Nergens beter dan Thuis: achter de schermen van Vlaanderens populairste soap

Gepubliceerd op 1 September 2014 door Laure Vandendaele
Nergens beter dan Thuis: achter de schermen van Vlaanderens populairste soap

opening

ELLE België is de trotse eigenaar van een indrukwekkende, recent compleet vernieuwde kleerkast. Het ‘modekot’ is – naast onze eigenste nailbar– het pronkstuk van de redactie. Maar ook op de set van ‘Thuis’ is een bescheiden modewalhalla te vinden. Dagelijks zijn kleedsters, kostuumadviseurs en stylisten in de weer om de geliefde personages van passende outfits te voorzien. Aan de vooravond van een gloednieuw seizoen duikt ELLE in de kleerkast van de populairste soap van Vlaanderen.

Vanavond kunnen meer dan een miljoen Thuis-fans opgelucht ademhalen. Na een zomerstop van twee maanden wordt hun geduld beloond met de aftrap van het 20ste seizoen van de populaire soap. Wie houdt Emma gevangen? Overleven Mayra en Marianne de val van de trap na hun ultieme confrontatie? Kiest Lowie voor Jana of Olivia? Prangende vragen waarop de nagelbijtende fans vanavond eindelijk antwoorden krijgen. Maar voor je in je zetel getrakteerd wordt op een dagelijkse portie drama en herkenbaar vertier, neemt ELLE je mee achter de schermen van Vlaanderens populairste soap.

Net als Disneyland
‘Nergens beter dan thuis…in mijn bed, ja’, dacht ik toen de wekker me schandalig vroeg uit een diepe slaap brulde. Hoewel ik nog wat uurtjes aan mijn nachtrust wenste te breien, was het een vreemd gevoel van plichtsbewustheid dat me voor dag in dauw in de auto duwde. Op een nog zo goed als verlaten snelweg reed ik richting Leuven waar ik een dik uur later voor de iconische Manhattan Studio parkeerde. Met de voorpret van Sinterklaas opgeteld met die van een bezoek aan Disneyland in de maag, ging ik in een kluwen van smalle gangetjes op zoek naar het heilige der heilige: de set van Thuis. Ik maak er overigens geen geheim van dat mijn digicorder al jaren trouw elke dag het halfuurtje escapisme voor me opneemt. Noch dat ik de scenario’s, bizarre plotwendingen of nieuwe personages uitvoerig met familieleden of zelfs collega’s bespreek. Het was mijn clandestiene zwart-wit-tv’tje met antenne en slechts twee beschikbare posten die Jenny, Frank en co jaren geleden voor het eerst in mijn kinderkamer bracht. Dankzij mijn job belandde ik de afgelopen jaren al op verschillende bijzondere plekken of in de nabijheid van grote sterren en toch ging het betreden van de set van mijn guilty pleasure gepaard met de nodige nervositeit.


Vroege vogels

Net als een job in de modewereld is een job als acteur niet altijd even glamoureus. Iets wat zowel Joy Anna Thielemans (Jana) als Mathias Vergels (Lowie) kunnen bevestigen. De jonge acteurs zitten al belachelijk vroeg in de make-upstoel waar ze in hun personage getransformeerd worden. ‘Het is inderdaad vroeg, maar dan zijn we er ook vroeg vanaf!’, lacht Joy Anna optimistisch. De twee overlopen nog een laatste keer hun tekst voor ze op de set verwacht worden. Zelf ben ik op dat uur nog niet eens in staat om mijn boodschappenlijstje te onthouden, laat staan dat ik voor mijn tweede kop koffie een lap tekst kan memoriseren.


Tijd voor een ‘Slurfke’

Een beetje verder zit de rest van de crew samen te ontbijten en vraagt Dokter Geert (Peter Rouffaer) of wij die dag zullen figureren. Helaas, geen muziek- en beatloze figurantendans in de Frens voor ons vandaag! Wel verdwalen we graag in de fictieve wereld waar het salon van Frank en Simonne grenst aan het huis van Marianne en op een boogschoot van ‘de loft’ en de ‘Zus & Zo’ ligt. Terwijl de fotografe en ik checken of we ergens een ‘Slurfke’ kunnen vinden, repeteren Joy Anna en Mathias hun eerste scène. De regisseur stuurt de jonge acteurs hier en daar bij en na enkele takes is de eerste scène van de draaidag ingeblikt.

