5 tips voor een pijnloze terugkeer naar school of kantoor

Geüpdatet op 21 Augustus 2018 door Leila Panacchione en Maxine Detaellenaere
5 tips voor een pijnloze terugkeer naar school of kantoor

September staat voor de meesten onder ons synoniem met het einde van de vakantie, de terugkeer naar het werk of naar de schoolbanken. Hoe je dat doet, zonder spontaan een in een halve depressie te schieten?

Wij geven je vijf nuttige tips waarmee je zingend weer aan de slag gaat.

1/

Een regelmatig slaapritme

school, kantoor, tips, opstaan

Als er iets is dat we hartgrondig haten dan is het wel het geluid van onze wekker om half acht 's ochtends - ook al is dat het geluid van kwetterende vogels in het Braziliaanse Amazonewoud. Hoe kan je dat moment nu net iets aangenamer maken? De truc is om geleidelijk aan wakker te worden. Concreet: moet je om 7 uur opstaan, zet je alarm dan een kwartiertje vroeger en laat jezelf langzaam wennen aan het opstaan - Wel niet blijven snoozen! Probeer ook in het weekend niet te veel af te wijken van je normale wektijd, zo is het voor je lichaam veel gemakkelijker om vroeg op te staan tijdens de week.

2/

Neem de tijd om te ontbijten

school, kantoor, tips, opstaan

We hoeven er geen tekeningetje bij te maken, onbijten is belangrijk. Neem dan ook de tijd om een gezond ontbijt klaar te maken en goed te kauwen. Zo worden voedingsstoffen goed opgenomen en krijg je snel een - nodige - energieboost.

Een kleine tip: varieer je menu, zo blijf je gemotiveerd om op te staan en nieuwe, lekkere receptjes te proeven. Op onze website vind je heel wat heerlijke ontbijtrecepten.

3/

Ga op tijd slapen

school, kantoor, tips, opstaan

We hebben een hele zomer tijd gehad om te feesten tot de vroege uurtjes, onze batterijen zijn opgeladen om opnieuw aan de slag te gaan. Idealiter spendeer je iedere nacht 7 tot 9 uurtjes in dromenland, niet meer of minder. Blijf ook zo ver mogelijk weg van energiedrankjes en koffie, zo is de kans minder groot dat je 's nachts moet schaapjes tellen...

4/

Drink een groot glas water bij het opstaan

school, kantoor, tips, opstaan

's Ochtends heb je urenlang niet gedronken - aangezien je aan het slapen was - dus je lichaam snakt naar vocht. Drink daarom een groot glas water bij het opstaan, het helpt om wakker te worden en het geeft je lichaam een boost. Bovendien kan het ook helpen om overtollige kilo's te doen verdwijnen, want je krijgt er minder snel honger door.

5/

Neem een frisse douche

school, kantoor, tips, opstaan

We snappen je volledig, als je heerlijk in je warme, zachte bedje ligt te soezen, klinkt een koude douche als een ware marteling, maar... het werkt! Een frisse douche 's ochtends stimuleert namelijk de bloedcirculatie waardoor de vermoeidheid van je afglijdt en je je heel wat energieker voelt. Let wel, met koud bedoelen we eerder lauw dan zo-koud-dat-het-pijn-doet.

Kan je nog wat extra motivatie gebruiken? Lees ook 'Dit doen 5 succesvolle celebs wanneer ze opstaan' en '5 voordelen aan vroeg opstaan'.