ELLE ARCHIEF: Belgen over Bowie

Gepubliceerd op 11 januari 2016 door ELLE België
ELLE ARCHIEF: Belgen over Bowie

david-bowie

Vandaag moest de wereld afscheid nemen van een van de grootste sterren uit de popgeschiedenis. David Bowie 

Amper drie dagen nadat David Bowie zijn meest recente plaat 'Black Star' op de wereld losliet, bereikte ons het nieuws dat de Britse zanger de strijd tegen kanker had verloren. Hiermee neemt de wereld afscheid van een icoon die zijn stempel drukte op de muziek - en ook modegeschiedenis. We doken in het ELLE archief en halen voor de gelegenheid het stuk boven dat modejournaliste Marjolijn Vanslembrouck enkele jaren geleden naar aanleiding van de 40ste verjaardag van het album 'The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars' schreef.

Lees hier het volledige artikel

Belgen over Bowie

De man achter 'Fa-fa-fa-fashion' was even versatiel als een kameleon en oefende - al dan niet gewild - een grote invloed uit op de modewereld. Zo ook op de ontwerpen Walter Van Beirendonck.

walter mode

Walter Van Beirendonck, ontwerper
“Ik leerde Bowie begin jaren zeventig kennen, die hele glamrock-beweging waar hij deel van uitmaakte, vond ik fantastisch. Het was een reactie op wat toen ‘normaal’ was, een ware revelatie binnen de mannenmode ook. Hij heeft me zeker in de richting van de mode gestuurd. Ik vond het ongelooflijk wat een expressie hij, met enkel kledij en make-up, mogelijk maakte. Mijn dagboeken van de jaren '73 en ‘74 staan vol teksten, knipsels en foto’s van David Bowie. Ziggy Stardust is mijn favoriete Bowie-periode, maar ook ‘Heroes’, het album dat uitkwam toen ik op de Academie terechtkwam, was erg inspirerend. Ik was toen in volle ontwikkeling, op zoek naar mijn echte identiteit, mijn ontluikende homoseksualiteit die kwam opzetten. Ook zijn teksten boeiden me, het sloot perfect aan bij hoe ik me voelde. Rebel Rebel! Dat graag verhalen vertellen, altijd nieuwe wegen willen bewandelen, die fascinatie voor aliens, ja, we hebben wel wat gemeen.”

1/

Inge Grognard, make-upartiest
“In ‘78 verhuisde ik naar Antwerpen, Martin Margiela’s nicht was mijn beste vriendin, dus zijn we hem naar Antwerpen gevolgd. Via hem leerde ik de Antwerpse Zes kennen. We gingen veel uit, vooral naar homobars in de stationsbuurt. Daar hoorde ik Bowie voor het eerst, in die clubs of bij mensen thuis. Eerst was het vooral muziek om op te dansen, daarna pas zag ik die fantastische platenhoezen en videobeelden. Zijn look, dat haar, die make-up, enorm vernieuwend was dat allemaal. Het deed wat met mijn creativiteit. Ik wist al heel lang dat ik make-upartiest wou worden, maar soms heb je iemand nodig die je wakker schudt en toont wat er allemaal mogelijk is. Op je gezicht schilderen, zonder er als een travestiet uit te zien, bijvoorbeeld. Zijn durf was erg inspirerend. Na Bowie heb ik niemand meer gevonden die me op die manier heeft beïnvloed. Er wordt veel goede muziek gemaakt, maar zelden gaat het met zo’n uitgesproken look en persoon samen. Ik zit ook niet op een tweede Bowie te wachten. In de mode zie ik veel mooie dingen en ben ik af en toe nog echt verrast, maar ik zie ook veel createurs die naar vorige periodes teruggrijpen. Al heeft dat natuurlijk ook met mijn leeftijd en achtergrond te maken.”

2/

Tom Hannes, frontman Major Tom
“Ik ben twee jaar eerder geboren dan Ziggy Stardust. Die rare figuur, die ook op de mainstream tv te zien was, was voor mij een soort oericoon van de pop. Van kinds af aan had ik een soort podiumdrift. Die glamrock had een speciaal effect op mij. Dat is wat rock-’n-roll is, dacht ik toen, daar een beetje op een podium verwijfd staan doen. Bowie heeft niets met authenticiteit te maken en dat is heel interessant in een tijdgeest waarin iedereen bezig was met de zoektocht
naar zichzelf. Maar veel van zijn nummers gaan wel over het idee of de angst om niet beroemd te zijn. Om een loser te zijn. Maar ook, de vraag hoe je in godsnaam de spotlight overleeft. Waarom we met Major Tom doen wat we doen? Uit grote goesting om dat icoon te brengen, als een soort ‘joie de rendre hommage’. Bowie is bij uitstek theaterrock, de looks en de sound kan je niet uiteen halen. Wat wij doen is rocktheater. Hoewel we heel hard aan die productie werken, nemen we onszelf niet te serieus, we houden steeds in gedachten dat we een rol aan het spelen zijn. Maar die pruik, die kleren, die makeup, dat doet wel iets met je. Hoewel dat
niet helemaal waar is, denk je toch dat je plots als twee druppels water op David Bowie lijkt en perfect als hem beweegt. En het publiek gelooft dat ook, want de act stopt niet aan de rand van het podium. In de zaal merken we een enorme bereidheid om mee te doen, mensen vragen zelfs verzoeknummers in het Engels. Het is een soort gedeelde trip in een teletijdmachine.”

