De modeweken voor beginners: 10 basisweetjes

Geüpdatet op 29 Augustus 2018 door Isabelle Vander Heyde
De modeweken voor beginners: 10 basisweetjes

De modemaand is begonnen, maak je op voor vier weken vol wervelende shows, stijlvolle hysterie en onze dagelijkse updates. Ready, set, go!

Maar ehm, wàt houden die modeweken eigenlijk in? Wat is het doel van het hele gebeuren en hoe gaat het in zijn werk? 10 dingen die je moeten weten over het fashion circus:

1/

Wat?

Schermafbeelding 2015-09-08 om 16.29.34

Tijdens de modeweken showen designers en modehuizen hun nieuwe collecties aan klanten en inkopers. Zelden zijn dat persoonlijke klanten, op enkele steenrijke uitzonderingen en beroemdheden na. Veelal werken inkopers voor department stores of multimerken boetieks en selecteren ze op basis van de vertoonde looks wat er in hun rekken zal liggen. Daarnaast is ook de pers aanwezig: stylisten selecteren alvast de stukken die zij straks in hun shoots willen zien verschijnen, journalisten schrijven vlijmscherpe reviews voor hun hongerige publiek en algemeen wordt er een beeld van „de trends van morgen” geschetst.

2/

Wanneer?

wanneer

Die „mode van morgen” slaat eigenlijk op het straatbeeld binnen zes maanden. De modeweken vinden twee keer per jaar plaats: rond februari-maart worden de herfst/wintercollecties voor het daaropvolgende najaar vertoond, rond september-oktober zijn de lente/zomercollecties aan de beurt. Wie in september dus een leuk zomerjurkje spot, moet nog zeker nog een half jaar wachten voor het ding ook daadwerkelijk in de rekken hangt. De trends die de oplettende modepers in februari wist te benoemen, zal je pas in oktober herkennen op straat. Kan je nog volgen? Onthoud gewoon dat de collecties steeds één seizoen op voorhand worden geshowd.

3/

Waar?

Schermafbeelding 2015-09-08 om 16.29.47

In theorie mag elke stad zijn eigen modeweek organiseren, wereldwijd vinden er zo’n veertigtal plaats. Zo hebben Stockholm, Amsterdam, Seoul, Miami en Rio elk hun eigen modecircus. De belangrijkste vier zijn echter New York, Londen, Milaan en Parijs -die vinden elk modeseizoen achtereenvolgens plaats en trekken het meeste publiek aan. Designers die écht in de kijker willen lopen, proberen dus maar beter een plaatsje in één van deze steden te veroveren.

4/

Wie, wat, waar?

Schermafbeelding 2015-09-08 om 16.30.01

Elk van de vier hoofdsteden heeft ook haar eigen identiteit. In New York en Milaan krijg je vooral labels van eigen bodem te zien, in Londen wagen beginnende designers kun kans en in Parijs is er vooral aandacht voor gevestigde huizen als Chanel of Maison Margiela. Belgen showen traditioneel hun kunnen aan het begin van de Parijse modeweek, de dagen die officieus voor „ons” zijn gereserveerd. Niet alleen het land van herkomst, ook de stijl van een label telt mee. In Milaan zie je veel knotsgekke creaties, in Parijs is conceptuele mode aan zet en in Londen doen kunstige looks het goed.

De volgende designers showen alvast in...

New York: Victoria Beckham, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Diane von Furstenberg, Moncler, Ralph Lauren, Alexander Wang, Marc Jacobs, DKNY.

Londen: Burberry, Vivienne Westwood, Preen, Erdem, Temperley London, Mary Katrantzou, Topshop, Peter Pilotto,

Milaan: Prada, Dolce & Gabbana, Fendi, Gucci, Marni, Roberto Cavalli, Moschino.

Parijs: Chanel, Dior, Maison Margiela, Balenciaga, Valentino, Hermès, Louis Vuitton... -Parijs is de langste week en heeft het drukste schema! Reken daar ook nog zowat alle Belgen bij: Veronique Branquinho, AF Vandevorst, Jean-Paul Lespagnard, Anthony Vaccarello, Dries Van Noten, Cédric Charlier, Ann demeulemeester en co.

