How blogs work: Stephanie Duval schrijft boek met tips & tricks

Geüpdatet op 18 december 2020 door Christin Ho
How blogs work: Stephanie Duval schrijft boek met tips & tricks

[caption id="attachment_52807" align="aligncenter" width="549"]howblogswork1 Foto's: Bram Laebens[/caption]

Journaliste Stephanie Duval is een inspirerend blogbeest (70percentpure). Voor haar boek ‘How blogs work’ putte ze uit haar eigen ervaring. Haar werk zit boordevol tips & tricks om je eigen blog op te starten of om als hobby-blogger de professionele weg in te slaan. Het resultaat van ons interview met Stephanie: 10 kritische vragen over bloggen met 100 procent pure antwoorden.

Op zaterdag 18 oktober signeert Stephanie haar boek 'How blogs work' in de Standaard Boekhandel Huidevettersstraat in Antwerpen. Van 16u tot 17u30 zal ze ook jouw persoonlijke vragen over bloggen beantwoorden. Voor meer info: Zie hier

1/

1. Waarom heb jij een boek gepubliceerd?

Stephanie: Uit gesprekken en mailtjes in mijn inbox kon ik de afgelopen jaren afleiden dat er een groeiende vraag ontstond naar meer informatie rond het hele blogfenomeen. Na zo’n 15 jaar zelf actief bezig te zijn geweest met sites en blogs, en na het organiseren van seminaries en geven van workshops de afgelopen drie jaar, vond ik het tijd om alles eens in kaart te brengen en praktisch advies mee te geven aan een nieuwe generatie bloggers. Dat het een boek moest worden, is een bewuste keuze. Ik denk dat je wat afstand moet kunnen nemen van datgene waarmee je bezig bent, om helder en duidelijk te zien welke richting je uit moet. Als je constant met je neus aan een computerscherm gekleefd zit, is het moeilijk afstand nemen van je blog of blogaspiraties.

howblogswork2

 

2/

2. Blogs komen en gaan. Vooral outfitblogs scoren goed. Hoe zorg je ervoor dat je geen oppervlakkige 'kijk naar mij' blog creëert? 

Stephanie: Iedereen zegt altijd dat outfitblogs goed scoren, maar eerst en vooral heb je het dan slechts over één type blog, terwijl er dozijnen verschillende succesvolle types bestaan. Ten tweede kan ik je ook zo enkele outfitbloggers tonen die helemaal niet zo’n goede cijfers kunnen voorleggen. Er is geen gouden formule die sowieso voor succes zorgt, noch qua thema, noch qua aanpak. Ik denk dat het hem inderdaad zit in de manier waarop een blogger vermijdt een ‘kijk naar mij’ blog te schrijven. Het is een moeilijke balans om te vertrekken vanuit een persoonlijke insteek en toch nooit je lezers uit het oog te verliezen, maar dat is volgens mij de sleutel. Internetgebruikers gaan uit van één ding: ‘What’s in it for me?’ Als ze zich niet geïnformeerd, geïnspireerd of geïnteresseerd voelen door de content die je biedt, dan laat het hen koud en komen ze niet meer terug. Zorg dus dat je je publiek kan raken.

howblogswork3
Stephanie Duval (70percentpure) – Barbara (Alledagenhonger) – Tom (Woonblog) – Jo (Alledagenhonger) en Kim Daenen (Brussels Airlines)

3/

3. De eerste indruk is belangrijk. Als beginnende blogger moet je nog evolueren, maar er wordt wel van jou verwacht dat je een manusje-van-alles bent: een eigen schrijfstijl ontwikkelen, overweg kunnen met een camera en grafische programma's en je content in een mooie lay-out gieten. Heerst er niet te veel druk op beginnende bloggers?

Stephanie: Kwaliteit kost altijd en overal tijd en energie – dat is onvermijdelijk. Natuurlijk moet je afwegen waarom je juist wilt bloggen. Wil je er professioneel mee aan de slag of je beroep mee ondersteunen? Dan is die kwaliteit een must. Als je het heel gezellig en ongedwongen wilt houden, is dat minder het geval. Wie voor kwaliteit kiest, zal een groot stuk vrije tijd moeten opofferen aan het uitzoeken van technische details, het leren beheersen van grafische programma’s en het zich verdiepen in fotografie, om maar enkele voorbeelden te noemen. Dat is op zich een verrijking, en voor mij persoonlijk een van de redenen waarom ik zo graag blog: omdat ik er al zoveel van heb bijgeleerd en mijn eigen grenzen telkens weer heb verlegd. Dat is natuurlijk een proces dat niet van dag op dag gebeurt, dus beginnende bloggers moeten vooral geduld hebben, zichzelf een inloopperiode gunnen, en niet vanaf hun eerste blogpost verwachten dat ze een gigantisch publiek zullen bereiken.

howblogswork4

4/

4. Het is een terugkerende vete: Zijn bloggers journalisten? Vooral modejournalisten verwijten bloggers maar al te vaak dat ze geen professionals zijn die uitspraken mogen doen over mode en niet kunnen schrijven. Hoe bekijk jij deze vete vanop afstand? Je bent immers journalist én blogger.

