SOS Beach Body: zo pak je deze vier bodyproblemen aan

Geüpdatet op 5 Juli 2018 door Claire Thys & Marie-Noëlle Vekemens en Laure Vandendaele
SOS Beach Body: zo pak je deze vier bodyproblemen aan

Niet dat we mikken op het lichaam van een Victoria's Secret-model, maar met het bikiniseizoen aan de horizon halen we (eindelijk) onze sportschoenen uit de kast, verstoppen we de familiezak bolognesechips en gaan we die vervelende vetrollen te lijk met het grote ELLE-actieplan voor een toplichaam. Zonder garanties, maar ook zonder crashdieettips en vol haalbare sport-, eet- én beautytips tegen de vier vervelendste bodyproblemen.

PROBLEEM 1: VET

A. Sport: neem plaats aan de barre

Hayley Alexander van Yoga Factory: "The Workout" is perfect om vet te verbranden omdat het een intervaltraining is, die periodes van hoge intensiteit afwisselt met rustigere oefeningen, waardoor je meer calorieën verbrandt op kortere tijd en je conditie een stevige boost krijgt. Bovendien zorgen de spieroefeningen tijdens de work-out ervoor dat je mooie lange spieren krijgt die meer uitgesproken zijn, wat zorgt voor meer stevigheid én extra vetverbranding, want zelfs in rust verbruiken spieren calorieën." Gewichtsverlies gewichtsverlies en strakkere spieren zijn niet de enige voordelen van deze sport: "Je wordt er leniger van en de work-out bevordert je core strenght, ELLE.bewat zorgt voor minder rugpijn, een plattere buik en een betere houding. Het brengt je hoofd én lichaam fijn in balans én het is gewoon ook een hele leuke sport, waarvoor je geen danservaring nodig hebt." Idealiter combineer je wekelijks twee Workouts met twee andere sportmomenten. "Yoga, pilates, lopen, zwemmen...iets waarvan je geniet en dat je kan volhouden, want een jaar consequent sporten, levert meer op dan slechts een paar weken intensief bewegen." Wie The Workout thuis wil oefenen, vindt Hayleys work-outvideo's op .

www.yogafactory.be

B. Op je bord

Voedingsexperte Rafaelle Wens: "Er bestaat helaas geen wondermiddel waardoor je plots je 'rijbroek' of lovehandles verbrandt, maar met een paar eenvoudige tips kan je wel algemeen gewicht verliezen. Beperl tussendoortjes met toegevoegde (snelle) suikers, want die doen je bloedsuiker stijgen, waardoor je lichaam extra insuline aanmaakt, wat de vetverbranding kan afremmen. Kies dus liever voor een rijstwafel, wat zelfgemaakte zoute popcorn of havermout dan voor vruchtensap, koeken of cruesli.
Verminder dagelijks het aantal kilocalorieën. Eén kg staat gelijk aan 7000 kcal, en als je dagelijks 250 kcal minder eet, kan je zonder er veel moeite voor te doen op een maand tijd 1 kg verliezen. Ideaal voor wie tegen de zomer nog een paar kilo's wil kwijtspelen. Ook een handige tip: verklein de portie van je avondmaal met één vierde.
De volgende voedingsmiddelen bevatten ongeveer 250 kcal:
- een latte (met volle melk en suiker/siroop)
- een handvol M&M's
- twee glazen wijn

Ontbijt! Cliché, maar waar: wie de dag start met een gezonde dosis energie, voorkomt 'goestingskes' doorheen de dag. Bovendien verbrand je overdag het grootste deel van die maaltijd, in tegenstelling tot wat je 's avonds eet."

www.rafaellewens.com

C. In het instituut

Het Velashape-toestel, een medisch apparaat dat werd ontwikkeld om cellulite te behandelen, is ook doeltreffend om vetcellen aan te pakken en plaatselijk een paar centimeters te verliezen. De combinatie van bipolaire radiofrequente stroom, infraroodwarmte, een vacuümeffect en een mechanische massage zorgt ervoor dat het bindweefsel gemasseerd wordt, de collageen- en elastineproductie gestimuleerd wordt en dat vetcellen krimpen, zodat je omtrek kleiner wordt.

