Zonnecrème smeren voor dummies

Gepubliceerd op 3 Juli 2018 door Laure Vandendaele
Zonnecrème smeren voor dummies

Wat is het verschil tussen UVA en UVB-stralen? Welke factor moet je smeren als je op een terrasje zit? Is een minerale filter beter dan een organische? Barbara Geusens, Doctor in de Dermatologische Wetenschappen en oprichtster van huidverzorgingsmerk Nomige legt uit.

barbara geusens nomige
Barbara Geusens (foto: Anja Blevi)

LEES OOK: vergeet zeker niet ook deze lichaamsdelen tegen de zon te beschermen.

UVA en UVB stralen

"Het zonlicht is opgebouwd uit verschillende soorten straling, waaronder ultravioletstraling, kortweg UV. Die zijn op hun beurt onderverdeeld in UVA en UVB-straling.  UVB zorg ervoor dat je bruin wordt, maar dus óók dat je verbrandt als je te lang in de zon zit. UVB is ook verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D. UVA  is een grotere boosdoener. Deze straling dringt namelijk dieper je huid en veroorzaakt vroegtijdige huidveroudering en eventueel huidkanker."

UV-filters

"De kwaliteit en veiligheid van UV-filters staat de afgelopen tijd ter discussie. Sommige filters beweren beter te zijn dan anderen, maar er is geen eenduidig bewijs voor wat de beste zonnefilter is. UV-filters kunnen onderverdeeld worden in twee groepen: organische (of chemische) zonnefilters en minerale zonnefilters. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen."

 

Organische (chemische) filters

"Organische zonnefilters bevatten moleculen die de straling absorberen en de energie omzetten in een onschadelijke vorm. Deze ondergaan een chemische omzetting bij contact met UV-straling, waarbij zij de energie absorberen en afstaan in de vorm van warmte of infraroodstraling."

chemische zonnebescherming shopping

1. Brume Solaire Hydratante SPF50 van Biotherm, € 25,00

2. Solait Sunmilk SPF 30 van Kruidvat, € 9,99

3.Gezicht anri-age SPF50 van Nivea Sun, € 13,49

 

Minerale filters

"Minerale zonnefilters leggen een laagje op de huid. Ze bevatten twee anorganische stoffen, titaniumdioxide en zinkoxide. Deze werken als een soort spiegel en zorgen voor reflectie en verstrooiing van het UV licht. Het nadeel van deze filters is dat ze minder aangenaam aanvoelen en dat ze een doffe en witte gloed op het lichaam of gelaat achterlaten."

minerale zonnecrème shopping

1. Edelweiss Zonnelotion SPF30 van Weleda, € 22,99

2.Calm Non-Greasy Moisturiser SPF 30 van Paula's Choice, € 34,00

3. Zonnestik SPF 50 van Algamaris, € 15,00 via biotylabe.be

SPF

De beschermingsfactor SPF (Sun Protection Factor) drukt de werkzaamheid van je zonnecrème uit. Het gaat om het UV-absorberend vermogen van de crème. Anders gezegd: de SPF geeft aan hoeveel langer iemand in de zon kan zitten zonder te verbranden bij gebruik van een zonnecrème in vergelijking met iemand die geen bescherming aangeeft. Als je huid zonder bescherming rood wordt na 10 minuten, dan zou je met SPF15 tot 15 keer langer in de zon mogen liggen. Maar opgepast, want de SPF die je op je zonnecrème verpakking ziet staan, verklapt je enkel in welke mate het product je beschermt tegen UVB-stralen, niet UVA. Hou hier rekening mee bij de keuze van je zonnecrème. Ga dus op zoek naar zonnecrèmes die expliciet vermelden dat ze ook tegen UVA beschermen."

Wat smeren?

"Welke beschermingsfactor het meest geschikt is voor jou, hangt onder meer af van je huidtype. Dit wordt onder meer bepaald door hoeveel pigment je in je huid hebt. Hoe bleker je bent, hoe regelmatiger je zal moeten smeren. SPF is wiskundig echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Het is namelijk niet zo dat een SPF 30 twee keer zo lang of twee keer beter werkt dan een SPF15. Ook is het niet zo dat als je 2 keer een laagje crème met SPF15 over mekaar smeert, dat je dan hetzelfde beschermende effect hebt als een SPF30. Wel is het wel zo dat méér smeren altijd beter is. Het verschil in zonnebescherming tussen SPF 30 en SPF 50 is helemaal niet zo groot als je misschien denkt. Een SPF 30 blokkeert 96,6% van de straling. SPF 50 biedt rond de 98% bescherming. Geen enkele zonnecrème blokkeert 100% van de UV straling. Dus SPF100 is voor die reden dan ook zeer misleidend.

Voldoende smeren en blijven smeren

"Te weinig smeren heeft als effect dat de beschermingsfactor van je dagcrème een stuk lager ligt dan er op de verpakking staat. Dus als je slechts een dun laagje SPF 30 op je gezicht smeert, is de daadwerkelijke beschermingsfactor misschien slechts SPF 10. Smeer daarom altijd ruim voldoende dagcrème of zonnecrème op je huid. Daarnaast is het geen fabeltje dat je SPF bescherming al na enkele uren is uitgewerkt. Dus of je nu een zonnecrème of een dagcrème met SPF gebruikt: blijven smeren als je de zon in gaat. Zit je de hele dag binnen? Dan is het uiteraard niet nodig om meerdere keren dagcrème op te brengen. Al kan dat hydratatie-technisch weer zijn voordelen hebben. Eén ding is zeker, je huid beschermen moet je doen."

alles wat je moet weten over zonnebescherming nomige
UV protect van Nomige

www.nomige.com

LEES OOK:

7 alternatieven voor wie niet van zonnecrème houdt

Bescherm je huid met een UV-shield

Met deze producten bescherm je je haar tegen de zon