3/

Tim Blanks, modejournalist bij Style.com

timblanks

Je begon je carrière als rockjournalist en bent een grote David Bowie fan. Veel generatiegenoten noemen hem een enorme invloed en inspiratie als het op mode aankomt. Tegenwoordig houden musici zich ook bezig met mode,  ik denk bijvoorbeeld aan Rihanna en haar samenwerking met River Island. Denk je dat zij ooit de invloed van Bowie zouden kunnen evenaren?
Uitgesloten! Bowie probeerde geen inspiratie te zijn, hij was gewoon iemand die in zijn alledaagse leven, daad en woord iets volledig nieuws maakte. Hij veranderde niet alleen de mode, maar ook de manier waarop mensen dachten en leefden in de vroege jaren zeventig. In een tijdperk zonder internet en sociale media verwierf hij extreem veel macht –en dat zonder al zijn doen en laten vast te leggen. Nu gaat Rihanna naar de WC en haar 15 miljoen volgers zijn meteen op de hoogte. Zo was dat niet voor hem: hij leefde in een tijd  en plek waar mensen echt machtig konden worden en invloed konden uitoefenen, precies omdat ze in de collectieve verbeelding leefden.

Omdat hij een vleugje mysterie behield?
Correct. Hij is tijdloos omdat wij hem gemaakt hebben: hij gaf ons de ingrediënten, maar wij bakten de taart. Dat zou nu niet meer kunnen, er is gewoon teveel informatie beschikbaar. Misschien was de allerlaatste grote ster, de persoon die dat soort macht had kunnen evenaren -voor de explosie van het digitale tijdperk toch- Kurt Cobain met de grunge beweging.(IVH)

4/

BOWIE TRIVIA
* David Robert Jones werd op 8 januari 1947 geboren in Brixton, maar groeide op in Browley, in het zuidoosten van Londen.
* Zijn vader leerde hem Little Richard, Elvis Presley, The Stapples en veel anderen kennen. Vooral van die eerste werd hij grote fan.
*Om verwarring met Davy Jones - de onlangs overleden frontman van The Monkees - te voorkomen, wijzigde David Jones zijn naam in 1967 naar David Bowie. Jim Bowie was een kolonel uit de negentiende eeuw en zou zijn naam aan het bowiemes hebben gegeven.
*De legende dat Bowie met twee verschillende ogen zou zijn geboren, klopt niet. Op zijn vijftiende kreeg hij tijdens een gevecht een vuist in zijn gezicht, waarbij zijn linkeroog ernstig beschadigd werd. Verschillende operaties redden zijn zicht, maar zijn pupil reageert sindsdien niet meer op lichtvariaties en blijft constant wijd open staan.
*Het alter ego Ziggy Stardust zou geïnspireerd zijn op de Britse rocker Vince Taylor, zanger van The Playboys en vooral bekend in de jaren zestig.
*Bowie werkte samen met verschillende grote artiesten, waaronder Iggy Pop, Brian Eno, Lou Reed - wiens ‘Transformer’ hij producete - en Mick Jagger. Samen met John Lennon schreef hij in 1975 het nummer ‘Fame’, zijn eerste grote hit in Amerika.
*Hij speelde in verschillende films en series, waaronder ‘The Man Who Fell to Earth’, ‘The Hunger’, ‘Merry Christmas, Mr. Lawrence’, ’Twin Peaks, Fire Walk With Me’, ‘Basquiat’ en ‘Zoolander’.
*Om de video van ‘China Girl’ (1983) was heel wat te doen. In de laatste minuut ligt Bowie naakt in de branding te rollebollen
met het Nieuw-Zeelandse model Geeling Ng. Niet dat er buiten Bowies bloot gat veel te zien is, maar toch werd de video gecensureerd (schrijf op YouTube ‘uncensored’ achter de zoekopdracht). Misschien niet volledig onterecht, het gerucht deed de ronde dat Bowie en Ng het echt aan het doen waren.
*In 1988 vormt Bowie voor het eerst sinds de jaren zestig een band: Tin Machine. Hun twee albums waren niet echt succesvol.
*Enkel op ‘Let’s Dance’ (1983) en met enkele lukrake hits haalde Bowie eigenlijk het niveau van zijn hoogdagen. Bowies laatste studioalbum 'Black Star' werd afgelopen vrijdag - op zijn 69ste verjaardag - op de wereld losgelaten.