volgers op Instagram sprongsgewijs groeien van 25 naar 1,4 miljoen. Intussen heeft ze er 30 miljoen en is ze de jongste op de lijst van Time’s honderd meest invloedrijke personen ter wereld. Meesurfen op haar populariteit kan modemerken flink wat opleveren; in likes, maar ook in harde verkoopcijfers. Browns collab met sneakerlabel Converse, ‘Millie By You’, was afgelopen zomer in een mum van tijd uitverkocht. En dit najaar schittert de beloftevolle actrice in een campagne van juwelenmerk Pandora rond zelfexpressie. Haar front row-zitjes voor de komende modeweken lijken verzekerd. Benieuwd wat Suzy Menkes daarvan vindt.

 

Lees ook: Bloggers niet welkom op Fashion Week