EXCLUSIEF INTERVIEW: Peter Philips over zijn ‘no brainer make-up’ voor Dior

Gepubliceerd op 8 Augustus 2018 door Laure Vandendaele
EXCLUSIEF INTERVIEW: Peter Philips over zijn ‘no brainer make-up’ voor Dior

In een perfecte wereld hadden we iedere dag toegang tot de magische handen van make-upartiest Peter Philips. De nieuwe Dior Backstage-collectie is the next best thing.

Wie Peter Philips op sociale media volgt, heeft al snel begrepen dat onze landgenoot een meer dan volgeboekte agenda heeft. Na het filmfestival van Cannes ging het meteen richting Chantilly waar tijdens het Dior Cruise-defilé de producten uit de nieuwe Dior Backstage-lijn werden voorgesteld. Het was bloedheet en de regen viel met bakken uit de lucht maar de make-up van de modellen bleef onverschillig bij het grillige lenteweer. Geen nadeel zonder voordeel en Philips labelde de Face & Body-foundation na afloop van de show meteen als ‘runway proof’. Daarna trok het creatieve brein achter de make-upcollecties van Dior naar New York en Londen om er de collectie hoogstpersoonlijk aan make-upfans en influencers voor te stellen. Een ander zou er doodmoe van worden, maar Philips gaat maar door, zonder aan enthousiasme in te boeten. “Overal waar ik kwam, waren de mensen zodanig enthousiast over de producten dat ik de vermoeidheid niet eens voelde. Het hele proces gaf me een kick.” De lancering van de Dior Backstage-collectie is dan ook een big deal in de beautywereld. Philips bundelde twintig jaar aan backstage-expertise en vertaalde die knowhow naar een collectie performante maar enorm makkelijk te gebruiken make-up. De inspiratie mag dan wel uit het professionele circuit komen, maar noem het vooral geen pro collectie. “Ik noem het ‘no-brainer make-up’, je moet geen masterclass gevolgd hebben om ermee aan de slag te gaan. Het hele gamma is enorm consumentvriendelijk en zodanig uitgedacht dat het lijkt alsof een make-upartiest je make-up heeft aangebracht.”

Veertig tinten huid

Helemaal in lijn met de tijdsgeest zet de Face & Body-foundation in op ‘inclusiviteit’. Het product bestaat in maar liefst veertig verschillende tinten, onderverdeeld volgens zes ondertonen, van cool tot warm peach (er wordt gefluisterd dat Meghan Markle haar mooie teint op haar trouwdag aan dit product te danken heeft). Zelf trekt Philips zich achter de schermen uit de slag met een eerder bescheiden aantal flesjes. “Omdat ik veel reis is het gewoon onmogelijk om veertig flesjes mee te sleuren. Ik creëer de juiste teint door verschillende tinten met elkaar te mengen, maar dat werk is nu al voor jou gedaan.” Veel tinten betekent natuurlijk ook veel keuzestress. Hoe vind je in zo’n breed gamma de kleur die perfect bij jou past? “ Ik weet dat het niet makkelijk is, maar we proberen het zo eenvoudig mogelijk te maken. Je moet op voorhand nadenken over wat je van je foundation verwacht. Moet die je eigen huidskleur accentueren of wil je die net corrigeren? Het is een complexe zaak, maar eens je dat weet, wordt het snel duidelijk in welke richting je moet zoeken.” Volgens Philips vinden vrouwen hun foundation vaak te warm (te geel) of te koud (te roze). Op de set ervaart hij hetzelfde probleem.
“Ik meng daarom altijd een beetje van beide tinten tot een neutrale kleur. In deze lijn zitten negen neutrale tinten die voor heel veel vrouwen perfect zijn om een natuurlijke, verfraaiende make-up te creëren.”

Transparant

Ook de inspiratie voor de lichte, transparante verpakkingen haalde Philips backstage. “Al mijn lippenstiften bewaar ik in transparante paletten zodat ik meteen de kleuren kan zien. Er zitten wel tachtig lippenstiften in mijn kit en het zou me simpelweg te veel tijd kosten om die elke keer open te doen. Het is dus niet alleen praktisch, maar ook erg mooi.” Vragen welke nieuwigheid zijn absolute favoriet is, is als vragen met welke Dior-ambassadrice hij het liefst werkt: Bella Hadid of Natalie Portman. We doen het dus maar niet, maar het is overduidelijk dat zowel het ‘Glow Palette’ als het ‘Contour Palette’ een plaatsje in de kit én het hart van de Antwerpenaar veroverd hebben. “Het ‘Glow Palette’ zou ik met mijn leven beschermen, het is subliem. Toen de finale versie van het lab kwam, heb ik het niet in mijn kit, maar in mijn rugzak gestopt zodat ik het altijd bij me zou hebben. Als ik het bovenhaal lichten de ogen van de stylisten en modellen op en krijg ik steevast ‘wow, that looks amazing!’ te horen.” Wat er dan precies zo amazing is aan dit palet met twee highlighters, een rozige en een bronzen blush? “De lichte en fijne textuur. Je kan er heel subtiel mee werken, alsof je het licht van binnenuit aanswitcht.” Ook de veelzijdigheid van de highlighters is volgens Philips een groot pluspunt. “Je kan de tinten afzonderlijk gebruiken, maar als je de kleuren met een zacht penseel mengt, vormen ze een prachtig, glanzend oogmake-upje”.

