De 12 trends voor 2015

Gepubliceerd op 12 januari 2015 door ELLE België
De 12 trends voor 2015

opening trends 2015

2014 was nog een jaar vol twijfels over de toekomst, in 2015 blaken we van zelfvertrouwen en zijn we (meestal) tevreden met wat we (bijna) hebben. We maken ons eigen geluk, we vinden betaalbare en vernieuwende alternatieven voor luxe en we veroorloven ons zelfs een vleugje nostalgie. Een jaar vol goeie vooruitzichten, dat tovert een lach op ons gezicht.

Ik geluk, jij gelukt, zij gelukken

Geluk is een werkwoord. Perfectionisten en mensen die sterk afhankelijk zijn van anderen hebben het moeilijker om gelukkig te worden, dat blijkt uit een studie van de KU Leuven. Nu ook vaststaat dat ons geluk slechts voor de helft genetisch bepaald is, tien procent voortkomt uit voor- en tegenslagen en we voor de rest volledig zélf instaan, raken we meer en meer gefixeerd op de maakbaarheid ervan. Nieuwe ontmoetingen en onverwachte ervaringen dragen bij aan onze persoonlijke ontwikkeling en prijken dus bovenaan ons lijstje met goede voornemens voor 2015. Andere geluksbrengers: dankbaarheid, dienstbaarheid, leergierigheid, discipline en volharding. Hoe positiever je in het leven staat, hoe meer positiviteit je genereert en hoe gelukkiger je wordt. Staar je niet blind op kleine tegenslagen en stel geen te hoog gegrepen doelen. Wie het geluk zelf niet vindt, mag gerust een psycholoog inschakelen.  Ook in 2015 is dat geen overbodige luxe.

Manisch botanisch

botanisch

Oude botanische tekeningen duiken al een tijdje op in interieurs (als behangpapier, ingelijst aan de muur, op keramiek of beddengoed) en dit seizoen sijpelt de trend ook door in de mode. Het Braziliaanse Osklen, Valentino, Lanvin en Marni zijn slechts enkele voorbeelden van huizen die met delicate bloemen- en plantenprints de lente op de catwalk toveren.

Modetechnologie

MICA

Het eerste modieuze communicatie­accessoire is een feit. Na de weinig succesvolle Google Glass en de weinig sexy iWatch van Apple komen Intel en Opening Ceremony met MICA, wat staat voor ‘My Intelligent Communication Accessory’. Een polscomputer in slangenleer, bezet met edelstenen, die de belangrijkste taken van je smartphone overneemt. Accessoire-technologie wordt nog belangrijker in 2015. Met behulp van medische apps beheren we onze doktersbezoeken, wordt een agenda overbodig en een vliegtuig halen doe je uit de losse pols, met een digitale boarding pass.
MICA, € 399 via openingceremony.us

Weet wie je eet

We zijn ons steeds meer bewust van het feit dat consumptie gepaard gaat met verspilling en overproductie. Extra pijnlijk wordt het als onze spilzucht ook nog gepaard gaat met dierenleed.   En dus kiezen we ook ons vlees met verstand van zaken en laten we niets verloren gaan. Via deeleenkoe.be of deeleenvarken.be kan je duurzaam kwaliteitsvlees bestellen van een dier waarover je alle informatie krijgt. Pas wanneer al het vlees van het dier verkocht is, wordt het geslacht.
Of we nemen een voorbeeld aan enkele progressievelingen in Gent. De stad wil daar van een exotische ganzensoort af, die te invasief is voor het plaatselijke milieu. Enkele whizzkids stellen voor om de dieren op te eten in plaats van ze te vernietigen. Voorlopig is zo’n regeling niet haalbaar wegens niet reglementair, maar het is alvast een mooi idee.

Back to the future

De terugkeer van de audiocassette is absoluut geen hipstertrend? Tuurlijk wel. Met de digitalisering van muziek en de teloorgang van de cd werd het zo’n vijf jaar geleden weer hip om elpees in huis te halen. Maar je weet hoe dat gaat met trends: ze zijn alweer ‘uit’ voor ze goed en wel ‘in’ zijn, maar voorlopig zijn de dingen dus hotter dan hot. Platenlabels brengen nieuwe platen rechtstreeks uit op cassette, in multimediawinkels zie je opnieuw een groter aanbod aan cassette­spelers en tieners - die de eighties nooit hebben meegemaakt - zijn helemaal in de ban van mixtapes.

