10 wetenschappelijk bewezen geluksmakers

Geüpdatet op 24 November 2014 door ELLE België
10 wetenschappelijk bewezen geluksmakers

coverWist je dat geluk soms in de kleinste details schuilt? En dat het een goede invloed heeft op je gezondheid? 10 eenvoudige regels en gewoonten die je kunnen behoeden voor een burn out,  depressie of zelfs kanker. Te onthouden:

1/

1. Contact met de natuur

Herinner je je de laatste keer dat je een wandeling aan zee maakte? Als “tijdens mijn laatste vakantie” het antwoord is, heb je een probleem.

Wat de wetenschappers zeggen: een zekere Dr. George MacKerron testte aan de universiteit van Sussex zo’n 22.000 personen. Hij vroeg hen hun mood te beschrijven tijdens een hele dag, de beste resultaten kwamen van de mensen die zich aan zee, in de bergen, op het platteland of in het bos bevonden.

Onze tips: een opklaring? Kom uit je luie zetel en maak een verfrissende winterwandeling. Elke stad heeft een park, dus geen excuus…

2/

2. Beweeg

Iedereen kent de positieve werking van een beetje sport op het lichaam. “Een beetje”, want zeven minuten per dag zouden reeds een verschil voor je geluksgevoel uitmaken.

Wat zeggen de wetenschappers? Wie veel beweegt, produceert meer endorfines –wat een gunstig effect heeft op je slaap, je libido én je humeur.

Onze tip: het grootste excuus om niet aan sport te doen: tijdgebrek. Houd dus een week lang bij wat je elk uur van de dag doet –zonder vals te spelen! Analyseer aan het einde van de week je activiteiten en geef eerlijk toe: zou je bepaalde activiteiten niet kunnen vervangen door een goede sportsessie? 

3/

3. Breng tijd door met vrienden en familie

Eenzaamheid is een ziekte van deze tijd. Veel mensen betreuren aan het einde van hun leven te weinig tijd met naasten te hebben doorgebracht, wees er dus snel bij en organiseer een reünie!

Wat zeggen de wetenschappers? Daniel Gilbert, geluksspecialist aan Harvard, wijst de band met naasten aan als dé grootste geluksmaker in een menselijk leven. Hij vond zelfs een link tussen eenzaamheid en bepaalde hartziekten en wist te bewijzen dat een telefoontje aan moederlief hetzelfde effect heeft als een goede knuffel. De universiteit van Stanford bewees dan weer dat eenzaamheid je intellect aantast én tot een vroegtijdige dood kan leiden.

Onze tip: dwing jezelf sociaal te zijn, bijvoorbeeld door een quota in je berichtjes in te stellen. Elke ochtend een “hallo, hoe gaat het?” aan een vriendin: het maakt al een verschil uit!

4/

4. Dankbaarheid

“Danku”, een magisch woord dat nog te vaak wordt vergeten…

Wat zeggen de wetenschappers? Een studie van de universiteit van Kent liet proefpersonen 3 weken lang 3 dankbrieven per dag schrijven. De personen in kwestie voelden zich na het experiment gelukkiger dan ooit en lopen sindsdien volgens de onderzoekers minder risico op een depressie.

Onze tip: Facebook is je ideale tool voor dit experiment. Vul in je status 3 kleine zaken in die je dagelijks gelukkig maken en wacht op de reacties. Misschien delen je vrienden nog meer minieme details die een glimlach op je gezicht toveren. Hetzelfde geldt voor het #100happydays project op Instagram. 

5/

5. Meditatie

De gunstige werkingen van meditatie op lichaam én geest zijn eindeloos, een opsomming zou uren in beslag nemen.

Wat wetenschappers zeggen? Volgens specialist Marc de Smedt doet meditatie met de geest wat een goede douche of een workout met het lichaam doet. Neem even de tijd om je ademhaling, maar ook je onderbewuste aan te spreken. Een ziekenhuis in het Amerikaanse Massachussets maakte hersenscans van 16 personen, één vòòr een acht weken durende reeks sessies en één daarna. De resultaten waren verbluffend: de delen van hun hersenen die medeleven en zelfbewustzijn aanwakkeren, waren sterker geworden. Het omgekeerde was gebeurd voor de stress deeltjes.