De Velashape-behandeling kost 75 euro per zone. Square 59, Hopland 59, Antwerpen.

www.square59.eu

D. In de badkamer

SOS Beach Body: zo pak je deze vier bodyproblemen aan - 1

1. Deze lichaamscrème verstevigt de huid en bevordert de afvoer van vetten en toxines. Crème de café, Cinq Mondes, € 44,00
2. Masseer deze scrub met zeealgen gedurende drie minuten in, om vocht- en hardnekkige vetophopingen aan te pakken, Reshaping mud scrub S.O.S. critical areas, Collistar, € 29,95
3. Deze ontgiftende verzorging breng je aan voor het slapengaan, zodat die 's nachts het celmetabolisme stimuleert. Detox aminicissant nuit, Somatoline, € 54,00
4. Breng deze crème met stevige, opwaartse cirkelvormige bewegingen aan op de probleemzone. Bodyshock local reducer, Mesoestetic, € 70,60

1/

PROBLEEM 2: cellulite

A. Sport: intervaltraining

Paul Tucker, personal trainer: "Eerst en vooral: het is wel degelijk mogelijk om cellulite weg te werken met sport. Maar daar moet je natuurlijk wel wat voor over hebben. Alleen een combinatie van een specifieke training en een aangepaste behandeling zorgt echt voor resultaat. Het is belangrijk om op twee verschillende aspecten te focussen: vetverbranding en spierversteviging. Een combinatie van oefeningen die daarop werken zorgt ervoor dat de bloedcirculatie een boost krijgt, wat belangrijk is om cellulite te verminderen. De vetverbranding zorgt voor een mooier afgelijnd figuur terwijl de spieroefeningen er ook voor zorgen dat de huid weer strakker wordt, waardoor ze gladder lijkt. Om effect te krijgen, plan je best drie trainingen per weer. Al hoef je niet meteen urenlang te sporten: een sessie van amper 20 minuten kan ook al efficiënt zijn. Het is vooral belangrijk om de intensiteit van de oefeningen af te wisselen en je te laten begeleiden door een professional die je hierbij kan coachen."

www.paul-tucker.com

B. Op je bord

Corinne Sachot, voedingsdeskundige bij DermoMedicalCenter: "Het oligo-element chroom is doeltreffend om vetophopingen aan te pakken omdat het voorkomt dat suiker en vet zich omzetten in vetcellen. Zet dus vooral voedingsmiddelen rijk aan chroom op het menu, zoals broccoli, groene boontjes, champignons, asperges, pruimen, tarwekiemen, groene thee en alle mogelijke soorten kool."

www.dermomedicalcenter.com

C. In het instituut

LPG lanceerde een nieuwe versie van het gevierde Cellu M6-toestel, dat met plaatselijke lymfedrainage de circulatie van vloeistoffen stimuleert en vetweefsel vermindert. De innovatie van deze nieuwe versie is een sensor die de huidkwaliteit identificeert en zich automatisch aanpast, wat zorgt voor een persoonlijke behandeling die niet te agressief inwerkt op het bindweefsel. Er is ook geen risico meer op hematomen en je hebt minder sessies nodig om resultaten te krijgen (en elke sessie duurt bovendien minder lang dan voorheen): een strakkere en gladdere huid en lokale vetophopingen worden ook aangepakt en dat al vanaf 3 sessies.

Eén sessie duurt tussen de 10 en 80 minuten, afhankelijk van het gewenste resultaat. Andressen vind je op endermologie.com.

