Dit zijn de ongeschreven wetten van streetstyle fotografie

Gepubliceerd op 20 Februari 2018 door Isabelle Vander Heyde
Dit zijn de ongeschreven wetten van streetstyle fotografiePARIS, FRANCE - MARCH 03: (EDITORS NOTE: This image was processed using digital filters) Street style photographers capture a woman during Paris Fashion Week on March 3, 2013 in Paris, France. (Photo by Gareth Cattermole/Getty Images)

Zie jij een toekomst als fotograaf zitten? Dan moet je een ticket naar Londen, Parijs, Milaan of New York boeken om eens te proeven van streetstyle fotografie!

Tijdens de modeweken krioelt het er van de prachtig geklede mensen en kom je in een sfeer terecht die je nooit ergens anders zal meemaken. Het geeft je de kans om gratis een indrukwekkende portfolio bijeen te shooten, vooral als je dan nog het geluk hebt dat een bekend gezicht voor je lens passeert, zoals de Belgische Raia Maria-Laura meemaakte. Het kan je carrière in gang zetten, maar pas op: je begeeft je niet zomaar in de ring, er gelden wel degelijk ijzersterke wetten op modieuze trottoirs en die moet je respecteren. De belangrijkste op een rij:

  1. Respecteer het kader van je collega’s

Streetstyle fotografie regels wetten succes sterren tommy ton phil oh bill cunningham 12

Niets zo vervelend als iemand die voor je lens springt wanneer je dat ene perfecte beeld wil schieten. Als je ziet dat iemand een foto wil nemen, maak je plaats of buk je je even, het is de gouden regel onder streetstyle fotografen. Nieuwkomers mispakken zich er wel eens aan en de meeste professionals zijn het erover eens: iemand die tussen een fotograaf en zijn model in springt is een volkomen amateur. Raia Maria-Laura draait al enkele seizoenen mee op de modeweken en bevestigt: “Er is wel een groot verschil tussen de klassieke streetstyle fotografen en paparazzi, die laatste zijn niet op zoek naar een mooi beeld maar willen gewoon een foto tout court van de aanwezige sterren en gaan daar heel ver voor. Ze hebben meestal weinig respect voor de anderen en duwen je gewoon omver. Het gaat hen erom zoveel mogelijk beelden met ster op te verkopen, terwijl je als streetstyle fotograaf op zoek bent naar die ene karakter foto. Ik zal niet snel iemand duwen als hij of zij in de weg staat, maar probeer altijd rustig te blijven, hoe ergerlijk het ook is. Uiteindelijk staat er dan een schouder of hand op de foto maar dat maakt soms een beeld veel mooier. Het geeft meer story.

2. Netwerken en strategische info bemachtigen doe je tijdens de show

De venues van defilé’s zijn net voor en na de show op hun drukst en dan kan of mag je helemaal niemand aanspreken. Iedereen is gefocust en druk aan het fotograferen, maar eens alle “fotoprooien” binnen zijn, verandert de sfeer compleet: dit is het moment om te chillen, met je collega’s een praatje te slaan, zelfs samen te lunchen en al doende wat vitale informatie -zoals de locatie van de volgende show, de naam van iemand die je niet herkende, de zekerheid dat een zekere beroemdheid er zal zijn of niet- te achterhalen. Beginnelingen kunnen er ook heel wat tips voor hun eigen werk krijgen -tenminste, als ze eerder niet blunderden door de shots van hun collega's te verpesten. Raia: “Dit is het moment waarop sfeer even kalmer wordt en je gezellig kan doen, het sociale aspect van de straat wordt dan echt wakker!”

1/

3. Respecteer de hiërarchie

Streetstyle fotografie regels wetten succes sterren tommy ton phil oh bill cunningham 15

Er heerst wel degelijk een hiërarchie en die moet gerespecteerd worden. Wanneer Tommy Ton, Scott Schuman of Phil Oh ten tonele verschijnen, moeten de andere wijken: zij mogen vooraan staan. Hetzelfde gold voor wijlen Bill Cunningham, volgens velen de grondlegger van het streetstyle genre. Sta als onwetende beginneling in hun weg en je zal het horen! Streetstylers en sterren herkennen hun ook en zullen langer en gemakkelijker voor hen poseren. Raia: “Dat klopt zeker en vast, maar op zo’n moment moet je het tactisch spelen. Bij een show als Chanel, waar veel fotografen op afkomen, zorg je dat je twee uur op voorhand al aanwezig bent zodat je een goed plekje  of originele invalshoek kan bemachtigen en je leert gaandeweg ook gewoon razend snel werken, zodat je snel uit hun weg kan en je eigen ding kan doen.”

