Caroline Rigo viert vijf jaar Cent Pur Cent: “ik wil mensen goed laten voelen in hun vel”

Gepubliceerd op 18 mei 2021 door Lore Ginneberge
Caroline Rigo viert vijf jaar Cent Pur Cent: “ik wil mensen goed laten voelen in hun vel”Cent Pur Cent

Cent Pur Cent, het mineraal make-upmerk van ondernemer Caroline Rigo, blaast vijf kaarsjes uit. Tijd voor een gesprek met de Belgische businesslady over haar weg naar succes, en de wijze lessen die ze onderweg verzamelde.

Cent Pur Cent: 90% natuurlijk, 100 % performance

Clean, diervriendelijk, gezond voor de huid... voor Caroline Rigo zijn het geen trends, maar waarden die diep verankerd zitten in de filosofie van haar bedrijf. Alles begon met Cent Pour Cent, een mineraal make-upmerk met ingrediënten die je laten stralen en het gelaat verzorgen tegelijk. Inmiddels mag de uitgebreide collectie niet onderdoen voor grote spelers en kan Cent Pur Cent rekenen op een stevige fanbase. "De community vinden we heel belangrijk. We houden soms zelfs brainstormsessies in onze Facebookgroep om te weten wat de consument wil", aldus Rigo. Na tien jaar als make-upartiest waren het ook die noden en wensen van klanten die aanleiding gaven tot een eigen merk. "Ik heb nooit de drang gevoeld om zelf iets te creëren. Het ging me meer om mensen goed in hun vel te laten voelen, maar om dat gevoel compleet te maken miste ik iets. Zo zette ik de stap richting een cosmeticamerk."

Vanaf 3% natuurlijke ingrediënten is een product zogezegd 'natuurlijk', maar wij gaan voor 90% of meer.

En daar bleef het niet bij: twee beautyboetieks, een make-upacademie, een tweede make-upmerk... Inmiddels doet Caroline zoveel dat het moeilijk werd om haar job uit te leggen. "Met de komst van Cent Pur Cent, I.Am.Klean, Café Beauté en Blush Academy werd het moelijker om mijn verhaal te vertellen, daarom heb ik alles samengebracht onder 'Rigorgeous'. Daarin speel ik een overkoepelende rol, maar houd me vooral bezig met marketing en productontwikkeling." Vooral dat laatste is geen sinecure, rekening houdend met de steeds strengere eisen in natuurcosmetica, maar ook van consumenten. Die twee aspecten maken het niet makkelijk, beaamt Caroline: "Het duurt anderhalf jaar om een product te lanceren, rekening houdend met steeds veranderende technologie en regelgeving. Vanaf drie procent natuurlijke ingrediënten kan je claimen dat iets 'natuurlijk' is, maar dat wil ik niet. Wij gaan voor negentig procent of meer, maar als de performance geen stand houdt, produceren we het niet."

Caroline Rigo
Caroline Rigo - Cent Pur Cent

De weg naar minerale make-up

Cent Pur Cent heeft zijn succes deels te danken aan de no-nonsense filosofie erachter: geen overbodige ingrediënten, handig in gebruik en gemaakt voor elke dag. Maar zijn de minerale poeders echt zo makkelijk? Riskeer je geen 'poedergezicht'? Het geheim voor een flawless effect zit in de formule zonder talk, maar ook in de applicatie, aldus Caroline: "Met een kabukiborstel neem je wat poeder vanop het deksel en dep en draai je op de huid tot je de gewenste dekking bereikt. Dit is eigenlijk veel makkelijker dan lopende foundation, het aanbrengen lukt zelfs met je ogen dicht. Met een hydraterende primer onder een poederfoundations krijg je het mooiste effect. Een andere tip: breng de foundation onmiddellijk aan na je dagcrème, zo krijg je een smeuïger resultaat.""

Heb je een businessidee? Gewoon doen! Ik wil niet op mijn tachtigste denken: 'had ik dit maar gedaan'

Make-up aan de man brengen in tijden waarin je halve gezicht bedekt wordt door een mondmasker, het lijkt niet zo vanzelfsprekend. Toch ziet Caroline het positief: "Naar mijn gevoel kopen consumenten net méér cosmetica sinds de pandemie. We hadden het laatste jaar meer vrije tijd, voor het kijken van tutorials of het experimenteren met nieuwe looks bijvoorbeeld. Selfcare is en blijft een grote trend, en make-up maakt daar zeker deel van uit."

Cent Pur Cent
Cent Pur Cent

Snel schakelen en durven doen

Niet alleen consumentengedrag verandert door de crisis, bedrijven moeten ook omgaan met nieuwe uitdagingen. "Door de coronapandemie zagen we ons genoodzaakt een webshop te lanceren. Aanvankelijk lag dat moeilijk omdat we niet aan de apothekers die ons merk verdelen wilden voorbijgaan. Dat probleem werd opgelost door een 'afhalen in de apotheek'-optie. Het afgelopen jaar heb ik trouwens gemerkt hoe flexibel iedereen rondom mij is. We hebben zo snel kunnen schakelen naar online verkoop, digitale workshops..."

Caroline Rigo Cent Pur Cent
Caroline Rigo - Cent Pur Cent

Na meer dan vijftien ondernemen en vijf jaar Cent Pur Cent valt er heel wat te leren van Caroline als businessvrouw. Haar tips voor beginnende (vrouwelijke) ondernemers? "Gewoon doen! Ik zou niet op mijn tachtigste willen denken: 'had ik maar dit gedaan, had ik maar dat gedaan'. Alles begint bij een goed zicht op je businessplan en op het financiële plaatje, dit heb ik ook helemaal zelf moeten leren. Stilstaan bij de dingen die je doet is ook belangrijk. Ga af en toe op de rem staan, reflecteer over de huidige situatie en ga dan terug volle gas vooruit. En heb zelfvertrouwen! Soms moet je een beetje blufpoker durven spelen."

Meer info over Cent Pur Cent en de producten op de webshop