D. In de badkamer

sos beach body sport voeding bikini

  1. Bodycrème die de huid verfijnt en cellulite aanpakt. Liérac, € 42,50
  2. Hydraterende lichaamsverzorging met een anti-cellulitewerking. Yves Rocher, € 29,90
  3. Verfraaiende lichaamscrème die inwerkt op sinaasappelhuid. Body Fit, Clarins, € 55,00
  4. Scrub op basis van essentiële oliën en koffiebonen die de afvoer van toxines en de vetverbranding stimuleren. Puressentiel, € 21,80

2/

Probleem 3: vochtophopingen

A. Sport: spring op de fiets!

Nicolas Gilen, hoofdcoach bij sportclub L'Usine: "Sport is de beste manier om vochtophopingen op korte termijn aan te pakken, alleen al omdat het ervoor zorgt dat je gaat zweten, en je dus ook water verliest, met fietsen als ideale work-out. Buiten fietsen is ideaal, omdat sporten in de buitenlucht je net iets meer uitdaagt, dor de wind en de wisselende temperaturen. Probeer tussen de 30 en 60 minuten te fietsen. Afhankelijk van je conditie en ervaring kan je ook aan intervaltraining doen, door een hoog en iets lager tempo met elkaar af te wisselen, waardoor je sneller resultaat boekt. Fietsen is bovendien ook minder belastend dan lopen, met minder kans op rug- en knieblessures."

Geen zin om de natuur in te rijden? Je hoeft er niet per se voor naar buiten, want een stevige les cycling zorgt ook voor resultaat. "De Go fast cycling-les is ideaal om dit probleem aan te pakken omdat je 45 minuten lang je spieren verstevigt tegen een gemiddelde hartslag en je conditie traint door intervaltraining aan hoge intensiteit."
Hou je niet zo van fietsen? Dan zijn er natuurlijk ook andere manieren om die vervelende vochtophopingen tegen te gaan. "Zoals Commando, een work-out van 45 minuten die vooral gericht is op intervaltraining, waardoor je een complete cardiovasculaire work-out krijgt. Niet veel tijd? De Super7-les duurt maar 30 minuten en is een fikse boost voor je hele lichaam. En thuis kan je ook aan je lichaam werken, door oefeningen zoals squats, dips en planken te combineren tot een kleine work-out."

www.usinesportclub.com

B. Op je bord

Voedingsexperte Rafaelle Wens: "Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar dagelijks 1,5 tot 2 liter water dringen zorgt ervoor dat overtollig vocht in je lichaam wordt 'weggespoeld'. Drink je niet graag water, dan kan groene thee een oplossing bieden: dit drankje zou vochtafdrijving extra stimuleren. Vermijd frisdrank en alcoholische dranken en wees zuinig met koffie. Let op met zout: te veel zout zorgt ervoor dat je lichaam extra vocht vasthoudt. 6 g per dag is meer dan voldoende. Wees je ervan bewust dat het in bijna alle kant-en-klare voedingsmiddelen verwerkt zit."

www.rafaellewens.com

C. In het instituut

De meest doeltreffende behandeling tegen vochtophopingen - en tegen het gevoel van zware benen dat hier vaak mee gepaard gaat - is een stevige massage die de lymfedrainage stimuleert en er zo voor zorgt dat het teveel aan vocht en afvalstoffen sneller uit het lichaam verwijdert wordt. De Remodelage-massage van Martine de Richeville is doeltreffend om vochtophopingen weg te laten kneden, al kan deze behandeling best pijnlijk zijn en is het aangeraden om de kuur van 10 beurten helemaal af te werken, wat het prijzig maakt. Een andere optie is een lymfedrainagemassage, zoals Thermae Grimbergen aanbiedt. De masseur gebruikt de bamboestokken als verlengstuk van zijn/haar armen waardoor er dieper gemasseerd kan worden zonder dat het pijn doet. Tijdens de massage krijgt je bloedcirculatie en lymfedrainage een boost waardoor je lichaam wordt er steviger  wordt.