Verder is het je geraden tegen iedereen beleefd te blijven. Tommy Ton maakte zich in september 2016 razend kwaad op fotografen die de aanwezige streetstyle journalisten uitjouwden. Zij staan aan de oorsprong van de trend en hebben het recht om ook hun werk te doen, zo oordeelde de Canadese straatfotograaf, en al wie daar een probleem mee heeft, krijgt met hem te maken…

Streetstyle fotografie regels wetten succes sterren tommy ton phil oh bill cunningham

4. Let op je omgeving

Hoe vriendschappelijk de sfeer tussen fotografen ook is, tijdens de tien minuten voor en na een show is het bittere ernst en is iedereen aan het shooten. Op zo’n moment verlies je wel eens je omgeving uit het oog en riskeer je tegen iemands elleboog te lopen of zelfs omver te vallen. Let ook op het verkeer: soms palmen fotografen en poserende fashionista’s de hele straat in en dat maakt de lokale weggebruikers razend -net als de politie die steeds vaker aanwezig is en op zo’n moment streng uit de hoek komt. Boete, ongeval, onbewuste stoten: je loopt op zo’n moment gevaar. Raia: “Ik stond helemaal vooraan bij Louis Vuitton en Karlie Kloss verscheen plots, de aanwezige paparazzi gingen door het lint en ik werd helemaal naar achteren geduwd. Ik kreeg een elleboogstoot en ging tegen de grond, maar kon daar uiteraard niet blijven en dacht van ‘ik héb deze foto nodig!’  Ik sprong terug op en ik klikte...net op het moment dat Karlie recht in mijn lens keek, terwijl ik zielig vanachter stond! 

Karlie Kloss Raia Maria-Laura

Ik herinner me ook nog hoe er bij Dior overal dranghekken langs de straat stonden. Toen de celebs buitenkwamen, werden de mensen gek en op zo’n moment heeft de politie niets meer in handen: plots duikt er een massa fotografen en mensen uit het niets op. Natuurlijk worden de mensen in het verkeer heel lastig omdat iedereen op de straat loopt zonder enige schaamte!”

2/

5. Roep niet naar de aanwezige sterren

Streetstyle fotografie regels wetten succes sterren tommy ton phil oh bill cunningham 11

Raia: “Wat als ik een beroemdheid tegenkom? Dan gedraag ik me normaal en ga ik niet schreeuwen, het is ook geen drama als ik mijn foto misloop -volgende keer beter dan. Ik vind het zo onrespectvol om als een gek ‘Doutzen!’ ‘Doutzen!’ ‘Doutzen!!!!” te staan schreeuwen, het is ook maar een mens he. Sommigen sterren blijven meer dan 30 seconden staan om te poseren, dat maakt het je makkelijk, maar anderen doen dat niet en dan moet je dus  heel geconcentreerd blijven. De kunst zit er eigenlijk in subtiel te zijn. Ik heb denk ik nog nooit aan een celeb gevraagd om te poseren op streetstyle vlak. Ik wacht het juiste moment af en dan klik ik af.”

6. Zo onderscheid je je van de rest

Je staat uiteraard niet alleen te shooten en je hebt meer dan een scherpe foto nodig om eruit te springen. Raia: “Het allerbelangrijkste is originaliteit, je bent nergens met een beeld dat op dertig andere blogs of magazines zal verschijnen. Ik vind het nodig om als fotograaf een eigen stijl te hebben, een signature. Ook al staan er tientallen collega’s rond je, als je veel oefent en een sterke manier van kijken ontwikkeld hebt, kan je een verschil vormen. Ook de wijze waarop je achteraf een foto retoucheert kan veel helpen. Pas op: het is niet makkelijk, want je moet extreem gefocust zijn en soms op tien seconden tijd een goede invalshoek kiezen, je camera instellen, een kader kiezen en zien dat je genoeg ruimte krijgt. Ik vind die uitdaging juist zo leuk aan streetstyle fotografie!”

3/

7. Wees niet bang van de anderen

Streetstyle fotografie regels wetten succes sterren tommy ton phil oh bill cunningham 16

Fotografen staan bekend als de grote mond op de modeweken, maar zijn in se geen slechte mensen. De onderlinge sfeer is eerder gemoedelijk en blunderende nieuwkomers krijgen al snel de regels van het spel uitgelegd. Uiteraard zijn er altijd die toegeven aan de concurrentiedruk, maar die zijn eerder in de minderheid. Raia: “Voor mij hangt het echt af van persoon tot persoon. Sommigen gunnen het je en zijn heel vriendelijk en anderen zijn meer van ‘ hey jij bent concurrentie.’ Ik heb ondertussen al een paar seizoenen geshopt en weet ondertussen ook wel tegen wie ik moet praten en tegen wie niet. Ik moet trouwens niets hebben van die rivaliserende types: naar mijn mening zou iedereen elkaar moeten optrekken en steunen, iedereen heeft het recht om daar te zijn.”

(Ontdek hier het werk van Raia Maria-Laura)