Onze tip: wist je dat kleuren voor een hoge graad van concentratie zorgt, dat je er bijna in een staat van meditatie door terechtkomt? Er bestaan tal van kleurboeken voor volwassenen, deze is zelfs gespecialiseerd in meditatie. 

6/

6. Voldoende nachtrust

Een goede nachtrust is in veel opzichten essentieel, ook voor je algemene geluksgevoel.

Wat zeggen de wetenschappers? Een zekere dokter Dement bewees in de jaren vijftig reeds dat slaaptekort tot depressie en paranoïa kan leiden. Wie moe is, voelt zich in het algemeen minder gelukkig, wordt sneller ziek en eet teveel (omdat slaaptekort de aanmaak van verzadigingshormonen aantast). Een studie van de universiteit van Michigan heeft zelfs aangetoond dat een uur extra slaap op lange termijn gelukkiger maakt dan een geldprijs van $60,000

Onze tip: vermijd smartphones, laptops of andere schermen in bed!!!

7/

7. Daag jezelf uit

Een tweede grote bron van spijt aan het einde van menig leven: niet voldoende geleerd, gedaan en gezien hebben.

Wat zeggen de wetenschappers? Een nieuwe taal of, nog beter, muziek leren verfijnt je hersenen. Aan de universiteit van Colombia werd bewezen dat je eigen overtuigingen en principes in vraag stellen goed is voor je neuronen.

Onze tip: stel een bucket list op bekijk wat praktisch, financieel en organisatorisch haalbaar is. Praat erover met anderen, die eventueel dezelfde uitdagingen willen aangaan. Dat laatste zorgt ervoor dat je ook écht tot actie overgaat, in plaats van steeds maar te blijven dromen.

8/

8. Lach

Een goede lachbui –zelfs een geforceerde- doet wonderen met je geluksgevoel.

Wat zeggen de wetenschappers? Mensen die geregeld humor gebruiken in stresserende situaties hebben een sterker immuunsysteem, lopen minder risico op hartziekten, voelen minder pijn bij de tandarts (!!) en leven gemiddeld vier jaar langer dan hun minder vrolijke medemens. Dit alles werd in 2005 aangetoond aan de universiteit van Maryland.

Onze tip: probeer eens een sessie lachyoga, koop tickets voor een komedie show of bekijk een grappige film in de bioscoop –het werkt beter om met een publiek mee te lachen (want extra aanstekelijk) dan in je eentje.

9/

9. Menselijk contact

De mens is een sociaal dier, genetisch is dat nu eenmaal zo bepaald. We hebben dus écht nood aan contact met onze medemens.

Wat zeggen wetenschappers? Onderschat de kracht van een knuffel niet, nog steeds de grootste remedie tegen een paniekaanval. Je lichaam voelt zich immers in veiligheid tussen andermans armen en laat de druk varen. Daarnaast maakt een goede knuffel ook dopamine en occytocine los, twee gunstige hormonen voor je gezondheid. Last but not least: seks voorkomt allerlei kwaaltjes en ziekten zoals kanker en hartproblemen.

Onze tip: ook al denk je afstandelijk te zijn, dwing jezelf eenmaal per dag tot een liefdevolle knuffel. Of je het nu leuk (denkt) te vinden of niet, het resultaat zal je al snel voelen.

10/

10. Wees optimistisch

Wist je dat het Amerikaanse leger lessen in optimisme geeft aan haar soldaten? Een studie aan de universiteit van Penn heeft immers aangetoond dat het de moraal van de troepen hoog houdt.

Wat zeggen de wetenschappers? Soldaten dus, maar ook nonnen: de befaamde Nun Study heeft aangetoond dat optimistische nonnen gemiddeld tien jaar langer leefden dan hun pessimistische collega’s binnen hetzelfde klooster.

Onze tip: optimisme werkt aanstekelijk, omring je dus met mensen die positief in het leven staan en mijd de zwartdenkers. Wat jou ook overkomt, het kan steeds erger…: een motto om te onthouden!