Lucia Penrod van Nikki Beach introduceert ‘Lucia’ in Cannes: “Onze clubs voelen als thuiskomen”

Geüpdatet op 28 april 2024 door Lore Ginneberge
Lucia Penrod van Nikki Beach introduceert ‘Lucia’ in Cannes: “Onze clubs voelen als thuiskomen” Lucia

Lucia Penrod, medeoprichter van de wereldberoemde Nikki Beach, introduceert "Lucia" in het hart van Cannes. Dit restaurant onderscheidt zich van de Nikki Beach-formule, maar geeft bezoekers en locals datzelfde 'welkom thuis'-gevoel. In een tijd waar uniformiteit vaak heerst in luxe hospitality, valt Lucia op met een frisse viering van individualiteit en authenticiteit.

Met dit concept in Cannes heeft Lucia Penrod een nieuwe visie tot leven gebracht. Het kan bijna geen toeval zijn dat haar naam 'zon' betekent, want dat is exact wat je ziet in alle details van het restaurant. "Voor Lucia wilden we het maximalistisch aanpakken, in tegenstelling tot de 'less is more'-filosofie van Nikki Beach," legt ze uit. Dit wordt weerspiegeld in het levendige, kleurrijke interieur en de artistieke ontwerpen, gecreëerd door de Italiaanse kunstenaar Chiara Perano. "Hiermee zetten we de Middellandse Zee en de zon in de spotlights," vertelt Lucia over de diepe connectie met de regio.

Lucia Cannes restaurant Nikki Beach
Lucia

Diep persoonlijke oorsprong

Toch is het ethos van Nikki Beach nooit ver weg, want Lucia betreden voelt meteen als thuiskomen. Iedereen lacht je toe, de muziek, de decoratie en de locatie zijn perfect uitgekozen en de service is onberispelijk. "Geweldige ervaringen bieden aan mensen is het meest lonende in het leven. Dit merk staat niet los van onze eigen levensstijl, dit is onze levensstijl. We houden ervan om te entertainen, om bij vrienden en familie te zijn."

De oorsprong van Nikki Beach is dan ook ontzettend persoonlijk. De eerste vestiging in Miami werd 26 jaar geleden opgericht door de familie als een ode aan Nicole, de dochter van Lucia's partner, die tragisch omkwam. "Nikki Beach was een plek van genezing," herinnert Lucia zich. "Het was nooit de bedoeling om het tot een bedrijf te laten groeien."

Na de onverwachte populariteit van hun eerste locatie, groeide Nikki Beach uit tot een synoniem voor serene inrichtingen en minimalistische luxe, een trend die ze zelf zetten. "Al die jaren geleden was het baanbrekend om volledig wit te kiezen op een strand. Mensen dachten dat we gek waren," lacht Lucia. "Maar Nicole’s nalatenschap was onze focus, en niets mocht daarvan afleiden. Nikki Beach is niet bedacht aan een vergadertafel, het is ontstaan uit liefde."

Een zonnige afwijking van de norm

Net als twintig jaar geleden, kozen Lucia en haar team er opnieuw voor om pioniers te zijn. Struinend over La Croisette in Cannes zie je namelijk allerlei luxe beachclubs, restaurants en hotels die lijken op wat je elders vindt. Lucia breekt met deze trend en positioneert zich als een toonbeeld van originaliteit en karakter. Het maximalistische ontwerp bruist van leven en kleur, waarbij elk detail een verhaal vertelt.

"Lucia verschilt erg van de andere plekken hier in Cannes," bevestigt Penrod. "Ons mantra is 'we gaan niet op in de massa, we springen eruit'." Deze filosofie van opvallen in stijl, service en ervaring is wat Lucia naar het hart van de Franse Riviera brengt, een smeltkroes van cultuur en luxe.

Lucia Cannes Nikki Beach
Lucia

Op de menukaart uit zich dat in een 'cuisine de soleil' met invloeden uit Frankrijk en Italië, maar ook Libanon en Turkije. "Onze Global Executive Chef Alessandro Pizza en de lokale chef in Cannes combineren wereldwijde invloeden," zegt Lucia. "De gerechten evolueren met de seizoenen, zodat onze gasten steeds iets nieuws kunnen ontdekken." Van de zonovergoten cocktails (als je juist kiest, geserveerd in een watermeloen) tot unieke desserts als French toast van Panettone met ijs, vervelen gaan de verschillende opties nooit.

Lucia's visie voor het restaurant gaat echter verder dan het culinaire. "Het gaat om het creëren van een plek waar mensen zich echt thuis kunnen voelen, waar ze kunnen genieten van goed eten in een prachtige setting en zich onderdeel voelen van onze familie. Ons bedrijf mag dan wel groeien, opbrengen en succesvol zijn, maar dat is niet de drijfveer. We willen mensen echt gelukkig maken.”