Sinds 1999 baant de Ice Cube collectie van Chopard zich een weg in de sieradenwereld met een ontwerp dat zowel strak als gedurfd is. Geïnspireerd door de geometrie van kubussen, speelt deze lijn met reflecties en hoeken om het licht op een unieke manier te vangen. Met zijn minimalistische benadering heeft deze collectie zich gevestigd als een discrete maar opmerkelijke referentie, ver van extravagantie, maar altijd met een onberispelijke verfijning.
Dit jaar herinterpreteert Chopard opnieuw zijn iconische Ice Cube-collectie met twee nieuwe stukken: een choker en een armband. Ontworpen in de ateliers van het huis, verkennen deze sieraden verschillende volumes, waarbij de kubussen met elkaar verweven zijn en elkaar opvolgen als de contouren van een stedelijke skyline. Een manier voor Chopard om een hedendaagse knipoog te geven terwijl het zich baseert op de solide funderingen van deze collectie.
Sophisticated en discrete creaties die gemakkelijk in een dagelijks leven zijn te integreren. Een collectie die alle vakjes afvinkt van wat een tijdloos sieraad moet zijn. De kubus is hier niet alleen een symbool van licht of geometrische precisie, het wordt een speelruimte, een uitnodiging om dichterbij te kijken wat er achter een ogenschijnlijke eenvoud schuilgaat.
Ice Cube is dus minder een technisch hoogstandje dan een concept dat met de jaren evolueert. Deze nieuwe creaties herinneren ons eraan dat zelfs binnen een precies en gedefinieerd ontwerp er altijd ruimte is voor het onverwachte, voor creatie en poëzie.
©Laurie Bartley
Het werk van de ambachtslieden is zeer technisch: elke kubus is gefacetteerd. Dit maakt het mogelijk om het licht vanuit alle hoeken te vangen, waardoor de sieraden sprankelen. De keuze voor ethisch, 18-karaats roze goud voor deze creaties benadrukt Chopard’s inzet voor verantwoorde en duurzame praktijken. Deze sieraden zijn de perfecte balans tussen luxeobject en kunstwerk, tussen traditioneel vakmanschap en technische innovatie.
De kubus: een ontwerperfenis
Geïntroduceerd in 1999 door Caroline Scheufele, medevoorzitter en artistiek directeur van het huis, is de kubus snel een echt symbool geworden, dat een idee van geometrische perfectie belichaamt. Dit motief werd voor het eerst in een horloge geïntroduceerd, met een weloverwogen keuze om franje te offeren ten gunste van tijdloze en geometrische vormen.
©Fédéral-Studio
Een campagne gesublimeerd door Bella Hadid
In deze nieuwe campagne koos Chopard voor Bella Hadid om de geest van de Ice Cube-capsule te belichamen. Dit invloedrijke gezicht belichaamt al enkele maanden zowel de elegantie als de moderniteit van de collectie. Haar unieke stijl en zonnige persoonlijkheid mengen perfect met de schittering van de sieraden, waardoor deze campagne, vastgelegd door de Britse fotografe Charlotte Wales, nog duidelijker en impactvoller wordt.
Deze nieuwe creaties en deze campagne passen binnen de traditie van een huis dat weet hoe het erfgoed en innovatie combineert. En dat wordt bewezen.
©Laurie Bartley