10 tips en tricks voor een betere nachtrust

Gepubliceerd op 20 maart 2020 door Commercieel team
10 tips en tricks voor een betere nachtrust

Woelen in bed, vaak wakker worden of voor het krieken van de dag naar het plafond staren: helaas maken velen onder ons het mee. Een goede nachtrust is essentieel om je goed in je vel te voelen en je energie op peil te houden!

Rituals-slaapdeskundige en medeauteur van “Sleep for Success!” Rebecca Robbins stelt vast dat onze slaap in deze drukke tijden vooral bedreigd wordt door de focus op constante productiviteit en waakzaamheid. Maar er is hoop, en die komt onder andere in de vorm van Rituals nieuwe Slaap & Relax collectie, gebaseerd op het oude, Chinese concept van Jing dat staat voor kalmte en rust. Dit zijn onze tien tips en tricks voor een betere slaap.

1. Beweeg!

Yoga of lichte sportactiviteit doen wonderen voor je nachtrust. “Je hartritme elke dag wat omhoog krijgen is belangrijk voor de aanmaak van endorfines,” zegt slaapexperte Rebecca Robbins. “Die zorgen ervoor dat je gemoed een boost krijgt, waardoor je beter met stress kan omgaan en beter slaapt.” Niet alleen goed tegen de winterblues dus, dat rondje joggen of fietsen.

2. Zet een potje kruidenthee

Niks beter dan een dampend kopje thee voor het slapengaan. De kalmerende kruidenthee van Rituals is het perfecte avondritueel voor je in bed kruipt. Laat de infusie van lavendel, valeriaan, citroengras en kaneel – uiteraard zonder theïne – je helemaal tot rust brengen.

3. Ga de mist in

De pillow mist van Rituals helpt je hoofd ontspannen dankzij de geur van palo santo en lavendel. Spray drie keer op je kussen met de pillow mist en wacht even voor je gaat liggen. De geurige, ontspannende mist is ook geschikt voor mensen met een gevoelig huidtype die ook sneller naar dromenland willen.

4. Met de ogen dicht

Sluit je af van de wereld met dit oogkussentje met lijnzaad. Even in de microgolfoven opwarmen, en klaar voor gebruik. Je kan het oogkussen ook gebruiken tijdens een rustgevende meditatiesessie. Slaapexperte Rebecca Robbins’ tip: beeld je golven in die aanspoelen, en dan weer wegtrekken, terwijl je ademhalingsoefeningen doet. Je kan het kussentje ook verkoelen in de ijskast voor een verkwikkend effect.

5. Neem een warm bad

Een warm bad met magnesium badkristallen helpt om je spieren – en je geest – te ontspannen. Laat een bad vollopen met een watertemperatuur van ongeveer 40 graden, voeg een kop zuiverende badkristallen toe en wacht 20 minuten voor je in bad gaat. We verzekeren je: eens je erin gaat liggen, wil je er niet meer uit.

6. Verwen je voeten

Na een hele dag rondrennen in hakken of sneakers snakken je voeten naar wat verzorging. Een verzachtende voetbalsem, die bestanddelen van jujube-olie en sheaboter bevat, biedt de perfecte oplossing. Zeg je droge huid vaarwel en masseer de balsem in je voeten met enkele simpele technieken uit de reflexologie, zoals drukken en knijpen of kneden.

7. Voor huid en haar

Hydrateer je huid met de droogolie uit het Rituals Sleep assortiment. Breng de olie, die verrijkt is met de textuur van druivenpitolie, vlak voor het slapengaan op de huid aan – vooral vlak na een douche is de hydratatie optimaal. De olie kan ook gebruikt worden voor voor droge haren. Bij het opstaan even goed uitwassen, en je haar voelt zijdezacht aan.

8. Bouw een slaaproutine in

Routines zijn een belangrijk onderdeel van ons welzijn. Rebecca Robbins adviseert dat een 15-tal minuten volstaat om iets te doen waar jij het meest van ontspant. Een korte zelfmassage, wat aromatherapie, een verzachtende crème aanbrengen… Al deze self-care handelingen helpen om je tot rust te brengen en te deconnecteren van je dag. Zelf neemt Rebecca elke avond een warme douche, focust ze vervolgens op haar ademhaling, en glijdt ze daarna onder de dekens met een boek tot ze in slaap valt. Ben jij benieuwd hoe het met jouw slaap gesteld is? Doe hier de slaaptest.

9. Massage graag!

Ga voor een relaxerende massage en laat de drukte van je omgeving zo uit je vloeien. De Rituals Massage Candle is verrijkt met essentiële oliën die de slaap stimuleren. Na 15 minuten branden is de essentiële olie van de massagekaars warm en klaar voor gebruik. Ook je voorhoofd, slapen en nek hebben baat bij een deugddoende massage. Met de gebruiksvriendelijke Sleep Serum massageroller van Rituals geef je jezelf een helende verzorging en val je in slaap met de geur van palo santo en lavendel.

10. Let op je voeding

Op je voeding letten kan je slaapkwaliteit erg bevorderen, volgens slaapexperte Rebecca Robbins. Vermijd de klassieke boosdoeners zoals cafeïne en alcohol zoveel mogelijk, en ga ook voor een licht avondmaal. Voor zij die verknocht zijn aan hun kop koffie in de ochtend of glas wijn na een harde werkdag: geen paniek! Een koffie voor de middag steelt je slaap niet, en een glaasje alcohol zo nu en dan is prima. Drinken met mate is de boodschap, om ervoor te zorgen dat je slaap niet gefragmenteerd wordt.
Ontdek hier de volledige The Ritual of Jing Sleep collectie:
Lees ook:

Dit artikel kwam tot stand in rechtstreekse samenwerking met Rituals.
www.rituals.com