Dit waren de grote modeschandalen van 2018

Geüpdatet op 20 april 2022 door Isabelle
Dit waren de grote modeschandalen van 2018

De wateren van de modewereld worden steeds gevaarlijker voor wie anno 2018 niet inclusief kan of wil denken, het belang van een correcte tone of voice niet inziet of gewoon de publieke (én blijvende) kant van social media niet snapt. Dit waren de schandalen die de industrie het voorbije jaar deden daveren op haar grondvesten.

1/

Gosha Rubchinskiy: viespeuk of niet?

gosha_rubchinskiy_16_year_victoria_secret_body_positivity_ed_razek_

Op de valreep van 2018 komt Gosha Rubchinskiy in het oog van een mediastorm terecht nadat screenshots van een gesprek tussen hem en een 16-jarige fan lekten, waarin de designer die laatste aanzet om naaktfoto’s in zijn badkamer te nemen en door te sturen. Blijkt ook dat hij de jongen niet enkel via Whatsapp, maar ook via Instagram Direct Message en FaceTime lastigviel. De screenshots gingen algauw viraal en heel wat grote platforms, waaronder @DietPrada, lieten in duidelijke taal verstaan wat ze van de designer vonden. Het Amerikaanse streetwear magazine Hypebeast besloot de zaak uit te spitten en vroeg Rubchinskiys team om tekst en uitleg. Dat kreegt het enkele uren later in de vorm van onderstaande verklaring. Volgens het kamp van de designer gaat het om een uit de hand gelopen “wilde” street casting:

“This was a street casting for a look book shoot. The person sent a direct mail to us asking to be considered for the casting. This happens all the time. We have been doing street casting for shows and look books for many years now. We will be going to London to cast the look book next week. Gosha did a face time with him and then he asked for a photo to have on file with all the others. The person said he wasn’t alone and couldn’t take photo so Gosha suggested he just quickly goes to the bathroom and take a quick photo on the mirror, so he could show the rest of the team and have it on file. This exchange as depicted on the Instagram post of Supreme leaks news has been altered and taken out of context. It is clear there has been modifications and deletions to make it look bad where in fact it was a simple request for a photo to facilitate the street casting. The person started contacting us very often demanding an answer about the casting and became a bit weird. So Gosha blocked him and we think this is why the person is trying to make Gosha look bad, and turn what was a totally innocent street casting look something that it was not. We have been doing such direct street casting for ten years and we have never had such a problem, therefore this is invalid.”

De gesprekken zouden dus vervormd zijn geweest door een afgewezen kandidaat-model en het is tegenwoordig ook erg gemakkelijk om dat doen, maar daar laten tegenstanders zoals @DietPrada en @hftgroup, waar de screenshots oorspronkelijk opdoken, het niet bij. Het zou niet de eerste keer zijn dat Rubchinskiy in opspraak komt voor soortgelijke contacten, maar tot nu toe kon daar nooit iets van worden hard gemaakt. Benieuwd of de klokkenluiders dat binnenkort wel kunnen, of dat blijkt dat de Russische designer het slachtoffer is van een smadelijk complot. De toekomst zal hopelijk duidelijkheid brengen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

@gosharubchinskiy check latest post for tldr

Een bericht gedeeld door High Fashion Talk Group (@hftgroup) op

2/

Dolce & Gabbana versus China (en meteen ook de rest van de wereld)

dolce_gabbana_china_schandaal_stereotiep

Dolce & Gabbana heeft weinig vrienden in modeland en dat heeft alles met de rampzalige PR-kwaliteiten van de gelijknamige designers te maken. Met uitspraken à la “baby’s die via kunstmatige inseminatie verwekt werden, zijn eigenlijk maar synthetische kinderen” maakten ze zich de laatste jaren allesbehalve populair. Net als met de vele cultureel ongevoelige referenties in hun werk. Vooral Stefano Gabbana maakt er een potje van en schokt regelmatig op social media met grove uitspraken aan het adres van influencers en sterren. Toen Chiara Ferragni begin september haar Dior bruidsjurk postte, sneerde hij hoe “cheap” hij het ontwerp van collega-ontwerpster Maria Grazia Chiuri vond, en ook de feeds van de Kardashian-Jenner clan bevuilt hij maar al te graag met vieze woordjes. Selena Gomez krijgt dan weer regelmatig de comment "je bent lelijk" naar het virtuele hoofd geslingerd. 

Tot nu toe leek alle slechte PR het duo niet te deren, maar daar kwam in november 2018 een einde aan. Dolce & Gabbana verloor toen miljoenen dollars toen het modehuis last minute een groots opgezette show in China moest afblazen wegens een gi-gan-tisch schandaal. In een notendop? Om haar aanstormend defilé in Shanghai aan te kondigen, postte het huis op Instagram een reeks video’s waarin een onhandig Chinees model met chopsticks probeert Italiaanse pasta op te eten, terwijl een spottende voice-over stem haar allerlei kleinerende commentaren naar het hoofd slingert. De filmpjes werden meteen als denigrerend en stereotyperend afgedaan door de miljoenen volgers van het label, maar daar had vooral Gabbana geen oor naar. Hij ging persoonlijk in op de controverse, onder andere in de feed van @DietPrada, maar van excuses was er geen sprake, integendeel: hij vergeleek China met de weinig flatterende drol emoji en beschreef Chinese critici als “ignorant dirty smelling maffia”. Zijn PR-team liet er nog eens een paar 24 uur over gaan alvorens in te grijpen. Eerst met de smoes dat zowel het officiële D&G-account als dat van Gabbana zelf waren gehackt, later met weinig oprechte excuses over het gebeuren, maar het kwaad was geschied: A-list genodigden maakten een rechtsomkeer, Chinese ambassadrices als Li Bingbing en Zhang Ziyi verbroken de banden met het huis en zowat de volledige Aziatische casting gaf verstek voor de show. Resultaat: D&G zag zich 24 uur voor de show genoodzaakt het hele spektakel af te blazen en dat liet financiële sporen na. In het verleden kwam het huis altijd ongedeerd uit dit soort controverses, maar je de volledige Chinese markt op de hals halen, blijkt zelfs voor hen een stap te ver.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Dolce & Gabbana (@dolcegabbana) op

