How to: foto’s maken in de sneeuw

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door ELLE Snow Club
How to: foto’s maken in de sneeuw

academik

Nieuw in Val Thorens: dit jaar neemt fotograaf Xavier je mee op fototour door de bergen. Op ski’s, sneeuwraketten, of gewoon te voet leer je in enkele uren tijd hoe je landschappen en je vrienden mooi op de gevoelige plaat zet. Enkele tips:

Ten eerste: wie deel wil nemen aan deze activiteit, hoeft geen echte camera te bezitten. Wij volgden de les gewoon met onze iPhone. Nog snel ook een tip voor de dummies: Geen nood om je handschoenen uit te trekken: door op het plustekentje aan de rand van je smartphone te drukken, kan je eveneens een foto nemen. Bespaarde ons bevroren vingertoppen...

(Ook zin in een fotoles in de sneeuw? Klik hier voor meer info en reservaties!)

donderdag_0060
Stap 1: theoretische uitleg + warme chocomelk (Sweater Isabelle: Benetton, sweater Marie: New Look)

1/

2. Kadreren: bij het nemen van een foto, houd je best een denkbeeldig raster voor ogen -verdeel het beeld met 2 horizontale en 2 verticale lijnen. Het onderwerp van je foto plaats je het langs één van deze lijnen, liefst op de "sterke punten" in het midden -daar waar ze samenkomen.

Schermafbeelding 2014-12-18 om 14.45.35
In het voorbeed: plaats de horizon langs de verticale lijn, de zon op één van de sterke punten. Dit geeft veel meer kracht en expressie aan je beeld.
Schermafbeelding 2014-12-18 om 14.49.20
Hetzelfde geldt voor portretten: ogen zijn het meest sprekende van een gezicht. Je doet er dus goed aan ze op de sterke punten te plaatsen.
Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.12.23
Pas ook op met schaduwen! In deze foto staan het dorpje perfect op een sterk punt en de bergtoppen langs één van de horizontale lijnen. Probleem is echter de donkere schaduwvlek...
Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.12.47
... probeer daarom goed in te zoomen -over schaduwen heen- en dan opnieuw te kadreren. Ook hier staat het dorpje mooi op een sterk punt.

2/

3. Het licht: licht is in de bergen erg fel en kan heel wat foto's verpesten. Het is er dus belangrijker dan ooit goed te weten hoe je ermee moet omgaan.

donderdag_0078

Schermafbeelding 2014-12-18 om 14.50.26

In het algemeen zendt een lichtbron (de zon, de maan, een lamp, de flits,…) gelijktijdig licht op zowel het onderwerp van een foto als de fotograaf (direct licht). Dat licht zal op het onderwerp weerkaatsen richting de camera (indirect licht), die het gebruikt om het beeld op de gevoelige plaat vast te leggen. Bedoeling voor een goede foto is het directe licht zo gering mogelijk te houden, in het voordeel van indirect licht.

Dat kan door als fotograaf zo dicht mogelijk bij de lichtbron te staan:

Schermafbeelding 2014-12-18 om 14.57.20
Zet je dus tegen het raam, draai je dichter naar de zon toe, keer half de rug toe aan een zaklamp, enzovoort

Tip: de beste momenten voor een foto zijn de eerste en laatste uren van de dag, wanneer het licht minder fel is en de kleuren in het algemeen warmer worden.

Tip: kies wel een zonnig moment uit voor je fotosessie. Indien er mist is, reflecteert de sneeuw al het witte licht en verlies je je dieptezicht.

Tip: tegenlicht is de positie waarbij je onderwerp tussen jou en de lichtbron staat. Er komt dan zoveel licht in de camera dat die verblind wordt en een erg donker beeld zal opleveren. Dit gebeurt vaak per ongeluk, maar kan bewust ook erg mooie foto's geven.

Schermafbeelding 2014-12-18 om 14.59.39

3/

4. Krachtlijnen kan je gebruiken om de aandacht nààr je onderwerp te trekken. Dat kan vanalles zijn: een horizon, een lepel, de lijn van een tafel, een hek,...

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.06.54

4/

5. Bij actiefoto's is het belangrijk je onderwerp voldoende ruimte te geven. Als hij of zij naar rechts kijkt, laat je rechts ook ruimte over om te tonen wàt er te zien valt. Hetzelfde geldt voor een rijdende auto, een skiër, een lopende hond,...: dit opdat de hersenen van de kijker zouden snappen dat er een actie aan de gang is!

donderdag_0074

 

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.09.20

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.09.27

 

5/
6. Referenties

Bij landschapsfoto's is het aangewezen iets "menselijks" in beeld te brengen -een huisje, een mens, een hond, een auto,... Dit om de kijker een idee van proporties te geven, hem te tonen hoe groot of klein iets werkelijk is.

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.03.33
De kruising van de regenbogen staat mooi op het "sterke punt", terwijl het appartementsgebouw eronder een idee geeft van de omvang ervan.

6/

7. Perspectief: je kan je als fotograaf lager (kikkerperspectief) of hoger (vogelperspectief) dan je onderwerp positioneren. Het eerste geeft je onderwerp extra kracht en expressie, het tweede maakt hem of haar kwetsbaarder. Aan jou om te beslissen welke connotatie je aan je foto wil geven. Bij actiebeelden is het lage perspectief aangeraden.

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.05.25

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.05.35

Schermafbeelding 2014-12-19 om 11.05.43

 

Tip: Het is trouwens belangrijk om als fotograaf altijd in beweging te blijven: draai rond je onderwerp, probeer verschillende posities tegenover het licht uit en test verschillende perspectieven. Het is altijd beter om achteraf een ruime keuze te hebben, en na verloop van tijd zal je beter aanvoelen hoe je een goede foto neemt!