Yara Michels van Ateljé: “onze accessoires zien in ‘Emily in Paris’ was een pinch me-moment”

Gepubliceerd op 20 oktober 2022 door Lisa Aelvoet
Yara Michels van Ateljé: “onze accessoires zien in ‘Emily in Paris’ was een pinch me-moment” Ateljé x Samsung

Yara Michels is van vele markten thuis. Wat begon met een blog en leuke outfitfoto’s op Instagram groeide al snel uit tot een succesvolle carrière als content creator, tv-host en zelfs hoofdredactrice van het Nederlandse magazine ‘Linda Meiden’. Maar dat is niet alles: zo’n drie jaar geleden startte Yara met Ateljé, het coolste tech accessoiremerk van de Lage Landen en ver daarbuiten, dat onlangs een collectie lanceerde in samenwerking met Samsung. Wij ontmoetten haar in Amsterdam bij de opening van de Ateljé x Samsung pop-up store. 

Hoe ben je met het idee voor Ateljé gekomen?

“Ik droomde er al jaren van om zelf een merk te beginnen met spulletjes die het dagelijkse leven niet alleen makkelijker maar ook leuker maken. Dingen die je als vrouw elke dag met je meesleept in je tas en waar je vrolijk van wordt, zoals een leuke notebook of herbruikbare koffiebeker. Op een gegeven moment werden telefoonkoorden een ding en ik dacht toen: dit is het handigste wat ik in tijden heb gezien! Ik raakte namelijk altijd mijn telefoon kwijt (lacht). Als vrouw heb je immers niet altijd zakken in je outfit om je telefoon weg te kunnen steken.”

“De eerste telefoonkoorden zagen er erg technisch uit en ik vond dat het leuker en vooral meer fashionable kon. Zelf hou ik ervan om mijn accessoires af te stemmen op mijn outfit, tech of niet. Toen ben ik voor de lol beginnen experimenteren met telefoonkoorden gemaakt van parels.”

Hoe is het idee uitgegroeid tot een florerend bedrijf?

“Wat begon als een hobby is gedurende de pandemie uitgegroeid tot een heus bedrijf. Jordy en ik zaten – net zoals zoveel stellen – samen thuis. Ik bleef hem om advies vragen en uiteindelijk gingen we met z’n tweeën aan Ateljé te werken. Toen ging het heel hard. Online shoppen was tijdens de pandemie voor veel mensen de enige opvrolijker.”

Jordy is niet alleen je partner in life maar ook in business. Hoe verloopt dat?

“Dat gaat over het algemeen heel goed. We werken dan ook elk op onze eigen eilandjes en afdelingen. Hij gaat over de productie, inkoopaantallen en is in contact met de retailers. Zelf ben ik verantwoordelijk voor het ontwerpen, de social media en marketing. We hoeven dus niet de hele tijd te overleggen, gelukkig maar, want we zijn allebei best eigenwijs (lacht). Het enige lastige is dat het nooit uit staat: op de bank, in bed, in het weekend,... je gaat heel snel over het werk praten.”

Waar haal je je inspiratie voor de ontwerpen?

“Ik kijk erg veel om me heen naar wat vriendinnen dragen, wat er speelt op fashion week en waar merken mee uitpakken. Trends op modegebied hou ik dus goed in de gaten. De gemeenschappelijke deler doorheen mijn parcours is eigenlijk dat ik altijd probeer uit te zoeken waar jonge vrouwen behoefte aan hebben en wat hun dag inspirerender maakt. Die voelsprieten staan altijd aan.”

Ateljé x Samsung

Voor wie is Ateljé gemaakt?

“Ateljé is niet enkel voor dames maar bij het ontwerpen denk ik wel aan vrouwen van ongeveer 20 of 30 jaar oud, die een druk bestaan hebben, creatief zijn en vaak multitasken. Bijvoorbeeld iemand die een baan combineert met een grote groep vriendinnen en misschien een relatie of zelfs een gezin. Zij kunnen best een leuk accessoire gebruiken dat hun leven gemakkelijker maakt en waardoor ze hun handen vrij hebben wanneer ze de wereld instappen. Met de accessoires van Ateljé heb je namelijk altijd je camera, vriendinnen of partner en je agenda dichtbij.”

Je bent onlangs ook mama geworden. Hoe lukt het om het runnen van je eigen bedrijf te combineren van het moederschap?

