In gesprek met Le Labo oprichters: “in elk parfum zit iets van onszelf, de geuren hebben een ziel”

Geüpdatet op 14 december 2021 door Noemi Dell'aira en Virginie Dupont
In gesprek met Le Labo oprichters: “in elk parfum zit iets van onszelf, de geuren hebben een ziel” © Le Labo

De wereld van de cosmetica hecht steeds meer belang aan milieuvriendelijke technieken. Dat is in elk geval zo voor make-up en verzorgingsproducten, maar de parfumbranche doet er wat langer over. Een aantal merken is er echter wel mee bezig en vervult een pioniersrol op het vlak van slow parfum. Dat geldt bijvoorbeeld voor Le Labo en haar gegeerde nichegeuren. We spraken met de oprichters.

Le Labo, voorloper van slow parfum

Fabrice Penot en Eddie Roschi zijn de oprichters van het nichelabel Le Labo. Ze gunnen ons een blik achter de schermen en helpen ons om het concept slow parfum beter te begrijpen. Hoe gaat het in zijn werk? Welke criteria hanteren ze en hoe kiezen ze hun ingrediënten? Ze vertellen ons alles!

Hoe zouden jullie Le Labo beschrijven? Waarin verschilt jullie label van andere parfummerken?

FP: We proberen een antwoord te bieden op een behoefte aan authenticiteit en emotionele verbinding. De traditionele labels schieten hierin tekort. Niet omdat het hen niet kan schelen, maar gewoon omdat ze denken dat het niet nodig is. Misschien is dat ook de reden waarom die parfums er niet in slagen om een echte band te scheppen met de mensen van vandaag. Alleen zo kun je het maken in de wereld van de ambachtelijke parfumerie. Je kunt geen parfum van belang ontwerpen zonder een emotionele band met het creatieproces.

Tijdens onze beginperiode was ons motto "we concentreren ons op nieuwe ontwerpen en op de hoop voor de bedrijven". Dat is nog altijd zo. We zijn niet geobsedeerd door het maken van bestsellers, we willen de mensen raken. Dat lukt niet altijd, maar wanneer we er wel in slagen, wanneer de magie zijn werk doet, dan is succes een natuurlijk gevolg. Succes is een nevenproduct dat ontstaat wanneer je iets zinvols creëert. Maar zoiets weet je nooit op voorhand.

In elk van onze parfums zit iets van onszelf en ik denk dat de mensen dat voelen. Het heeft iets mystieks. En dat is iets wat de "intelligente en rationele zakenmannen" aan het hoofd van de traditionele merken niet echt begrijpen. Onze parfums hebben een ziel en dat speelt in ons voordeel. Dat vergt veel van ons, emotioneel gezien, maar we zouden het niet anders willen!

Wat betekent het concept van 'slow parfum' voor jullie?

ER: Als je het langzamer aan doet, neem je de tijd om het productieproces van een parfum naar waarde te schatten. Je controleert de kwaliteit, bestudeert de ingrediënten en denkt aan het milieu. Net zoals bij alles in het leven, gaat het ook hier om de reis en niet alleen de bestemming. Het is een manier om van het moment te genieten.

Welke stappen volg je bij het maken van een parfum? Hoe lang duurt het om een nieuwe geur te creëren?

ER: We laten ons inspireren door schoonheid in de brede zin van het woord. Schoonheid als de ultieme bron van emoties. Daar begint het proces mee. Vervolgens gaan we naar het labo om die ongrijpbare inspiratie te proberen te kanaliseren en produceren. Daarna volgen een aantal onrustige jaren: dragen, ruiken, terugkrijgen, herwerken... Bij sommige van onze parfums hebben we de samenstelling vierhonderd keer gewijzigd. Bij andere zat het na minder dan vijftig tests al goed. Je weet nooit wanneer de magie zich laat voelen. Je moet gewoon heel veel proberen en fouten maken. En dan is het vaak iets onverwachts dat je plots verrast.

Hoe kiezen jullie je ingrediënten? Werken jullie met speciale criteria?

FP: We werken met de beste ingrediënten ter wereld en we hechten belang aan de plek waar ze groeien. Zo komt onze santal uit Australië, vetiver uit Haïti, tuberoos uit Indië en rozen uit Frankrijk. Parfums laten de ziel reizen. Maar we reizen ook echt de wereld rond om die pareltjes te vinden.

Welke waarden hebben jullie met betrekking tot het milieu? Waarom hechten jullie er zoveel belang aan?

FP: Het milieu vormt de basis van alles wat we doen. We hebben een heel lage impact op het milieu en we bouwen die nog elke dag af. We zorgen bijvoorbeeld voor een navulling die je dan in de oude flacon kunt gieten (met 20% korting) of we verlagen de impact van het transport door al onze parfums in al onze winkels ter plaatse te maken.

Wat is jullie lievelingsparfum?

ER: Rose 31. Het staat symbool voor de beginjaren van Le Labo en was een voorproefje voor de vloedgolf die Santal 33 zou worden.

Wat zijn jullie plannen voor 2022?

ER: We werken aan zoveel elementen en niet alleen op het vlak van geuren. We gaan bijvoorbeeld ook een aantal nieuwe boetieks openen. We hebben interessante mensen ontmoet die ons verhaal willen vertellen op plaatsen waar wij zelf niet actief zijn. Kortom, er zitten heel wat projecten aan te komen!

LEES OOK

Slow living: zo maak je van je thuis een rustgevend oord

Luxueuze huisparfums en geurkaarsen die doen dromen van de winter

L’Arin: natuurlijke haarverzorging van Belgische makelij