1/

Uit de kast
De immer goedgezinde Joy Anna neemt ons mee naar de kleedkamer waar ze haar Jana-kleren inruilt voor haar eigen outfit. Terwijl Dokter Ann (Monika Van Lierde) in de make-up zit, stormt collega Mayra (Muriel Bats) de kleedkamer binnen. ‘Ik heb geen kleren!’, zegt ze tegen een kleedster. En dat in een overvolle ‘closet’. Terwijl de stylingassistent zich over haar ontfermt, schuif ik aan bij de drie dames die zich over de looks van alle Thuis-personages ontfermen.

'Ik ben geen Jani'
Tinneke Bruyninckx is kostuumadviseur en hoofdstyliste. Zij bepaalt de stijl van de personages en is verantwoordelijk voor het aankopen van hun nieuwe outfits. ‘Sommige personages hebben een kledingsponsor, voor de andere ga ik nieuwe stukken shoppen of ga ik op zoek in het rijke archief van de vrt. Hoewel de personages moeten meegaan met hun tijd, is het absoluut geen vereiste om heersende trends te volgen. Zelf ben ik graag op de hoogte, maar voor de personages is het minder belangrijk. Ik ben geen Jani, het is niet mijn taak om hen mooi te maken. Personages zoals Nancy of Eddy moet ik zelfs expres niet stijlvol maken. Dat doe ik door stukken fout te combineren of tegen de stylingregels in te gaan. Een fletse blouse is uitermate geschikt om er iemand meteen ziekelijk of slecht te laten uitzien.’

Dikke buiken
Af en toe komt Tinneke met dank aan creatieve scenaristen voor een uitdaging te staan. ‘Ik vind zwangerschappen altijd gedoe. Of de actrice nu zwanger is en dat niet mag zijn of omgekeerd, het vraagt altijd veel voorbereiding. We hebben verschillende buiken en beha’s die dikker worden naarmate het scenario vordert. Maar omdat er vaak door elkaar gefilmd wordt, moet ik goed opletten dat de dikte van de buik overeenkomt met de verhaallijn. Het is nog moeilijker om een zwangere actrice niet zwanger te laten lijken. Daarvoor maken we gebruik van jasjes in stijve stoffen, donkere kleren, strategisch geplaatste handtassen of sjaals. Als ze hoogzwanger zijn, laat ik het echter over aan de regisseur. Dan moet hij ze maar achter een tafel zetten of de krant laten lezen!’


Op vrije dagen moet je Tinneke niet in een drukke winkelstraat verwachten. ‘Ik ben zodanig veel met kleren bezig dat ik zelden ga shoppen voor mezelf. Als ik ga winkelen is het voor mijn kinderen en dan hoeft het zeker niet lang te duren!.’

2/

Ook Machteld Bocken ontfermt zich als stylingassistent dagelijks over de look van de bekende personages. Nadat alle looks van één blok, dat uit 10 scenario’s bestaat tijdens de breakdown met de regisseur worden besproken, duikt Machteld de kast in om de combinaties samen te stellen. Zijn de acteurs en actrices makkelijke klanten? ‘Over het algemeen verloopt alles vlot. Maar we houden wel rekening met de wensen van de acteurs. Zo is Simonne niet dol op dierenprints en waakt ze erover dat haar look niet teveel ‘Carmen uit F.C. De Kampioenen’ is. Al gebruiken we wel af en toe iets uit de kleerkast van Carmen. De kleren uit het kostuumfonds van de vrt schipperen tussen verschillende producties.’ Ook actrice Ann Pira die voor haar rol als Nancy dagelijks in lelijke leggings kruipt, heeft geen problemen met haar look. ‘Dat is nu eenmaal het lot van een acteur. Ann weet heel goed wat ze wil voor haar personage. Een te diepe decolleté is bijvoorbeeld uit den boze. Maar ze heeft het helemaal niet moeilijk om in de kleren van Nancy te stappen.’

De was
De grootste uitdaging van het stylingteam is het vermijden van de zogeheten ‘raccord-fouten’. ‘Wij moeten ervoor zorgen dat er geen fouten met de kledij op beeld komen. Zo moeten we goed opletten hoeveel knoopjes er van een bloesje openstaan, hoe een sjaal precies geknoopt is of welke schoenen het personage draagt.’
Na afloop van elk opnameblok is het tijd voor het minst leuke karwei. ‘De was! De kast wordt helemaal opgeruimd en de kleren belanden weer in het vak van hun personage.’ Over in welke kast Machteld zelf eens zou willen zitten is ze duidelijk. ‘Persoonlijk spreekt de look van Paulien mij het meeste aan. Zij wordt gekleed door het Belgische merk Magdalena.’

En, kijken ook Tinneke en Machteld uit naar de nieuwe aflevering van Thuis? ‘Nee, wij kijken niet. Alles wat op televisie komt is oud nieuws voor ons.’

Tekst: Laure Vandendaele
Beeld: Marloes Desterbecq