Vrouwen op de fiets

De joggekte loopt op z’n einde. Net zoals het tot nog toe prestigieus was om voor of na het werk een rondje te gaan lopen en een deelname aan de 20 km door Brussel of de 10 Miles in Antwerpen een statussymbool was, wordt het in 2015 een must om te gaan fietsen. Vrouwen gaan helemaal loos op hun tweewieler en ruilen loopschoenen in voor een fixie, retro koersvelo of mountainbike.

Op restaurant bij de buren

Nu Airbnb een vast begrip is, kan peer-to-peer dining niet achterblijven. Ruil het restaurant in voor een gezellige huiskamer en de chef-kok voor een hobbykok. Via bookalokal.com (een bedrijf dat in Brussel bedacht werd) reserveer je een etentje bij mensen thuis. Je kan selecteren op plaats, datum en tijd, menu en prijs. Op voorhand lees je reviews en nadien beoordeel je je gastheer op kookkunst, gastvrijheid, locatie, etc. Net als op Airbnb.
Eatwith.com is een gelijkaardig en uitgebreider platform, vooral handig wanneer je een leuk adresje zoekt op reis.

Kek op koper

25hours-hotel-bikini-berlin-urban-M-1-R-r

Dé grote trendkleur voor het interieur wordt koper. Naast en in combinatie met andere natuurlijke materialen als hout, aardewerk en glas schittert het halfedelmetaal binnenkort overal. Boven: kamer met koperen wand in het 25hours Hotel Bikini in Berlijn, ontworpen door Studio Aisslinger. 25hours-hotels.com

 

Niks is het nieuwe nude

Jacobs-bbt-S15-004

Beautyland stond in rep en roer toen bekend raakte dat de modellen van Marc Jacobs voor het lentedefilé 2015 zónder make-up de catwalk op gestuurd werden. ‘Zonder’ bleek een uitgepuurde nude-look, met concealer, fond de teint en poeder. Beelden van de natural beauties gingen de wereld rond. We staan dus aan het begin van een heuse no-make-up­beweging, in navolging van de normcore­look. Ultra subtiel wordt gesofisticeerd. Vergeet eyeliner, aangezette jukbeenderen en rode lippenstift, power ladies gaan naakt!

Plat maar elegant

Sneakers waren fun, cool en comfy, maar naderhand bekeken niet echt elegant. De flatform is de vorige seizoenen niet helemaal doorgebroken, maar daar komt nu verandering in. Bijna even comfortabel als een sportschoen, maar wel met die extra hoogte die je benen optisch langer maken.

Iedereen model

Nadat we in 2014 allemaal een gooi deden naar onze kleine­zelfstandigedroom met een al dan niet succesvol crowdfundingproject, krijgt nu crowdsourcing een serieuze groeischeut. Crowdwatte? Wanneer een organisatie gebruik maakt van een groep niet vooraf gespecificeerde mensen voor onderzoek of consultancy, heet dat crowdsourcen. Letterlijk: het publiek als bron gebruiken dus. Hoewel het al langer gebeurt bij grote bedrijven (Lay’s schakelde iedereen in om een nieuwe chips­smaak te zoeken) zullen we het vanaf dit jaar ook vaker zien gebeuren in de mode- en beauty­industrie. Cara Delevingne zocht via haar Instagram-account modellen voor de campagne van haar samenwerking met DKNY en make-upmerk M.A.C. zoekt via sociale media het gezicht van zijn nieuwe lijn.

Posh+hostel = poshtel

Dankzij Airbnb kon je voor de prijs van een overnachting in de jeugdherberg in een leuk ingerichte kamer logeren of zelfs een heel huis of appartement huren. Een wake-up call voor vele hostels die zich dan maar laten ombouwen tot ‘poshtels’. Een betaalbaar alternatief voor boetiekhotels en ideaal voor reizigers met een beperkt budget die toch op zoek zijn naar een gestyleerde hotelervaring. Er zijn nog steeds stapelbedden en gedeelde badkamers, maar ook design, hightech en oog voor detail. Hierboven afgebeeld: Kex, een poshtel gehuisvest in een oude koekjesfabriek in Reykjavik, met slaapzalen en privékamers, feestzaal, restaurant, bar en old skool gym, gedecoreerd en bemeubeld met objecten die gevonden werden in de omgeving.

Tekst: Carolien Swinnen