Bewezen: zoveel keer per week moet je sporten voor het beste resultaat

Het goede nieuws: je hoeft niet élke dag naar de gym. Het minder goede nieuws: je moet kéihard trainen. 

Nieuw onderzoek wijst uit dat mensen die één of twee keer in de week  intensief sporten evenveel voordelen hebben als zij die zich dagelijks in het zweet werken."Miljoenen mensen sporten 1 à 2 keer in de week, en vragen zich vaak af of dat wel genoeg is", zegt Gary O'Donovan, een Britse sportonderzoeker. "Maar geloof me, langdurig bewegingen herhalen is geen vereiste. Het is vooral de manier  waarop de sport beoefend wordt die belangrijk is".

Hoe vaak/lang zou je moeten sporten? 

Volgens het Britse National Health Service heb je twee keuzes. Ofwel besteed je 150 minuten per week aan matige lichaamsbeweging. Ofwel mat je jezelf slechts 75 minuten af, mààr dan wel aan een hoge intensiteit. Matige lichaamsbeweging wil zeggen dat je tijdens het sporten nog perfect een babbeltje kan slaan met iemand. Bij de tweede optie daarentegen mag je het praatje vergeten. Het wordt zowaar een potje hijgen.

Een nieuwe subgroep: de "Weekend warriors"

O'Donovan roept een nieuwe term in het leven, namelijk die van weekend warriors. Dit zijn mensen - vaak met weinig tijd - die de aanbevolen duur van fysieke activiteit in 1 of 2 sessies uitzweten. Deze tweedaagse, intensieve workouts zouden meer effect hebben dan gemiddelde sportsessies.

Lees meer >

Auteur Elise
Community manager & editor ELLE.be

Meer lezen

TODAY: ELLE Summer Tour Antwerpen in Sommar

ELLE Summer Tour: 10 adresjes om te ontdekken in Antwerpen

Bekentenis: dit zijn onze 10 favoriete seksuele fantasieën

Seks, geheim, fantasie

Ook online te ontdekken