Interview: 3 bloggers over het succes van hun webstek

Gepubliceerd op 12 maart 2015 door ELLE België
Interview: 3 bloggers over het succes van hun webstek

[caption id="attachment_74368" align="aligncenter" width="600"]cover © A Polaroid Story, All Items Loaded, Thursday Dinners[/caption]

Bloggen bestaat al zo’n 20 jaar en het fenomeen blijft groeien. Hoog tijd dus om van de gelegenheid gebruik te maken om 3 bloeiende bloggers aan de tand te voelen over het succes van hun plek op het internet.

Louise De Brabandere van Thursday Dinners, Elisabeth Ouni van A Polaroid Story en Ouniversal en Magali Elali van Coffeeklatch en All Items Loaded zijn al jaren gedreven bloggers. Op 12 maart nemen ze deel aan Blogging Business in de Warande in Turnhout om het succes achter hun blog uit de doeken te doen. ELLE.be kreeg al de kans om met hen een praatje te slaan.

Waarom ben je begonnen met bloggen?

Magali: ik en Bart hadden het idee om de laatstejaarsstudenten van de mode-academie in Antwerpen te interviewen in hun atelier. Dat deden we voor een online magazine. De formule en de samenwerking tussen mij en Bart sloeg aan en later is daar de blog Coffeeklatch uit ontstaan.
Elisabeth: ik had ooit eens een polaroid van Pharrell Williams getrokken en op mijn My Space gezet waarna ik een heleboel vragen kreeg over hoe ik die gemaakt had. Hetzelfde gebeurde met mijn tweede polaroid van ‘The Roots’. Na aanmoeding van de voormalige hoofdredacteur van Humo startte ik mijn blog op een WordPress template, omdat ik dat gezien had van een meisje uit New York die toen al aan het bloggen was. WordPress gaf mij de mogelijkheid om zelf een platform te starten.
Louise: Thursday Dinners is het perfecte excuus om vrienden, vrienden van vrienden en onbekenden uit te nodigen voor een gezellige diner en zo nieuwe mensen te leren kennen. Er is namelijk geen betere plek om vrienden te maken dan rond een tafel met home cooked food en een goed glas wijn. Samen eten heeft een bindende kracht.

Wat is het geheim van een goede lifestyle blog?

Magali: er moet een concept achter zitten. Het is niet genoeg om alleen te tonen wat je aan hebt of wat je leuk vindt. Het moet verdergaan dan jou als persoon.
Elisabeth: ten eerste is een identiteit belangrijk die je kan onderscheiden door de content die je brengt en ten tweede continuïteit: op een bepaalde manier en op geregelde tijdstippen berichten zodat je lezers weten wat ze kunnen verwachten. Die laatste stap is de moeilijkste voor heel wat startende bloggers omdat daar heel veel tijd in kruipt.
Louise: trouw blijven aan jezelf en aan het concept van je blog.

In hoeverre leg je je persoonlijkheid in je blog en is dat belangrijk om een goede blog te maken?

Magali: persoonlijkheid zit in de kwaliteit en de selectie van mensen die aan bod komen. Het moet klikken en er moet een interessant gesprek op gang komen. In die zin in het dus persoonlijk. Maar het is niet zo dat we onze eigen mening gaan verkondigen. De blog draait niet om ons, wel om de mensen die we interviewen.
Elisabeth: persoonlijkheid zit in een blog en een blog is persoonlijk. Voor alle opportuniteiten heb ik zelf gevochten. Via Polaroid Story vertel ik mijn eigen verhalen en ideeën en ik ben daar zo eerlijk mogelijk in. Mijn tweede blog, Ouniversal, is een persiflage van mijn persoonlijkheid. Ik vertel er wat ik doe, wat mij bezighoudt,…dus die is onlosmakelijk verbonden met persoonlijkheid.
Louise: Thursday Dinners en ons online magazine Kitchenet.be weerspiegelen onze stijl, interesses en passies. Er zit dus redelijke wat van onze persoonlijkheid in. Voor ons is dit de enige mogelijke manier van werken.

1/

cover

Wat is er de voorbije jaren veranderd in de blogosfeer?

