Tips om de wintermaanden door te komen

Geüpdatet op 20 december 2019 door ELLE België
Tips om de wintermaanden door te komen

Vermoeidheid, zere keel, koorts, een loopneus... Dat winterdeuntje kennen we ondertussen. Anne Daelemans, apotheker, deelt haar advies om het oud liedje dit jaar te stoppen!

1/

De bewogen oplossing

Bewegen! Dat is de eerste sleutel tot succes. Regelmatige lichamelijke activiteit (bijvoorbeeld 30 minuten wandelen per dag) verhoogt je aantal immuniteitscellen en vermindert het risico op luchtwegeninfecties met 40%. Maar pas op: te intens sporten zou het tegenovergestelde effect hebben. Doseren is dus de boodschap...

2/

De vitamine-oplossing

Om antioxidanten in voorraad te hebben tegen vrije radicalen en om je immuunsysteem te boosten, blijft vitamine C een topper! Het stimuleert het immuunsysteem en beschermt onze cellen tegen omgevingsinvloeden. Kiwi's en citrusvruchten zitten er barstensvol van, en geven je een onmiddellijke boost. Laten we vitamine D ook niet vergeten (8 op de 10 Belgen heeft er een tekort aan), die essentieel is voor een goede immuniteit.

De ELLE video van vandaag :
HALLOWEEN: 5 BANGELIJK LEKKERE COCKTAILS

3/

De minerale oplossing

Het trio koper-goud-zilver helpt in de bestrijding van virussen en bacteriën. Koper is zowel antiviraal en antibacterieel, goud stimuleert de werking van witte bloedcellen en zilver is dan weer bactericide. Deze micronutriënten kunnen gebruikt worden als preventieve behandeling vanaf de herfst, twee tot drie keer per week en gedurende ten minste drie maanden.

4/

De fytotherapeutische oplossing

Een naam om te onthouden: Echinacea. Deze Noord-Amerikaanse plant heeft wortels die in staat zijn je immuunsysteem te stimuleren door het mobiliseren van witte bloedcellen. Perfect voor de bestrijding van respiratoire aandoeningen (rinitis, eenvoudige bronchitis, griepachtige aandoeningen). Dit kruidenpreparaat wordt 10 dagen per maand genomen gedurende de hele winter.

5/

De homeopathische oplossing

Wanneer je voor een homeopathische behandeling opteert om goed voorbereid te zijn op de winter, is het goed om preventief te starten.
Het idee is om je verdediging te stimuleren om beter te reageren wanneer het virus opduikt, zodat het minder hard toeslaat, en dit geldt voor kinderen en volwassenen.

6/

Voorkom terugkomende verkoudheid: vanaf het begin van de herfst

Thymuline 9 CH, één dosis of 10 korrels ‘s morgensvroeg, eenmaal per week gedurende vier weken en vervolgens één dosis of 10 korrels per maand gedurende de volgende vijf maanden.

7/

Grieppreventie

Preventie gebeurt vanaf oktober en ook gedurende de griepperiode is het raadzaam om één dosis Oscillococcinum per week te nemen.
Wanneer je in contact gekomen bent met een persoon die de griep heeft, neem dan zo snel mogelijk één dosis Oscillococcinum, of 100 druppels Echinacea TM, verdund, tweemaal daags. Voeg het micronutriënt koper toe, en neem dit 12 uur later opnieuw, voor zijn anti-infectieuze werking.

LEES OOK