Nathalie Baeten-Coucke toont zich meer dan ‘vrouw van’ met eigen parfummerk

Geüpdatet op 17 december 2021 door Lore Ginneberge
Nathalie Baeten-Coucke toont zich meer dan ‘vrouw van’ met eigen parfummerk

Nathalie Baeten-Coucke is meer dan de vrouw van. Met 'Le Parfum de Nathalie', een eigen geurlijn, wil de onderneemster haar stempel drukken op de Belgische beauty-industrie. "Ik wil mensen een gevoel van verwennerij en gastvrijheid meegeven."

Was het altijd al je droom om een eigen merk op te starten?

"Als kind had ik altijd al een fascinatie voor parfum. De mooie flesjes, verleidelijke geuren en de hele sfeer errond spraken me aan, net zoals de wereld van design. Beide passies heb ik vorig jaar een beetje onverwachts kunnen samenbrengen bij de renovatie van ons hotel ‘Le Sanglier des Ardennes’ in Durbuy. Het begon met de ontwikkeling van een eigen geur voor de kleine badkamerproducten. Door mijn achtergrond als apotheker ben ik zelf gaan experimenteren met solvent, ingrediënten en parfums om tot mijn eigen ‘Mountain Chic’ te komen. Hotelgasten vonden het blijkbaar zo geweldig, dat ze aan de balie vroegen waar ze die producten konden kopen. Het is een heel specifieke geur, met een Oosterse ondertoon die zowel mannen als vrouwen aanspreekt en niet té dominant aanwezig is. Uiteindelijk is het een beetje uit de hand gelopen en heb ik intussen met een klein team een eigen geur- en verzorgingslijn ontwikkeld."

Wat maakt Le Parfum de Nathalie volgens jou uniek?

"Als mensen mijn complimentjes maken, is dat meestal over twee dingen: vooreerst hoor ik zo vaak dat de geur van Le Parfum de Nathalie zo uniek is, zo zalig om te ervaren. Het is blijkbaar een geur die lang blijft hangen, zonder storend of dominant te zijn. Het is ook een geur waar zowel mannen als vrouwen van houden. Dat is wel bijzonder, denk ik. En daarnaast krijg ik vaak berichtjes of foto’s van mensen die het krijgen van onze producten als een hele ‘belevenis’ ervaren. Dan beschrijven ze hoe het voelde om dit geschenk te krijgen, te openen en uiteindelijk verrast te worden door de verfijndheid van de geur en het product. Zoiets geeft me een instant gevoel van geluk."

Wat is de inspiratie achter de geur ‘Mountain Chic’? En van waar komt de naam?

"Ons hotelproject in Durbuy gaf me zo’n drive en de schitterende omgeving van deze unieke plek in de Ardennen inspireerde me zo, dat ik het wel passend vond om in de naam van mijn nieuwe geur te verwijzen naar de heuvelrijke regio, vandaag de keuze voor ‘Mountain’. En ‘Chic’ staat dan weer voor de geursensatie die ik de mensen wil laten beleven. Het zou fijn zijn als mijn producten hen een gevoel van geluk, warmte, gezelligheid en een vleugje luxe kunnen brengen, een stukje van mezelf bij hen thuis. Ik wil dat mensen door deze geurbeleving kunnen wegdromen naar die heerlijke persoonlijke momenten die ze hebben meegemaakt."

Waarom is een lekkere geur in huis zo belangrijk voor jou?

"Een geur laat een blijvende indruk na. Een geur is emoties en zorgt voor herinneringen die verbinden. Een aangename geur kan ons terugbrengen naar innemende momenten of plaatsen waar we geweest zijn. Het voegt een vleugje elegantie, warmte, luxe en gezelligheid toe aan een interieur. Als je ergens komt waar het goed ruikt, zal je er graag vertoeven. Je zal je er welkom voelen. Dat is wat ik met mijn geur wil bereiken. Ik wil mensen er een gevoel van verwennerij en gastvrijheid meegeven."

Het hele merk straalt luxe uit, hoe kwam het design tot stand?

