De pomodoro methode: zo werk je efficiënter thuis

Geüpdatet op 7 april 2020 door Elisabeth Debourse en Isabelle
De pomodoro methode: zo werk je efficiënter thuis

Je stond op het punt een mail te beantwoorden toen de telefoon afging, waarna je een Instagram melding kreeg en die je prompt aan je boodschappenlijstje deed denken. Terwijl je dat laatste vlug vlug aanvulde met “een dozijn eieren”, passeerde je voor de wasmachine die uitgedraaid bleek te zijn. Snel even een nieuw wasje insteken, en al doende beseffen dat het waterbakje van de kat leeg was. Wat water bijgieten kostte je in principe geen tijd, en eens terug aan je bureau merkte je dat je mailbox vol zat en je niet verder zou kunnen werken zonder grondige schoonmaakoperatie.

Zucht.

Komt je bekend voor? Thuiswerken betekent je blootstellen aan een hele lading ruis die je op een werkvloer niet vindt. Je werkrooster zit al even losjes in elkaar als de joggingbroek waarin je tegenwoordig je dagen slijt, je hebt moeite om je op één taak te concentreren en terwijl je de ene micro taak na de andere uitvoert, besef je dat er van je To Do list bitter weinig in huis komt. Je probeert alles tegelijk te doen en krijgt uiteindelijk niets gedaan. Stress, stress, stress…

Nochtans bestaan er wel degelijk enkele survival methodes om thuiswerk tot een goed einde te brengen. Eén van de meest succesvolle daarvan is -niet lachen- de pomodoro methode! Het is een techniek die een Italiaanse student in de jaren tachtig uitdokterde om zijn productiviteit te verhogen en waarvoor je weinig meer nodig hebt dan een keukenalarmpje -het zijne had de vorm van een tomaat, vandaar de naam. Ruim dertig jaar later kan je die wekker trouwens inruilen voor het alarm van je smartphone, maar het origineel is lekker nostalgisch. Terug naar Francesco Cirillo dus, de man achter de hele methode. Hij maakte elke dag een lijst van wat hij allemaal gedaan moest krijgen, pakte vervolgens zijn pomodoro bij de hand en stelde die in op 25 minuten. Zolang het ding niet begon te rinkelen, mocht hij onder geen beding -of goed, enkel als het huis in brand stond- van die taak afwijken. Vergt wat discipline in het begin, want je bent zodanig gewend met duizend prikkels tegelijk bezig te zijn, maar je zal merken dat je al snel vetrokken bent met de korte, intense werkmomenten en het zal je verbazen hoeveel je werkelijk kan doen op 25 minuten. Schrap alvast een lijntje van je To Do lijst, noteer eventueel wat je aandacht verstoorde om niet opnieuw die fout te maken, en gun jezelf vijf minuutjes pauze. Begin opnieuw van nul voor de volgende taak. Om de vier “pomodori” -rondes dus- mag je een langere pauze van 15 à 20 minuutjes inlassen. Tijdens die momentje mag je van je bureau komen om even te lezen, de planten water te geven, een wasje in gang te steken, enzovoort -allemaal dingen die je anders zouden afleiden.

Opgelet: de Pomodoro methode geldt voor korte taken -zoals je rekeningen betalen, door je mailbox gaan of een belangrijke mail beantwoorden. Verwacht niet dat je in één klap Russisch zal leren of je hele boekhouding op punt kan stellen in 25 minuutjes. En toch is de methode ongelooflijk succesvol: To Do lijstjes smelten als sneeuw voor de zon en ook de typische frustratie van uren achter je bureau te hebben gezeten zonder iets te hebben gedaan, verdwijnt. Neem het van een journalist aan die dit artikel pomodoro-style heeft geschreven: het werkt!

Meer tips voor thuiswerken? Ontdek hier waarom een Done List wonderen kan doen, en tips om je bureau wat meer orde te geven, wat op zich ook al helpt tegen stress. Ook deze yoga oefeningen kan je doodleuk achter je bureau uitoefenen.