“Eerlijk? Het is heel pittig. Daar probeer ik op sociale media ook open over te zijn want ik wil niet de indruk wekken dat alles van een leien dakje loopt. Ik had me wel wat verkeken op het balanceren, de vermoeidheid en het gevoel van tekortschieten. Als er één ding is dat het moederschap me heeft geleerd, is het wel om dingen meer in perspectief te plaatsen. Mijn prioriteit nummer één is dat mijn dochtertje gelukkig is. Ze wordt binnenkort één en dat lijkt me een goed moment om samen met Jordy de balans op te maken: wat is goed gegaan en wat kunnen we beter doen.”

Ateljé maakte een verschijning in de populaire Netflix-serie ‘Emily in Paris’, wist je op voorhand dat dit ging gebeuren?

“We wisten van niets: het was een grote verrassing. Tot op vandaag weten we ook nog steeds niet wie het hoesje besteld heeft. Toen iemand me het aankondigingsbeeld stuurde van het tweede seizoen waarop een van de personages ons telefoonkoord om haar arm heeft, dacht ik eerst dat dit gefotoshopt was. We hebben vervolgens de trailer wel veertig keer bekeken om zeker te zijn dat het om ons product ging. We waren door het dolle heen, hebben een fles champagne opengetrokken en staan springen op kantoor. Het was een echt pinch me-moment.”

Emily-in-Paris-season-2
© Netflix

Jullie gingen recent ook een samenwerking aan met techgigant Samsung in het kader van een Y2K-geïnspireerde collectie voor de nieuwe Flip phone. Wat was je eerste reactie toen Samsung je contacteerde?

“Ik was dolblij! We kregen trouwens al langer de vraag naar hoesjes voor Samsung-smartphones vanuit onze community. Daarnaast is het eveneens een enorm compliment dat een van de grootste merken ter wereld in je gelooft. De nieuwe flip phone was bovendien de ideale match voor Ateljé. Ik herinner me nog zo hoe cool ik mijn eerste klaptelefoon vond. Ik voelde me net in een videoclip wanneer ik gebeld werd - al gebeurde dat bijna nooit, want ik was toen twaalf jaar oud (lacht). In die periode werd een gsm ook voor het eerst een accessoire en begonnen mensen hem met steentjes en stickers te matchen met hun outfit. Laat dat nu net zijn wat we met Ateljé doen: van tech een accessoire maken.”

“De gemene deler van Samsung en Ateljé is bovendien dat het allebei brands zijn die producten creëren voor creatievelingen. Daarom is de paarse kleur zo toepasselijk. Het is niet alleen dé trendkleur van het jaar maar ook de kleur van creativiteit. In combinatie met het bubbelgumroze krijg je dan weer een speels geheel. De collectie is fun, net als de flip phone zelf.”

Hoe zit duurzaamheid verwerkt in het productieproces?

“We bestaan ondertussen bijna drie jaar. Bij elke collectie is ons doel om deze zo duurzaam mogelijk te maken door specifieke zaken in het proces te verbeteren. Zo proberen we onze transparante cases zoveel mogelijk plasticvrij te krijgen en zijn onze textiel items zoals de tas en laptophoes gemaakt van gerecycleerd nylon. Ook onze verpakkingen bevatten geen plastic, bestaan gerecycleerd materiaal en zijn zelf recycleerbaar. Orders in Nederland worden daarenboven grotendeels met de elektrische fiets geleverd en ons kantoor draait op zonne-energie. Hoewel we er continu mee bezig zijn, kan het altijd beter en zijn sommige producten nog niet perfect.”

Shop onze favoriete stuks van Ateljé

kort-parelkoord
Kort telefoonkoord met kralen en één parel, Ateljé, €23,99

Shop hier

laptophoes
Laptophoes, Ateljé, €59,99

Shop hier

parelkoord-lang
Lang telefoonkoord met parels, Ateljé, €23,99

Shop hier

Z-flip-hoesje
Telefoonhoesje voor Samsung Z Flip, Ateljé, €24,99

Shop hier

stickers
Stickers, Ateljé, €6,49

Shop hier

LEES MEER:

De minirok is terug van weggeweest: zo draag je hem dit najaar
5 verschillende manieren om cowboy boots te dragen
Microtrend: de UGG Tasman is dé schoen van het seizoen