3/

Victoria’s Secret valt van haar voetstuk

Het hing al een tijdje in de lucht, maar 2018 staat officieel te boek als het jaar waarin alle body clichés (in de vorm van Victoria’s Secret-engeltjes) crashten. Het Amerikaanse lingerielabel pakte in november naar jaarlijkse gewoonte uit met een groots defilé waarin gevleugelde gazelles met fors opgepompte boezems en ellenlange benen glinsterende niemendalletjes showden en dat werd maar met matig enthousiasme onthaald. “Voorbijgestreefd,” zo klonk het bij verveelde kijkers en velen vroegen zich luidop af waarom Victoria’s Secret de trend van body positive lingerie niet volgt. Steeds meer lingerielabels stappen immers af van het voorgekauwde schoonheidsideaal en vieren vrouwen in al hun vormen en maten (en kleuren ook, for that matter).

Maar niet het legendarische label dus, meer zelfs: Ed Razek, hoofd Marketing bij het bedrijf, besprak de rijzende inclusivity trend in een interview met Vogue en achtte het daarin niet nodig “andere” modellen zoals transgenders of plus size vrouwen te casten. Eerst en vooral omdat Victoria’s Secret het concept van plus-size lingerie reeds in 2000 zou hebben uitgevonden, maar dat niemand er naar eigen zeggen interesse voor toonde, en ten tweede omdat de beroemde show een fantasie moet neerzetten, en daar hoort elke look die afwijkt van de norm nu eenmaal niet bij. Dixit Razek, die zich later in een publiek excuus verdedigde door te zeggen dat zijn woorden uit hun context waren gehaald. Het kwaad was echter geschied en wereldwijd gingen stemmen voor een boycot op -inclusief die van de de Amerikaanse zangeres Halsey, die nochtans als performer deelnam aan de show. Omdat het defilé al lang voor Razeks uitspraken was opgenomen, kon zij er niets meer tegenin brengen, maar enkele uren voor de uitzending liet ze via social media toch haar onvrede horen. Afloop? Victoria’s Secret blijft voorlopig nog Amerika’s best verkopende lingerielabel, mààr zag haar verkopen de voorbije zes maanden wel met een goede veertig procent kelderen. Een teken dat verandering geen overbodige luxe is, zo lijkt ons.

4/

Emilia Wickstead en de grote boze koninklijke bruidsjurk

emilia_wickstead_meghan_markle_givenchy_copycat_

Niet iedereen was gediend met de Givenchy bruidsjurk van Meghan Markle en Emilia Wickstead is daar het bekendste voorbeeld van. De Britse ontwerpster verslikte zich in haar thee toen ze Meghan in het design van collega Clare Waight Keller spotte en verklaarde aan The Daily Mail dat het stuk wel bijzonder veel gelijkenissen vertoonde met één van haar eigen ontwerpen. Ze leek te suggereren dat landgenote Waight Keller, die kort geleden het roer bij Givenchy overnam, haar schaamteloos had gekopieerd en dat leverde veel hoongelach op. Ja de opvallend eenvoudige jurk was wit en had een lage boothals, net als duizenden andere bruidsjurken… De ontwerpster, die nochtans vaak wordt gedragen door zowel Meghan Markle als Kate Middleton, voegde er nog een sneer aan toe over de povere pasvorm van het ontwerp en haalde zich daarmee de woede van duizenden Meghan fans op de hals. Enkele dagen later maakte ze een statement publiek waarin ze de eerdere uitspraken ontkende en het hele debacle aan een misverstand wijdde: “ik ben diep bedroefd over sommige persberichten van de voorbije dagen, hare koninklijke hoogheid zag er stralend uit op haar huwelijksdag en ik koester veel respect voor haar. Haar jurk was géén kopie van mijn ontwerp. Ook Givenchy en Clare Waight Keller respecteer ik, ze vormen een grote bron van inspiratie voor me.”

Voor wie dit gemist heeft, hier is de "originele" bruidsjurk in kwestie:

(En hier vind je nog eens alle beelden van Meghan Markles Givenchy bruidsjurk.)

5/

Het nieuwe @DietPrada is opgestaan. En meteen weer gevallen

estee_laundry_diet_prada_Kylie

Over overdreven dramatische klokkenluiders gesproken: groot nieuws toen enkele maanden geleden bleek dat @DietPrada een tegenhanger in de beauty industrie kreeg in de vorm van @EsteeLaundry, een account dat de vuile was van de cosmetica wereld zou buitenhangen. Meer dan een goede woordspeling (en alle goede bedoelingen ten spijt), bleek dat laatste de verwachtingen echter niet in te lossen en volgers reageerden sceptisch op de vele schandaaltjes dat het probeerde aan te klagen. “Slappe koffie,” zo oordeelden heel wat oorspronkelijk geïnteresseerden en het account moet het met een magere 33K volgers stellen, waar “grote zus” @DietPrada moeiteloos een klein miljoen volgers vergaarde. Op zich geen groot schandaal, wel een gemiste kans -gezien de gigantische wantoestanden in de beauty industrie en de discussies die daarover hoogdringend gevoerd moeten worden.