Magali: iedereen blogt: webshops, bedrijven, print,… Het is heel fashionable en populair geworden. Mensen nemen onderdelen van succesvolle concepten over en maken er een eigen mix van.
Elisabeth: er zijn heel wat bloggers bijgekomen die hard werken om bovenaan te geraken. Maar meer en meer zie ik er ook veel starten om een netwerk uit te bouwen om aan een job te geraken, eerder dan content te maken, een verhaal te vertellen of een passie te delen. Het business gedeelte is ook duidelijker dan vroeger met visuele blogprestaties, collaboraties en advertising. Het is een positieve manier om de enorme time invest van een blog te belonen.
Louise: Geen idee. Wij zijn totaal niet bezig met ‘de blogosfeer’. We doen gewoon ons eigen ding zonder al te veel naar andere bloggers te kijken.

Zijn bloggers beter dan journalisten?

Magali: bloggers zijn niet persé journalisten en journalisten zijn geen bloggers. Ik ben journalist, dus ik benader mijn onderwerpen als journalist. Ik doe research, verdiep me in het onderwerp,…Het een spijtige zaak, dat hokjesdenken.
Elisabeth: niet noodzakelijk. Veel hangt af het soort medium en de soort content. ELLE is Glamour niet en Het Laatste Nieuws is De Standaard niet. Het hangt er van af hoe sommigen hun content verwerken. Volgens mij zijn sommigen journalisten daar beter in. Wie een journalistieke opleiding heeft gehad zal meer diepgang in content kunnen leggen op een manier waarop ik wou dat ik dat ook kon. De mening  of een perspectief van een goede journaliste, zoals Veerle Windels bv, vindt ik soms een meerwaarde.

2/

cover

Veel bloggers schrijven naast hun blog ook een boek. Waarom? Is dat nodig om bloggen tastbaar te maken?

Magali: als een blogger een boek uitbrengt, moet het een weeraarde betekenen voor het blogconcept, vind ik. Het medium online heeft heel veel sterkte en dat is op zich waardevol. Alles valt of staat bij een goed concept. En als dat goed zit, maakt het weinig uit of je nu online of via print communiceert.
Elisabeth: voor mij is een boek maken een enorme time invest. Het mag zeker komen maar eerder in de verre toekomst, het is op dit moment niet prioriteit. Ik ben dan ook weer zo tegendraads en wil geen boek omdat iedereen een boek heeft. Maar voor sommigen is het wel een meerwaarde en kan je zeggen dat het zin heeft.
Louise: los van alle voordelen en opportuniteiten van het online-gegeven ben ik, zeker in mijn vrije tijd, nog steeds meer een ‘papier-mens’ dan een ‘online-mens’. Niets kan op tegen het gevoel, de kleuren, de geur, het ontwerp en de uitvoering van een goed boek en ik zou het vreselijk vinden mocht het ooit verdwijnen. ’s Avonds en in het weekend laat ik het computerscherm graag even voor wat het is en laat ik me inspireren door mooie boeken en magazines.

Waar gaat bloggen in de toekomst naartoe? Heeft het zijn hoogtepunt al bereikt of zal het ooit stoppen met bestaan?

Magali: polariseren is nooit goed. Je kan het vergelijken met modetrends. De basis blijft hetzelfde, maar de vorm zal in de loop der tijd wel veranderen. Jezelf heruitvinden en je format verbeteren is een must in deze branche.
Elisabeth: ik ben geen trendwatcher dus ik kan er moeilijk iets over zeggen, maar de toon is wel gezet. Een blog wordt wel gezien als een officieel medium met content dat evolueert. Content is nu van iedereen. Iedereen kan het verwerken en er een community rond maken als ze maar hard genoeg werken, maar het is afwachten waar het naartoe gaat. Ik zal alleszins niet stoppen met schrijven in welke vorm dan ook.
Louise: zolang er meningen, passies en schrijflustigen zijn, zal bloggen volgens mij blijven bestaan. Of het onder dezelfde vorm zal blijven gebeuren lijkt me onwaarschijnlijk gezien de snelle technologische veranderingen. Het is vooral moeilijk om een blog te onderhouden en te laten evolueren. Het zal volgens mij, zeker de komende jaren, populair blijven maar enkel de doorzetters zullen standhouden.

(Stagiaire Kiënta Martens)