Stephanie: Sommige journalisten zijn bloggers, en sommige bloggers zijn journalisten, maar de twee zijn volgens mij geen synoniem met elkaar. Bloggers moeten per definitie uitgaan van een heel persoonlijke, subjectieve invalshoek – dat is nu eenmaal de kracht en het speciale aan blogs. Dat staat haaks op het zogezegde objectieve imago van de journalist, al zou ik dat laatste in de lifestylewereld wel af en toe relativeren. Magazines worden beïnvloed door de hele blog- en influencertrend, en worden daardoor zelf ook vaak veel persoonlijker en subjectiever. Dat gezegd zijnde, denk ik wel dat bloggers die een groot publiek willen bereiken een zekere verantwoordelijkheid dragen, waarvan ze zich niet altijd bewust zijn. Vrijheid van meningsuiting wilt niet zeggen dat je zomaar ongefundeerde meningen online mag zetten zonder dat daar gevolgen aan kunnen hangen. Veel bloggers voelen dat wel aan, en zeker diegene die commerciële samenwerkingen aangaan, voelen daardoor ook een zekere druk vanuit hun adverteerders. Ook dat is eigen aan de lifestylewereld: zowel voor bloggers als journalisten. Mijn advies daarbij: gebruik je gezond verstand en wees ten allen tijde oprecht, respectvol en beleefd. Je hoeft geen expert te zijn om een interessant inzicht te kunnen delen, maar schilder jezelf dan niet ten onrechte af als expert.

howblogswork5

5/

 5. Voor PR-medewerkers is het belangrijk dat hun merken een groot bereik krijgen. Is een kwaliteitsvolle blog met weinig bezoekers minder interessant om mee samen te werken dan een oppervlakkige blog met veel bezoekers?

Stephanie: Hier hangt alles af van wat de merken willen bereiken met hun blogger outreach. Als consultant raad ik merken steeds aan om te zoeken naar een gezond evenwicht in het soort influencers waarmee ze in zee gaan. Een mix zorgt voor het beste resultaat: een heel invloedrijke blogger met een groot bereik zorgt voor naamsbekendheid; een kleinere blogger die prachtige foto’s maakt, zorgt dan weer voor content die heel gemakkelijk geshared wordt. En die andere kleine blogger die steeds intelligente meningen deelt, kan je merk in een ander daglicht stellen. Er zit waarde in elke doordachte samenwerking, en cijfers zijn niet altijd even belangrijk. Bovendien kijken de meeste merken niet enkel naar bereik, maar ook naar het soort relatie die een blogger heeft met zijn publiek: via comments, social media, enz. Niet elke bloggers is immers vanzelf ook een influencer.

howblogswork6

6/

6. We leven in een multichannel tijdperk. Bloggers maken lezers warm via verschillende sociale media kanalen. Hoe val je op op sociale media?  

Stephanie: Opvallen an sich mag volgens mij niet de bedoeling zijn van sociale media of bloggen. Ik raad altijd aan om andere kanalen op net dezelfde manier te gebruiken als je blog: enkel wanneer je iets boeiend te delen hebt waarvan je denkt dat je publiek het misschien wel apprecieert. Ook dit is content produceren. Je tone-of-voice is belangrijk, de kwaliteit van wat je deelt is belangrijk, het tijdstip en de manier waarop je dat doet is belangrijk. Bekijk sociale media nooit zomaar als het verlengstuk van je blog waarop je als door een megafoon jezelf of je blog kan adverteren, want dan laat je mooie kansen liggen om een echte band te creëren met je volgers.

howblogswork7

 

7/

7. Als blogger moet je ervoor openstaan dat iedereen je blog kan lezen of kan volgen via sociale media. Hoe bewaar je privacy als je een persoonlijke blog wil creëren? De ene zet graag foto's van zijn vernieuwd interieur online, de ander wil vooral een persoonlijke schrijfstijl ontwikkelen en weinig van zijn privéleven onthullen. Heeft 'persoonlijk' verschillende invalshoeken?