5/

1943

1943

Wist je dat de allereerste modeweek in 1943 in New York doorging? Het was een initiatief van uitgever Elenor Lamber om de modewereld tijdens de oorlogsjaren nieuw leven in te blazen. Voordien werd er vooral naar Parijs gekeken voor vakmanschap en inspiratie, maar aangezien de Franse modehuizen door de oorlog op non-actief stonden, besloot Lamber talent van eigen bodem in de verf te zetten. Zo geschiedde en prompt waren de Amerikaanse mode-industrie en -identiteit een feit.

6/

Wie?

Schermafbeelding 2015-09-08 om 16.30.10

Wie is er welkom op zo’n show? Oorspronkelijk waren de defilé”s enkel voor inkopers en goede klanten gereserveerd-het doel was en is nog steeds het verkopen van de collecties. Er kwamen ook niet noodzakelijk modellen aan te pas, maar al snel begreep men dat wat extra showgehalte commercieel interessant was. Zodoende werd ook de pers erbij gehaald. De laatste jaren waren we bovendien getuige van de opkomst van modebloggers. Vergeet ook de sterren niet, de zogenaamde muzes die de geest van het modehuis in kwestie moeten belichamen -altijd goede reclame. Sommige labels malen niet echt om dat laatste, anderen -zoals Dior en Chanel- verzamelen er zoveel mogelijk op de eerste rij. Sinds enkele jaren moet je bovendien de streetstylers meetellen: vaak kunnen zij niet op een uitnodiging rekenen, maar houden ze aan de ingang hun eigen parade: vu et être vu!

7/

Hoe werkt het?

hoe-werkt-het

Als journalist ben je verplicht je enkele weken op voorhand aan te melden bij de overkoepelende organisatie van de modeweek in kwestie. Zo moet je je voor Londen registreren bij de British Fashion Council. Eens je applicatie is aanvaard, krijg je toegang tot het weekschema en -veel belangrijker- de contactgegevens van elk modehuis. Die moet je vervolgens elk apart aanschrijven met de vraag of je hun show mag bijwonen. Indien niet, krijg je meestal geen antwoord. Indien wel, wacht je bij aankomst op je hotel een envelop met uitnodigingen. Het is dus telkens opnieuw een verrassing welke show je wel of niet hebt „binnengehaald”. Het eerste wat modejournalisten doen op een modeweek, is dan ook de stapel enveloppen op hun kamer doorspitten, hopende op enkele grote namen…

8/

Hoe lang duurt een show?

hoe-lang-duurt-een-show

Het zal je verwonderen, maar één show duurt amper een kwartier. Heel gek, als je weet dat er maanden werk aan vooraf gaan, dat er soms dagenlang aan de opbouw van de set wordt gewerkt en dat modellen vaak zo’n vijf uur op voorhand in de make-up en kappersstoel zitten. Het is ook geen uitzondering om een uur of twee (!) te moeten wachten voor een show van start gaat. Vooral als er veel sterren op afkomen, moet je extra tijd inrekenen voor security checks, om de aanwezige paparazzi te bedwingen, om het bekende volkje naar de voor hen voorbehouden zitjes te begeleiden en om mini interviews op de eerste rij toe te staan. Backstage loopt er altijd wel ièts mis, van zoekgeraakte schoenen tot modellen die met zwart geverfde punks -een souveniertje van de voorgaande show- op het appèl verschijnen. Goed voor heel wat stress voor de aanwezige kapper en opnieuw tijdverlies. Alles samen is het dus geen uitzondering om 150 minuten te wachten om 15 minuutjes show mee te pikken. Gelukkig verveel je je nooit tijdens die kleurrijke wachttijd: genoeg te zien! En dan boem, klap, gedaan: hop naar de volgende show!

9/

What else?

what-else

Als wij het over „de modeweken” hebben, bedoelen we eigenlijk de weken waar de prêt-a-porter, oftewel ready-to-wear, vrouwencollecties worden voorgesteld. Er bestaan ook modeweken voor mannen, voor Haute Couture (in januari en juli in Parijs), voor Altaroma (de Haute Couture tegenhanger in Rome, ook in juli), etc. Prêt-a-porter is echter het meest draagbare, vandaar de algemene focus daarop.

(Illustraties: Ilka verhelst)