Remodelage, Martine de Richeville, € 130, € 1100 voor 10 behandelingen. Louizalaan 129A, Brussel. www.martinedericheville.com .
Bamboemassage, Thermae Grimbergen, € 59 voor 50 minuten. Wolvertemsesteenweg 74, 1850 Grimbergen. www.thermae.com

D. In de badkamer

sos beach body sport voeding bikini

1. Deze luchtige lichaamsgel stimuleert de lymfedrainage. Reagen Body thermogel, Klapp, € 41,00
2. Deze verzorgende scrub met zoutmineralen uit de Dode Zee zorgt bij een stevige massage voor een boost van de lymfedrainage. Body Scrub, Self, € 42,65
3. Dit voedingssupplement met hibiscusbloemextract en wijndroesem heeft een drainerende werking en verwijdert vochtophopingen. Bum Bum Draineur, Biocyte, € 22,00
4. Masseer deze verzorging 's ochtends en 's avonds in om de vochtafdrijving te stimuleren. Draining Detox Serum, LPG, € 49,00

3/

Probleem 4: strakheid

A. Sport: Kickboksen

Gokhan Yildizli, coach bij Upper Kickside. "Met deze sport train je alle spieren in je lichaam, met een focus op de strategische zones zoals je buikspieren, billen, armen en je dijen. En ook op langere termijn levert een portie kickboksen heel wat voordelen op, zoals een strakkere buik, slankere benen en mooi gedefinieerde armen. Al na enkele sessies merk je het effect van de work-out op je silhouet, op voorwaarde dat je regelmatig de boksring induikt - zo'n 2 tot 3 sessies per week is ideaal - en je een gezond voedingspatroon volgt." En waarom nu precies deze sport? "Met één sessie kickboksen verbrand je meer calorieën dan met pakweg zwemmen, snelwandelen of een beurt in de fitness."

www.upperkickside.com

B. Op je bord

Nutricoach Carine Lafôret: "Wie wil werken aan een strakker lichaam, zet extra proteïnen op het menu om de spieren te voeden en vermindert het aantal vetten een koolhydraten. Op die manier verplicht je je lichaam om zijn vetreserves aan te spreken voor energie. Drink ook 1,5 liter water per dag om je lichaam te ontgiften, vermijd geraffineerde suikers, geef je voorkeur aan vis en gevogelte en kies vooral rode vruchten zoals frambozen en bosbessen."

C. In het instituut

Dokter Nadine Poarède ontwikkelde samen met het team van het DeroMedicalCeter Fit 4 Spring, een drie weken durend detoxprogramma dat onder andere zorgt voor een fijner silhouet. Het zorgt ook voor meer energie en je huid ziet er na verloop van tijd ook strakker uit. Twee keer per week moet je op afspraak en in de eerste week staat er een oppervlakkige peeling van de dijen op het programma, om je lichaam voor te bereiden op de twee ontgiftende massages die de volgende dagen plaatsvinden. Tijdens de tweede week volgen er weer twee massages en een stevigere variant en tijdens de derde week wordt de peeling herhaald, net zoals de drie massages en een koude packing. Tijdens het programma stuurt het team je bovendien smsen met sportieve en voedingstips. Alles om je gemotiveerd te houden.

Fit 4 Spring, € 800. Dermo Medcial Center, Louizalaan 401, Brussel. www.dermomedicalcenter.com

D. In de badkamer

sos beach body sport voeding bikini

1. Verstevigende droge lichaamsolie die een subtiel satijnaffect op de huid legt, Caudalie, € 28,20
2. Verstevigende olie met gember specifiek voor (zware) benen. Sisley, € 130
3. Hydraterende lichaamscrème die je idealiter aanbrengt na het sporten (en je douche, natuurlijk) en die de elasticiteit van de huid ondersteunt. Skin Fitness, Biotherm, € 28,00
4. Intens voedende melk die droge huid 48 uur lang hydrateert en zichtbaar steviger maakt in 10 dagen. Body Milk Verstevigend Q10 + Vitamin C, Nivea, € 7,89

LEES OOK:

De zin en onzin van crèmes voor strakkere billen en borsten