1/

Penselen met power

Als het van ons afhing kregen de handen van Peter Philips iedere ochtend vrij spel op ons gezicht, maar helaas staat het gebrek aan een modellencarrière die droom in de weg. Omdat wij niet de enigen met dat probleem zijn, stopte Philips de gefinetunede versies van zijn favoriete make-uppenselen, van noodzakelijke basics tot materiaal voor gevorderden, in de collectie. “Zelf heb ik meer dan zeventig penselen in mijn collectie zitten, maar ik grijp steeds terug naar een beperkte selectie. Met de lichtjes aangepaste versie van die favorieten kunnen vrouwen nu zelf aan de slag.” Alle penselen hebben witte haren, nog zo’n bewuste en door het backstageleven geïnspireerde keuze van de make-upartiest. “Op die manier kan je altijd zien dat ze gebruikt zijn, dat is bij donkere haartjes veel minder het geval. Als er bijvoorbeeld nog een restje bruine oogschaduw in hangt en je wil een blauwe kleur aanbrengen, loop je het risico om vlekken te maken.” Clever. Fans van contouring kunnen heel precies werken met de nieuwe contouring brush met schuine haartjes, geïnspireerd op een penseel dat Philips in Azië tegenkwam. De borstel past precies in de vakjes van het Contouring Palette, waardoor ze samen een ijzersterk duo vormen voor het creëren van mooie afgelijnde jukbeenderen en een scherpe kaaklijn. Onze vingers kriebelen vooral bij het voelen van de zachte haartjes van de Full Coverage Fluid Foundation Brush waarmee je makkelijk en snel een vloeibare foundation met hoge dekking aanbrengt. Voor de transparante en moduleerbare formule van de Face & Body-foundation, adviseert Philips eerder een plat penseel, nadien blendt hij het product met de vingers of een sponsje in de huid.

Baking met Linda Evangelista

De backstage van een shoot of een groot defilé is één grote leerschool. Zowel voor de modellen die gaandeweg een slimme make-uptrick of twee oppikken, als voor de ervaren rot met het penseel in de hand. “Bella Hadid is een echte contouring queen. Als rasechte West Coast-girl is die techniek haar bijna met de paplepel ingegeven. Met haar heb ik samengewerkt aan de Sculpting Sticks, wat me op het idee bracht om het huidige ‘Contour Palette’ te maken.” Daarnaast stak Philips ook veel op van de modellen die carrière maakten in een tijd waarin Photoshop niet elk detail kon wegwerken. “Linda Evangelista werd in haar carrière opgemaakt door de besten en wist perfect wat nodig was om zo goed mogelijk op beeld over te komen. Toen ik voor het eerst met haar samenwerkte zei ze: ‘doe wat je wil, maar onder mijn ogen moet het matter dan mat blijven. I need baking under my eyes." Door het poeder onder de ogen te laten ‘bakken’ wordt het licht beter gereflecteerd en zijn wallen of donkere kringen minder zichtbaar. Dat was een heel andere aanpak dan de toenmalige, typisch Vlaamse ‘less is more’ make-upcultuur.”

Geboren uit feedback

Is de catwalk het toneel van de make-upartiest, dan is de backstageruimte zijn laboratorium. De speeltuin waar de gekste, kleurrijke en meest avant-gardistische looks het levenslicht zien. Vinden we die invloed van het backstagewezen ook ooit terug in de lijn? “Dat kan zeker. Maar voor het ontwikkelen van deze collectie heb ik me gebaseerd op mijn manier van werken. Voor een show werk ik met een basis van foundation, contour en glow, pas daarna begin ik aan de look. Die creëer ik met een eyeliner of een lippenstift die ik makkelijk in ons klassieke gamma vind. Het heeft geen zin om een eyeliner in het backstagegamma op te nemen, want we hebben er fantastische in het Diorshow-gamma. Voor een mooie rode lip, grijp ik terug naar een lippenstift uit de Rouge Dior-lijn waarin trouwens ook minder toegankelijke kleuren te vinden zijn. Backstage mix ik verschillende extreme producten, misschien voeg ik die ooit als exclusief product toe aan deze lijn om de echte backstagefans van deze collectie te plezieren.”

dior backstage make-up peter philips

Dior Backstage is nu verkrijgbaar in de parfumerie en via dior.com. Prijzen vanaf 40 €