Lopen voor dummies: zo begin je eraan

Geüpdatet op 15 Juli 2016 door ELLE België
Lopen voor dummies: zo begin je eraan

Lopen is makkelijk, efficiënt en goedkoop. Bovendien laat je extra kilootjes en sombere gedachten mijlenver achter je. Ready, set, go!

  1. Hoe begin je eraan?
  • Leer wandelen eer je leert lopen.
  • Laat je inspireren door een blitse outfit. Klik hier voor inspiratie.
  • Download een motiverende app

    Zalando_IVP_BTS_table
    Een absolute beginner?

Heb je helemaal geen conditie en sleur je enkele kilootjes extra mee? Dan heb je er baat bij om rustig te beginnen. Twee of drie kilometer, twee of drie keer per week is een prima ritme. Wissel lopen en wandelen af en forceer je niet. Pas na zes maanden - ja, dat is lang, maar die marge is nodig om je eigen tempo te vinden en om blessures te vermijden - ben je klaar voor een meer intense training.
Ben je al een beetje in conditie, maar heb je weinig of geen loopervaring? Bind je loopschoenen aan en begin eraan. Maal niet om snelheid of afstand: loop rustig en voel hoe het gaat. Na twee dagen rust kun je proberen om acht minuten aanhoudend te lopen aan een gezapig en constant tempo.
Voor beide geldt: heb je ergens pijn? Stop dan. Zo vermijd je blessures en kan je veel langer genieten van je nieuwe hobby.

Tip: laat je begeleiden door Evi (start-to-run.be) of download de trainingsgids 'Ready, set,go!' (nike.com)

1/

APPS & GO

Runtastic

Runtastic
De oudste en meest beproefde app met goed uitgewerkte trainingsschema's en geotracking.
Gratis voor iOS en Android voor de basisversie, 4,99 voor de gevorderde versie.

Runkeeperapp

Runkeeper
Een echte coach die je verbaal begeleidt en je gps-coördinaten gebruikt om aanwijzingen te geven over snelheid, afstand, etc.
Gratis voor iOS en Android.

Nike+Running

Nike + Running
Coachingprogramma's op maat met toegang tot Spotify-playlists afgestemd op verschillende looptempo's. Een van de meest gebruikte apps ter wereld. Maak een groep aan en organiseer loopwedstrijdjes met je - virtuele - vrienden.
Gratis voor iOS en Android.

2/

Loopt het los?

Eens je lekker op dreef bent, til je met deze tips je prestaties naar een hoger niveau.

Female stretching hamstrings before run

  • Loop nuchter: 's Ochtends nuchter lopen is aanbevolen, daar zijn alle coaches en pro's het over eens. Met een lege maag verlies je sneller gewicht omdat je lichaam uit de vetreserves put. Loop niet langer dan een uur aan een gezapig tempo, anders riskeer je een suikerdip en duizeligheid. Vooraf (water) drinken mag en moet.
  • Stretch.Altijd.: Voorzie tien volle minuten om je spieren tot rust te laten komen na een inspanning. Idealiter stretch je blootsvoets. Begin langzaam en volg steeds dezelfde routine (met de Performance Stretching-app, bijvoorbeeld). De Foam Roller, een soort massagerol in zachte kunststof, is een goed hulpmiddel om te ontspannen. De rol werkt in op de zogenaamde 'trigger points' of de knopen in de spieren.

3/

Target: de halve marathon

De 20 km van Brussel
De natte droom van beginnende en doorgewinterde lopers. Het reglement bepaalt dat je vier uur de tijd hebt - ruim voldoende om tien km zelfs wandelend af te leggen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het parcours is verraderlijk - Brussel is een heuvelachtige stad - maar de supporters langs de zijlijn stuwen je naar de eindmeet.
Op de 20kmdebruxelles.be vind je trainingsschema's voor alle niveaus. Normaal gezien zou je mits regelmatige training op 14 weken tijd in staat moeten zijn om de halve marathon te lopen. Ga vooraf naar de dokter voor een check-up, let op je voeding en drink voldoende water. Inschrijven is verplicht en kost 25 euro. Peanuts als je bedenkt dat je daarna een medaille krijgt (ongeacht je tijd) waar je de rest van het jaar mee kan stoefen!

4/

Laat je coachen

Couple running in industrial area

Voel je geen progressie meer? Ben je niet meer gemotiveerd? Of heb je last van een aanslepende blessure? Dan is het misschien een goed idee om de hulp van een professional in te roepen. Bij Davod Lloys, de Rolls-Royce onder de fitnessclubs (meer dan 5000 m2 groot met o.a. een binnenzwembad, een verward buitenzwembad en uitgebreide sportfaciliteiten) kun je je laten coachen door een personal trainer of je in groep voorbereiden op de halve marathon.
Info: tel. 03/451 30 30
www.davidlloyd.be

Juliette De Bruxelles