"Ik hou zelf nogal van feestelijke, stijlvolle verpakkingen en flesjes die in het oog springen. Toen ik Le Parfum de Nathalie wou uitrollen ben ik zelf aan de slag gegaan. Samen met een bevriende styliste zijn we beginnen tekenen en zoeken naar de passende verpakkingen, logo en branding van de producten. Daar ben ik nogal perfectionistisch en detaillistisch in. Dat vind ik ook altijd fantastisch bij de grote luxemerken. Het hele plaatje moet kloppen, de kwaliteit en samenstelling van de producten, de geursensatie, maar ook het volledige concept. Zelf krijg ik graag geschenken die van bij het ontvangen een hele beleving creëren, door de stijl van de dozen, de strikjes, de bedrukking. Voor wie één van mijn producten krijgt, moet het ontvangen, uitpakken én gebruiken een echte, unieke ervaring zijn."

Welke invloed heeft je achtergrond als apotheker gespeeld in het creëren van je parfums?

"Sinds mijn dertiende wist ik al dat ik apotheker zou worden, daar ben ik dan ook voluit voor gegaan. Uiteindelijk heb ik ook jaren in de apotheek gestaan en later heeft mijn opleiding en vakkennis enorm bijgedragen in de ontwikkeling van de producten. Ik heb voeling met de ingrediënten en de textuur van de producten. Bij de ontwikkeling van die specifieke geur wist ik door mijn ervaring wat ik moest toevoegen om het iets zoeter of iets zwoeler te maken."

Wat heb je geleerd uit het oprichten van je eigen zaak? Zijn er dingen waar je je niet aan had verwacht?

"Als startup hebben we met een klein team keihard moeten werken - en nu nog steeds - om alles uit de grond te stampen. Er komt zoveel bij kijken, van ontwikkeling tot het afleveren van het pakket. Je moet met heel veel rekening houden in de productiecyclus. Je hebt nooit alles honderd procent in de hand en daar moet je leren mee omgaan. Maar je moet de lat hoog leggen, jezelf die druk opleggen om die startup vlot te trekken."

Wat is het mooiste moment uit je carrière tot nu toe?

"Midden oktober hebben we de eerste verjaardag van Le Parfum de Nathalie mogen vieren met een driedaags evenement voor klanten, vrienden, kennissen, contacten. Dat was zo hartverwarmend. We kregen tijdens die avonden erg lovende reacties op wat we doen, op hoe we het doen, op onze producten, de verpakkingen, onze nieuwe kerstboxen… op het hele verhaal. Mensen stuurden achteraf hun foto’s, hun ervaring van die avonden, ontroerende berichtjes. Dat zorgt voor een enorme boost, zeker als je weet hoe hard we ervoor gewerkt hebben."

Heb je advies voor vrouwen die hun eigen zaak of merk uit de grond willen stampen?

"Zelf ben ik opgevoed met de waarden dat niets vanzelfsprekend is, dat het wordt beloond wanneer je werkt, dat je altijd je best moet doen en onafhankelijk moet kunnen zijn. Dat laatste speelt allicht ook mee in mijn beslissing om met een eigen zaak te beginnen. Ik ben altijd blijven geloven in mijn talenten, ik ben daar altijd voor blijven gaan. Mijn man heeft me de voorbije jaren op veel vlakken geïnspireerd tot het ondernemerschap. Door hem aan het werk te zien en horen, pikte ik veel boeiende zaken op."

"Eén van de zaken die ik al in me had, maar die Marc bij mij versterkte, is de ambitie: als je écht iets wil, dan moet je er voor de volle honderd procent voor gaan. Dus ik hoop ook andere mensen te inspireren. We hebben intussen een pittige weg afgelegd, met onze eigen webshop, onze eigen flagsshipstore in Le Sanglier en de verschillende verdeelpunten. Nu wil ik vooral mensen blijven gelukkig maken, zoeken naar nieuwe, unieke en creatieve producten. En uiteraard hoop ik ooit een eigen parfum voor vrouwen op de markt te brengen, liefst samen met mijn inspirerende dochters. Dat lijkt me een droom voor elke mama."

Ontdek de producten via leparfumdenathalie.be

LEES OOK: parfumeur Cécile Zarokian geeft inkijk in haar geheimzinnige beroep