Stephanie: Voor mij is dit echt een non-issue. Niemand dwingt iemand om iets online te zetten: je kiest zelf exact hoe ver je daarin gaat, en hebt ten allen tijde zelf de teugels in handen. Voorlopig heb ik toch nog geen gevallen gehoord van paparazzi die het op bloggers gemunt hebben. Het is wel iets om over na te denken: hoeveel van jezelf je wilt blootgeven. Ga daar nooit te licht over. Eens het online staat, staat het voor altijd op een of andere manier online. Maar voor mij is dat gewoon common sense. Je gaat in de rij aan de kassa van de supermarkt toch ook niet aan iedereen je meest persoonlijke geheimen vertellen. Anderzijds zal je bepaalde ervaringen wel graag met meer mensen delen dan enkel je vrienden en familie. Zaken die je ook aan de buren of collega’s vertelt, kunnen misschien net zo goed op je blog? Een persoonlijke insteek is wel wat een blog anders maakt dan meer traditionele media: ik zou nooit een blogger aanraden om volledig te verdwijnen in de achtergrond. Anderzijds hoeft die er niet persé met zijn gezicht op te komen, soms kan persoonlijkheid ook vertaald worden naar de keuze van onderwerpen of de manier waarop ze worden behandeld.

howblogswork8

 

8/

 

8. We leven in een digitaal tijdperk. Adverteerders hebben ontdekt dat ze via professionele bloggers een groter (doel)publiek kunnen bereiken met een banner op hun blog. Dit ten koste van papieren magazines, die steeds meer problemen ondervinden met het aantrekken van adverteerders. Wat is jouw mening hierover?

Stephanie: Ik zie vanuit mijn ervaring eigenlijk geen enkel verschil tussen een banner op een blog en een pagina advertentie in een magazine. De efficiëntie van beiden wordt tegenwoordig sterk in twijfel getrokken, want de consument gaat steeds selectiever om met welke marketingboodschappen hij nog aanvaardt. Om het met een buzzword te zeggen: beiden zijn vormen van pushmarketing. Merken zijn vandaag veel sterker geïnteresseerd in het soort marketing die de consument zelf kiest te lezen of zien. Product placements op hun favoriete blogs, testimonials van de mensen in hun netwerk, een bekend gezicht dat een speciale collectie mag ontwerpen… Ik zie het dus niet als competitie tussen online en offline media, maar als een totale ommezwaai in de adverteer- en marketingwereld, die zowel op blogs als in magazines zijn effecten laat voelen. Alleen zijn blogs op dit moment misschien iets beter uitgerust om in te spelen op die verandering, omdat het zo’n persoonlijke platformen zijn.

howblogswork9

 

9/

9. Is er in de bloggerwereld sprake van een 'survival of the fittest'? In principe kan iedereen zichzelf blogger noemen, maar niet iedereen is een influencer. Zou elke blogger moeten proberen om een influencer te worden?

Stephanie: Alles hangt af van wat je wilt bereiken met je blog. Waarom zou je willen nastreven om de ‘grootste’ blogger te worden. Misschien heb je daar een hele goede reden voor, en dan moet je je ervan bewust zijn dat je alles zal moeten geven om inderdaad influencer te worden door je bereik zowel in de breedte als in de diepte uit te bouwen. Maar niet iedereen heeft dat doel voor ogen, en gelukkig maar. Misschien wil je met je blog in het oog springen van een bepaald bedrijf, om daar een carrière te lanceren? Of wie weet kan het je skills als freelancer in de kijker zetten naar potentiële opdrachtgevers toe? En ook als je gewoon wilt bloggen om te bloggen, gewoon omdat je het leuk vindt, is dat een goede reden om er voor te blijven gaan.

howblogswork10

10/

10. Wat zijn tenslotte de grootste uitdagingen voor de bloggers in de (nabije) toekomst? 

Stephanie: Professionele bloggers – zij die echt geld willen verdienen aan het bloggen op zich –staan voor de grote uitdaging om een businessmodel uit te werken dat rendabel kan zijn. Voorlopig slaagt nog geen enkele Belgische blogger er in om louter van zijn of haar blog te leven: allemaal houden ze er nog jobs op na als consultant, winkelier, ontwerper, schrijver, journalist of stilist, bijvoorbeeld. De droombeelden van Amerikaanse bloggers die miljoenen verdienen aan reclameopdrachten of product placements, zijn voor België echt wel de ver-van-mijn-bed-show. Die budgetten zijn hier gewoon niet aanwezig.

Mijn advies luidt dus: laat de uitdaging van je blog zitten in de manier waarop het je levenspad kan beïnvloeden. Bloggen op de juiste manier kan deuren openen naar ervaringen, connecties, vriendschap, verbeterde skills en misschien zelfs nieuwe jobs. Je kan niet alles voorspellen, dus pin je niet vast op één doel, maar sta open voor alles wat je kan overkomen dankzij bloggen.

howblogswork11