Onze waarde lijkt steeds meer bepaald te worden door wat we uitstralen op sociale media. Genoeg – en liefst interessante – connecties en posts op LinkedIn, bezoekjes aan de nieuwste restaurants op TikTok en de mooiste plezierreisjes op Instagram โ€“ dat alles in een stijlvolle outfit en met onberispelijke make-up. We lijken voortdurend te moeten bewijzen dat we interessant, succesvol en aantrekkelijk zijn – ook (of net vooral) aan mensen die we nooit in het echt hebben ontmoet. Hoe hoog ligt die lat, en welke invloed heeft die constante druk op hoe we daten, verlangen en verbinden ?

Perceptie is nog nooit zo belangrijk, en tegelijk nog nooit zo futiel geweest. Met filters en AI is het makkelijker dan ooit om jezelf anders voor te doen. Nu iedereen zichzelf op het mooist mogelijke dienblaadje presenteert – met interessante tijdsbestedingen, verre reizen, tijdschriftwaardige interieurs en moderne statussymbolen (van een Le Creuset-pan tot een vintage Rolex) – wordt het steeds moeilijker om te doorgronden wat nu echt maakt dat we iemand leuk vinden.

Daten in het digitale tijdperk

Wanneer daten gelijkgesteld wordt aan swipen, kan je niet anders dan uitgaan van een foto. Hoe ziet de persoon aan de andere kant van het scherm eruit, wat voor kleren draagt deze, waar gaat hij/zij/hen op vakantie? Op basis van een paar beelden – en misschien wel een openbaar social mediaprofiel – vormen we uit tweedimensionale informatie een driedimensionaal beeld van iemand die we nog nooit hebben ontmoet. Alle โ€˜natuurlijkeโ€™ receptoren, zoals feromonen, lichaamstaal of de manier waarop iemand lacht, gaan daarbij verloren.

Dakota Johnson and Pedro Pascal

ยฉSony Pictures Releasing

Geraken we verknocht aan een ideaalbeeld – waarop we misschien ook nog eens onze eigen onzekerheden projecteren? Of kunnen we de digitale faรงade doorprikken, en รฉcht verbinden met een ander ?

Moderne liefde

Die vragen vormen het vertrekpunt van โ€˜Materialistsโ€™, het laatste wapenfeit van regisseuse Celine Song, die eerder indruk maakte met het intieme Past Lives. Centraal in het verhaal staat Lucy (Dakota Johnson), een succesvolle matchmaker in New York. Terwijl ze haar veeleisende klanten probeert te koppelen aan hun โ€˜ideale partnerโ€™, heeft ze zelf รฉรฉn duidelijk doel voor ogen: trouwen met een rijke man. Wanneer ze de charmante private equity-investeerder Harry (Pedro Pascal) ontmoet, lijkt dat doel binnen handbereik. Maar de terugkeer van haar ex John (Chris Evans) – minstens even knap, maar helaas niet even vermogend – zet alles op scherp. Wat volgt is geen klassiek liefdesverhaal, maar een scherpzinnige en luchtige reflectie op wat we belangrijk vinden in een partner.

Materialists (vanaf 2 juli in de bioscoop) biedt een slimme blik op moderne liefde, status en beeldvorming. Dit met scherpe dialogen, mooie mensen en een onderhuidse spanning die je blijft voelen. De chemie tussen Dakota Johnson, Chris Evans en Pedro Pascal is moeilijk te negeren en maakt het des te boeiender om te kijken wat er nรญรฉt gezegd wordt. Gaat perfect samen met een grote beker popcorn en iemand met wie je graag napraat.

Dit artikel is opgesteld in nauwe samenwerking met Sony Pictures Releasing.